Як бізнесу виділитися на Чорну п’ятницю 2020

24 листопада 2020, 12:50

Як змінилося ставлення до американської культури споживання і що важливо враховувати компаніям при проведенні Чорної п’ятниці.

Це рік був сповнений несподіваних викликів для бізнесу, а глобальні та локальні зміни вплинули на поведінку споживача. І хоча бренди активно готувалися до традиційного вже для України маркетингового сезону Чорної П’ятниці, проте перед ними стоїть неабияка задача — як виділитись своїм креативом та повідомленнями для покупців.

Відео дня

Збільшення онлайн-трафіку та продажів

Карантинний 2020 рік діджиталізував не лише бізнес, а й покупців. Якщо раніше українці в інтернеті переважно купували лише недорогі побутові товари, одяг та квитки, то цього року все змінилося. В умовах локдауну ми змушені були робити покупки виключно онлайн, тому практично всі категорії товарів стали доступні, а разом із тим в українців зник психологічний бар‘єр недовіри до електронних магазинів. Навіть той факт, що рецептурні ліки дозволили купувати онлайн, свідчить про те, що діджитал-комерція вкорінилася в нашій поведінці. Ми більше не боїмося купувати будь-що в інтернеті, якщо впевнені в якості товару.

При цьому, як показали дослідження, досить велика частка споживачів зіштовхуються з проблемами, пов’язаними з онлайн-покупкою: 24,7% відзначали невідповідність отриманого товару до зображення в онлайн-магазині, а 32,8% мали досвід «підвисання» онлайн-магазинів. Зараз активно набирає обертів омніканальна модель продажів, коли можна замовити онлайн, а забрати в магазині, або ж навпаки. Така модель допомагає споживачам бути впевненішими в тій якості товару, на яку вони розраховують.

І, звичайно, зі збільшенням цифрових продажів у споживачів цього року з’явиться більше цифрових очікувань. Тому, плануючи Чорну п’ятницю, обов’язково необхідно переконатися в готовності до зростання трафіку і попиту саме онлайн.

Залучення нових клієнтів

Незважаючи на вже сформовану популярність Чорної п’ятниці серед українців, згідно з нашими даними, лише 50% респондентів робили покупки за своє життя саме в цей сезон. При цьому поміж респондентів, які ще не купували, великий відсоток жінок (понад 50%) віком від 35 років (35−44 — понад 48%, а старше 55 років — понад 56%). І якщо це аудиторія вашого бізнесу, важливо враховувати, що вона стала більше часу проводити в інтернеті, необхідно її більше досліджувати за поведінкою онлайн і враховувати це в маркетингових стратегіях.

Звичайно, з падінням платоспроможності пересічного українця економія в усьому виходить на перший план. Людям стає байдуже, де і як купувати, головне — аби дешевше й у відповідному стані. Такі критерії, як зручність, сервіс і час доставки, відіграють при покупці значно меншу роль.

Серед найбільших проблем, які припадають на Чорну п’ятницю, споживачі відзначали черги в магазинах (57,9%) та нестачу товарів на складах (34,2%), але цього року на купівлю можуть вплинути зовсім інші фактори. Тим паче, що понад 65% не планують купувати цього року товари на Чорну п’ятницю, а частка аудиторії серед 18−24 яка планує відмовитися від покупок, становить майже 62%. Тому якщо ваша цільова аудиторія саме такого віку, врахуйте, що вам потрібно буде особливо попрацювати над креативом, зробивши акцент на унікальності вашої пропозиції для стимулювання спонтанної покупки.

Засновник і директор дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк вважає, що компаніям важливо враховувати два аспекти: «Українці стомилися від нескінченного стресу та невизначеності, від загрози або захворіти, або збідніти, або і перше і друге. Ми бачимо значний дефіцит спілкування, приємних емоцій, теплих стосунків та людської підтримки — з одного боку. З іншого ж — як і в усі кризові часи, відбувається скорочення бюджету покупок, перехід до системи більш жорсткого планування та розподілу сімейного бюджету. Проте потреба в ендорфінах нікуди не зникає. Люди хочуть спалахів щастя. Тож ситуація максимально сприяє спонтанним покупкам. І Чорна п’ятниця є чудовим приводом порадувати себе чимось приємним та бажаним».

Більша конкуренція

Традиційно на Чорну п’ятницю купували подарунки друзям і родичам до свят. Проте цього року буде набагато менша кількість святкових вечірок офлайн-формату. Окрім того, купівельна спроможність значно зменшить об'єми спонтанних покупок. Цьогоріч споживачі планують в першу чергу звернути увагу на такі категорії, як електроніка, комп’ютери, планшети та ін. (48,4%), одяг та взуття (44,3%) та побутову техніку (29,1%). І хоча ціна та розмір знижки відіграватиме значну роль, проте такий маркетинговий хід, як подарунок до покупки, також може спрацювати.

Тому брендам необхідно знайти унікальний спосіб, як сказати те, про що говорять усі навколо, щоб опинитися в тому бажаному списку придбаних товарів споживачем.

Плануючи Чорну п’ятницю, обов’язково необхідно переконатися в готовності до зростання трафіку і попиту саме онлайн

Чого не варто робити, так це говорити про проблеми. Українці втомилися від кризи, і будь-яка реклама, яка буде нагадувати про це, викликатиме в аудиторії лише роздратування. Бренди перенаситили ефір подібними креативами перші 2 місяці карантину, тож такі меседжі стали неактуальними. Натомість важливо врахувати, що сучасний споживач став більше цінувати сім'ю, свободу пересування та приділяти увагу здоров’ю.

Окрім того, спостерігається ряд трендів у поведінці споживача: соціально відповідальне споживання, ситуаційний маркетинг, діджиталізація, пришвидшення темпу життя. Споживачу все більше хочеться отримувати від брендів вражень, які викликають позитивні емоції та залишаються незабутніми.

Всі маркетологи розуміють, що Чорна п’ятниця 2020 року буде неймовірно відрізнятися від минулого. Багато хто готується накопичувати дані щодо поведінки покупців для планування наступного року. Проте результати цього маркетингового сезону можуть дуже всіх здивувати.

Дослідження проведено спільно компаніями NCG (Nostra Communications Group) та Gradus Research методом самозаповнення анкет у мобільному додатку. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення населених пунктів розміром понад 50 тис. жителів віком від 18 до 60 років, розміру населеного пункту та регіону. Період проведення поля: 16−17 листопада 2020 року, розмір вибірки: 1 434 респондента.

Показати ще новини
Радіо НВ
X