Цифрова трансформація. Що робити бізнесу?

11 лютого, 18:08
1314
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Умовно цифрову трансформацію можна розділити на три напрямки: взаємодія з клієнтами, оптимізація операційних процесів і зміна бізнес-моделі

Сьогодні навряд чи можна зустріти власника бізнесу або топ-менеджера, який не чув про цифрову трансформацію. Більш того, багато компаній вже відчули на собі вплив цифровізації через скорочення продажів і падіння прибутку. Одними з перших (після індустрії музики) на себе взяли удар друковані ЗМІ, яким довелося повністю міняти бізнес-модель і підлаштовуватися під нові канали споживання інформації, такі як соцмережі. Не всі галузі так кардинально змінилися, але практично у всіх спостерігається посилення конкуренції через появу нових цифрових гравців (таких як Uber або Airbnb) або значно «ціфровізованни[» старих. Так що ж таке цифрова трансформація?

Цифрова трансформація – використання нових цифрових технологій для підвищення ефективності та цінності компанії.

Умовно цифрову трансформацію можна розділити на три напрямки: взаємодія з клієнтами, оптимізація операційних процесів і зміна бізнес-моделі.

Про все по порядку.

Сьогодні соцмережі змінили формат взаємовідносин між бізнесом і клієнтом. Це не тільки новий канал комунікації, що дозволяє персоніфіковано спілкуватися з потенційним покупцем, а й база даних про його звички, поводження й інтереси. Збір і робота з даними або datification – це основа цифрової трансформації. Поява нових інструментів взаємодії з клієнтом, таких як чат-боти, термінали самообслуговування або онлайн-кабінети, не тільки скорочують витрати на утримання кол-центрів і клієнт-менеджмент, а й змінюють споживчу поведінку. Що, в свою чергу, підвищує очікування клієнтів в цілому від ринку – користувачі все частіше чекають, що їх запити будуть оброблені швидко, персоніфіковано і 24/7 (про що свідчить дослідження World Economic Forum). Зібрані в процесі взаємодії дані за допомогою предикативнj] аналітики дозволяють моделювати поведінку клієнтів і все більше підвищувати якість обслуговування.

Час зараз грає не на користь тих, хто залишається в стороні

Ще однією достатньою широкою сферою впровадження цифрової трансформації є оптимізація операційних процесів. І хоча тут більше можливостей для товарних індустрій, компанії, що надають послуги також можуть зробити свій ланцюжок створення вартості більш ефективної, наприклад, використовуючи сучасні ERP-системи. Цифрова трансформація на виробництві ж або Industry 4.0 виділяє 8 важелів створення вартості (класифікація McKinsey): оптимізація режимів роботи обладнання, оптимізація завантаження устаткування, підвищення продуктивності та безпеки праці, логістична оптимізація, підвищення якості продукції, поліпшення прогнозування попиту, скорочення термінів виведення продукції на ринок , поліпшення післяпродажного обслуговування.

В основі цих процесів лежать такі технології як індустріальний інтернет речей, дрони, 3D друк, штучний інтелект, предикативна аналітика і обслуговування, доповнена і віртуальна реальність, а також хмарні обчислення. Industry 4.0 – це кіберфізічна взаємодія між циклами виробництва практично без участі людини. Наприклад, набирає популярність таке явище як mass customization або масове індивідуальне замовлення, що базується на повній автоматизації і цифровізації всіх процесів – від відділу продажів до доставки клієнту. Тобто від початку і до кінця весь ланцюжок прогнозує і веде штучний інтелект, людина лише контролює процес. Це дозволяє «на льоту» оптимізувати виробничий цикл стандартної продукції під множинні індивідуальні замовлення. Крім того, в процесі використовується максимально енергоефективний режим роботи обладнання, прораховується оптимальне завантаження на основі прогнозів попиту (предикативная аналітика), а також знижуються ризики виходу обладнання з ладу за рахунок прогнозного обслуговування (зіставлення даних отриманих онлайн з історичними даними роботи обладнання). Все це вимагає, крім повної автоматизації процесів, збору даних з ключових вузлів виробничих потужностей, а також наявності алгоритмів штучного інтелекту, який займається обробкою отриманої інформації.

Для підвищення продуктивності праці і безпеки співробітників часто використовуються дрони або роботи, які можуть працювати точніше й ефективніше в небезпечних і важкодоступних місцях (наприклад, на глибині у підстав бурових нафтових вишок). Доповнена і віртуальна реальність дозволяє спростити і здешевити процес навчання нового персоналу, а 3D принтер скорочує час моделювання і, відповідно, виведення на ринок нового продукту.

Третій напрям цифрової трансформації – зміна бізнес-моделі. Це можуть бути зміни в дистрибуції, створення супутніх цифрових продуктів або повне переформатування бізнесу. Ціла низка галузей вже перейшла на цифрові продажі – нам не потрібно більше відвідувати офіси, щоб купити страховку або квиток на літак. Компанії-виробники спортивного одягу стали випускати фітнес-браслети та взуття з датчиками. А музична індустрія майже повністю перейшла з продажу дисків на модель онлайн-передплати.

Стає очевидним, що високий рівень цифровізації робить компанію більш конкурентоспроможною сьогодні і захищеною перед викликами майбутнього. Коефіцієнт цифровізації, за яким здійснюється  порівняльна оцінка компаній, включає в себе чотири параметри: стратегія, цифрова культура, компетенції та організаційна модель. Це вказує на важливість цих компонентів при проведенні цифрової трансформації.

По-перше, цифрові зміни повинні бути підтримані і просуватися «з гори», успіх багато в чому залежить від позиції керівництва компанії. По-друге, нові цифрові інструменти вимагають нових компетенцій. Сьогодні все частіше фахівці зі штучного інтелекту і предикативної аналітики зустрічаються в «непрофільних» для них компаніях – від FMCG-сектора до нафтопереробної промисловості. По-третє, для розвитку цифрових інновацій повинна розвиватися цифрова культура – заохочення експериментів і використання цифрових сервісів by default. І, по-четверте, організаційна модель повинна в собі поєднувати традиційні елементи централізації з гнучкими підходами до управління інноваційними проектами.

Те, що цифрова трансформація необхідна, вже не викликає сумнівів. І час зараз грає не на користь тих, хто залишається в стороні. Цифровий розрив збільшується все більше між лідерами й аутсайдерами практично в кожній галузі. І в якийсь момент він може стати просто непереборним.

Читайте новий номер журналу НВ

Передплатіть журнал НВ та читайте новий номер вже зараз. Передплатники також отримують доступ до архівних номерів журналу НВ. Вартість передплати журналу на 3 місяці усього 59 грн.

Передплатити журнал