Цифрова трансформація. Що робити бізнесу?

11 лютого, 18:08
1138
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Умовно цифрову трансформацію можна розділити на три напрямки: взаємодія з клієнтами, оптимізація операційних процесів і зміна бізнес-моделі

Сьогодні навряд чи можна зустріти власника бізнесу або топ-менеджера, який не чув про цифрову трансформацію. Більш того, багато компаній вже відчули на собі вплив цифровізації через скорочення продажів і падіння прибутку. Одними з перших (після індустрії музики) на себе взяли удар друковані ЗМІ, яким довелося повністю міняти бізнес-модель і підлаштовуватися під нові канали споживання інформації, такі як соцмережі. Не всі галузі так кардинально змінилися, але практично у всіх спостерігається посилення конкуренції через появу нових цифрових гравців (таких як Uber або Airbnb) або значно «ціфровізованни[» старих. Так що ж таке цифрова трансформація?

Цифрова трансформація – використання нових цифрових технологій для підвищення ефективності та цінності компанії.

Умовно цифрову трансформацію можна розділити на три напрямки: взаємодія з клієнтами, оптимізація операційних процесів і зміна бізнес-моделі.

Про все по порядку.

Сьогодні соцмережі змінили формат взаємовідносин між бізнесом і клієнтом. Це не тільки новий канал комунікації, що дозволяє персоніфіковано спілкуватися з потенційним покупцем, а й база даних про його звички, поводження й інтереси. Збір і робота з даними або datification – це основа цифрової трансформації. Поява нових інструментів взаємодії з клієнтом, таких як чат-боти, термінали самообслуговування або онлайн-кабінети, не тільки скорочують витрати на утримання кол-центрів і клієнт-менеджмент, а й змінюють споживчу поведінку. Що, в свою чергу, підвищує очікування клієнтів в цілому від ринку – користувачі все частіше чекають, що їх запити будуть оброблені швидко, персоніфіковано і 24/7 (про що свідчить дослідження World Economic Forum). Зібрані в процесі взаємодії дані за допомогою предикативнj] аналітики дозволяють моделювати поведінку клієнтів і все більше підвищувати якість обслуговування.

Час зараз грає не на користь тих, хто залишається в стороні

Ще однією достатньою широкою сферою впровадження цифрової трансформації є оптимізація операційних процесів. І хоча тут більше можливостей для товарних індустрій, компанії, що надають послуги також можуть зробити свій ланцюжок створення вартості більш ефективної, наприклад, використовуючи сучасні ERP-системи. Цифрова трансформація на виробництві ж або Industry 4.0 виділяє 8 важелів створення вартості (класифікація McKinsey): оптимізація режимів роботи обладнання, оптимізація завантаження устаткування, підвищення продуктивності та безпеки праці, логістична оптимізація, підвищення якості продукції, поліпшення прогнозування попиту, скорочення термінів виведення продукції на ринок , поліпшення післяпродажного обслуговування.

В основі цих процесів лежать такі технології як індустріальний інтернет речей, дрони, 3D друк, штучний інтелект, предикативна аналітика і обслуговування, доповнена і віртуальна реальність, а також хмарні обчислення. Industry 4.0 – це кіберфізічна взаємодія між циклами виробництва практично без участі людини. Наприклад, набирає популярність таке явище як mass customization або масове індивідуальне замовлення, що базується на повній автоматизації і цифровізації всіх процесів – від відділу продажів до доставки клієнту. Тобто від початку і до кінця весь ланцюжок прогнозує і веде штучний інтелект, людина лише контролює процес. Це дозволяє «на льоту» оптимізувати виробничий цикл стандартної продукції під множинні індивідуальні замовлення. Крім того, в процесі використовується максимально енергоефективний режим роботи обладнання, прораховується оптимальне завантаження на основі прогнозів попиту (предикативная аналітика), а також знижуються ризики виходу обладнання з ладу за рахунок прогнозного обслуговування (зіставлення даних отриманих онлайн з історичними даними роботи обладнання). Все це вимагає, крім повної автоматизації процесів, збору даних з ключових вузлів виробничих потужностей, а також наявності алгоритмів штучного інтелекту, який займається обробкою отриманої інформації.

Для підвищення продуктивності праці і безпеки співробітників часто використовуються дрони або роботи, які можуть працювати точніше й ефективніше в небезпечних і важкодоступних місцях (наприклад, на глибині у підстав бурових нафтових вишок). Доповнена і віртуальна реальність дозволяє спростити і здешевити процес навчання нового персоналу, а 3D принтер скорочує час моделювання і, відповідно, виведення на ринок нового продукту.

Третій напрям цифрової трансформації – зміна бізнес-моделі. Це можуть бути зміни в дистрибуції, створення супутніх цифрових продуктів або повне переформатування бізнесу. Ціла низка галузей вже перейшла на цифрові продажі – нам не потрібно більше відвідувати офіси, щоб купити страховку або квиток на літак. Компанії-виробники спортивного одягу стали випускати фітнес-браслети та взуття з датчиками. А музична індустрія майже повністю перейшла з продажу дисків на модель онлайн-передплати.

Стає очевидним, що високий рівень цифровізації робить компанію більш конкурентоспроможною сьогодні і захищеною перед викликами майбутнього. Коефіцієнт цифровізації, за яким здійснюється  порівняльна оцінка компаній, включає в себе чотири параметри: стратегія, цифрова культура, компетенції та організаційна модель. Це вказує на важливість цих компонентів при проведенні цифрової трансформації.

По-перше, цифрові зміни повинні бути підтримані і просуватися «з гори», успіх багато в чому залежить від позиції керівництва компанії. По-друге, нові цифрові інструменти вимагають нових компетенцій. Сьогодні все частіше фахівці зі штучного інтелекту і предикативної аналітики зустрічаються в «непрофільних» для них компаніях – від FMCG-сектора до нафтопереробної промисловості. По-третє, для розвитку цифрових інновацій повинна розвиватися цифрова культура – заохочення експериментів і використання цифрових сервісів by default. І, по-четверте, організаційна модель повинна в собі поєднувати традиційні елементи централізації з гнучкими підходами до управління інноваційними проектами.

Те, що цифрова трансформація необхідна, вже не викликає сумнівів. І час зараз грає не на користь тих, хто залишається в стороні. Цифровий розрив збільшується все більше між лідерами й аутсайдерами практично в кожній галузі. І в якийсь момент він може стати просто непереборним.

Головне

Політика

Сьогодні, 13:22

article_img
Нардеп від Батьківщини відреагував на справу СБУ щодо "виборчої піраміди"
Футбол

Сьогодні, 14:18

article_img
З ким зіграє Динамо. Онлайн-трансляція жеребкування 1/8 фіналу Ліги Європи
Події

Вчора, 17:11

article_img
На полігоні в Київській області стався вибух, два строковика травмовані

Вибір редакції

Компанії/Ринки

Сьогодні, 11:38

article_img
Фабрика Nutella у Франції тимчасово припинила виробництво через проблеми з якістю
Ігри

Сьогодні, 07:02

article_img
Бюджетний геймінг. Як економити на іграх для PlayStation 4 і Xbox One
Політика

Сьогодні, 08:06

article_img
Справжнє обличчя містера Зе. Погляди, зв'язки та наміри Володимира Зеленського

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

kolonka@nv.ua