Дорогий ти наш LPG. Чому зростають ціни на автогаз

28 серпня 2021, 12:46

Це літо стало кошмаром для тих, хто «на газу». В кінці липня цінники на автомобільний газ злетіли до 18 грн/л і оновили рекорди чотирирічної давності. Зазвичай такі стрибки цін в Україні пов’язані зі збоями поставок і дефіцитом. Але не цього разу.

Газ став дуже дорогим у всьому світі, дорожче було тільки в 2014 р.

Перша причина — ціни на нафту. У липні-серпні ціни на Brent перевищили $70 вперше з кінця 2018 року і потягнули за собою всі похідні нафти, зокрема й LPG. Однак в останні роки газ все частіше живе своїм, окремим від нафти життям.

Відео дня

Наприклад, за порівнянної вартості нафти в серпні 2018 р. тонна LPG в Північно-Західній Європі і Середземномор'ї коштувала на 13% менше, ніж зараз. А в Польщі газ був дешевший на чверть. Чому ж газ подорожчав так нелінійно?

Зміни частково зумовлені структурою споживання газу в світі, яка сильно відрізняється від української. Головні сфери застосування зрідженого газу — домогосподарства (опалення + приготування їжі) і нафтохімія, на них припадає понад 70% попиту. Саме ці сектори диктують глобальний попит на LPG і саме вони вистрілили в локдаун.

Закриті по домівках люди почали більше палити газу в балонах і краще опалювати житло. Наприклад, в Індії, де комунально-побутове споживання газу розвинене як ніде, в 2020 р. LPG було спожито більше, ніж моторних пальних. Країна споживає в 13−14 разів більше скрапленого газу, ніж Україна.

У багатій Європі також розвинений газ у балонах, у США трохи менше. Охочих готувати вдома в цих регіонах куди менше, ніж в Індії, і ця категорія населення звернулася в служби доставки їжі. Заклади громадського харчування в свою чергу створили величезний попит на всі форми упаковки і тари, які виробляються з LPG.

Сьогодні нафтохімія — основний локомотив цін на скраплений газ у світі. Один з епіцентрів попиту на зріджений газ знаходиться в США. Американці зазвичай не знали, куди його дівати і тому за останні роки стали впливовими постачальниками скрапленого газу в Європу і Азію. Бувало, «молекули свободи» досягали і наших берегів. Але зараз ситуація змінилася, Штати освоїли внутрішню переробку свого LPG, а зникнення такого обсягу з європейського ринку запустило ціни в космос.

У країнах Східної Європи, де автогаз поширений більше, і картина яскравіше. У розпал автомобільного сезону споживання автогазу сильно виросло не тільки у нас, але і в Польщі, і на Балканах, і в Росії, де популярність LPG набирає обертів. Все це дало додатковий стимул подорожчання.

На зниження цін сьогодні можуть вплинути лише фундаментальні фактори: вартість нафти, зниження попиту з боку нафтохімії, падіння автомобільної активності. І якщо сезон поїздок до середини вересня закінчиться, то ціни на нафту і попит на упаковку прогнозувати неможливо. Єдине, що здається неминучим, так це закінчення епохи дешевого газу.

США освоїли внутрішню переробку свого LPG, а зникнення такого обсягу з європейського ринку запустило ціни в космос

Особливо гостро таке відчуття присутнє в Україні. Через нашу гостру залежність від імпорту (за 7 місяців 2021 року ми покрили внутрішнім виробництвом лише 21% від сумарних поставок), зарубіжні постачальники не соромляться ломити рекордні, в доступному для огляду географічному радіусі, ціни. Судіть самі: десятирічний аналіз показує, що митна вартість скрапленого газу на кордоні України в 2010 р. була в середньому на $132/т нижче, ніж у Європі. З 2016 року вийшли на паритет, а в 2020 році ми вже платили премію $46/т. Думаю, премії на газ у нас одні з найвищих в Європі, а може й максимальні.

Just business: чим більше тобі потрібно, тим вище для тебе буде ціна. В результаті дії всіх факторів середня вартість тонни зрідженого газу на кордоні України в червні 2020 року уперше в історії перевищила вартість бензину і відтоді не відкочувалася більше, ніж на $100/т.

Уявити таке ще п’ять років тому було неможливо. А 25 років тому скраплений газ намагалися спалювати на родовищах як побічний продукт, який приносив лише збитки. Це говорить про те, що енергетичні ринки змінюються і держава повинна на це реагувати. В Україні ці зміни потрібні ще й у світлі збереження високої залежності від імпорту, зокрема з Росії (звідти в поточному році прийшло 32% поставок).

Проте податкове законодавство, як і 20 років тому, продовжує стимулювати споживання скрапленого газу. У нашому випадку це означає подальше нарощування імпорту, і, перш за все, з Росії. Тим часом в країні все відчутніше профіцит бензину власного виробництва, тому що кордони відкриті, а акциз на бензин вище «газового» в чотири рази — 1,95 грн проти 6,70 грн/л. Очевидно, що держава повинна збалансувати ринки з урахуванням світових трендів, а також з метою підвищення енергетичної безпеки країни. На тридцятий рік у сфері поставок моторних пальних — найбільшої статті українського імпорту — незалежністю і не пахне.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X