Hard skills — Soft skills: чому і як важливо навчатися

14 лютого 2021, 14:00

Якщо пошукати матеріали на тему hard і soft skills, то частіше натрапите на статті про порівняння або протистояння гнучких і жорстких навичок. І менше — про те, як гармонійно їх розвивати у зв’язці.

Як же плекати в собі hard і soft skills одночасно і досягнути кар'єрних успіхів?

У дослідженні Гарвардського університету йдеться, що найбільше зростання зайнятості та зарплат останнім часом спостерігається на позиціях, які вимагають від працівників розвинених комунікаційних і аналітичних навичок. Ми живемо в епоху цифрової економіки, коли працівники повинні однаково добре вміти вирішувати складні завдання в межах своїх обов’язків і ефективно спілкуватися з різними людьми. А в постійно мінливих умовах вміння бути гнучким — суперцінне. Саме в цьому полягає баланс між гнучкими і жорсткими навичками.

Відео дня

Гнучкі або жорсткі — всі вміння важливі

Професійні компетенції поділяють на soft skills (гнучкі або м’які навички) і hard skills (жорсткі). Перші — це персональні вміння, які допомагають справлятися з життєвими і робочими справами. Це не те, чого легко можна навчитися на тренінгу. Soft skills формуються в дитинстві і розвиваються в особистості все життя. Вони корисні в будь-яких сферах. Як мінімум, знаходити спільну мову з колегами потрібно всім, незалежно від спеціальності. А це вже один із проявів гнучких навичок.

Вчені Гарвардського і Стенфордського університетів, а також дослідники Фонду Карнегі з’ясували, що гнучкі навички — це 85% успіху в професії

Hard skills — специфічні знання для виконання конкретних завдань у повсякденній роботі. Це знання і вміння, без яких не обійтися на конкретній посаді. Наприклад, для дизайнера одна з основних жорстких навичок — робота з графічними редакторами, а для програміста — вміння кодувати. У всіх напрямах є базова теорія, без якої не обійтися на початку кар'єри і в майбутньому. Як лікар не зможе лікувати пацієнта без знання анатомії і фізіології, так і маркетолог не зробить бізнес впізнаваним в інтернеті без розуміння специфіки продукту, потреб цільової аудиторії і вміння налаштовувати просування через рекламні кабінети Facebook/Instagram.

Рівень володіння hard skills можна перевірити за допомогою тестового завдання або за роботами в портфоліо. Диплом про вищу або середню спеціальну освіту, сертифікат про проходження тренінгу — все це теж підкреслює наявність необхідних для роботи знань і умінь. Soft skills зазвичай неможливо виявити документально. Як, наприклад, підтвердити самоорганізованість, тайм-менеджмент працівника, його управлінські здібності? Тільки зануривши людину в робочу атмосферу. Згодом самостійно або в команді вона проявить свої м’які навички.

Про софт скілз вперше заговорили у США в 1960-і роки. Тоді в місцевих збройних силах помітили, що успіх різних груп солдатів частіше залежить від методики керівництва їхнього командира, а вже потім — від спритності володіння військовою технікою. Надалі на вивчення і розвиток soft skills американська армія виділяла окремі бюджети. До цих навичок приписували все, що не стосується роботи з технікою. У бізнесі і менеджменті термін активно стали використовувати лише наприкінці 90-х.

У XXI столітті soft skills зацікавили ще більше керівників. Росла потреба не тільки в досвідчених фахівцях у своїй сфері, але і з розвиненою емпатією, ораторськими здібностями і умінням знаходити спільну мову з командою. IT і діджитал-індустрія загалом стрімко розвиваються. Сьогодні ти відмінно розбираєшся в одній технології, а через місяць вже повинен володіти новою. Отримані ще в університеті знання швидко застарівають. Так у світ увірвалася концепція Life-long learning — навчання протягом усього життя. Затребуваним буде той працівник, який може за короткий час опанувати складний матеріал і ефективно використовувати знання на практиці. Відчувати себе органічно в нових, незвичних умовах і водночас знаходити нестандартні рішення задач — за співробітника з такими софт скілами готові поборотися десятки топових компаній. Адже така людина виведе на новий рівень будь-який проєкт.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Вчені Гарвардського і Стенфордського університетів, а також дослідники Фонду Карнегі з’ясували, що гнучкі навички — це 85% успіху в професії. В той час як жорсткі, відповідно — 15%. Експерти радять вишам включати програми розвитку soft skills у свої навчальні плани. Більшість сучасних вишів, особливо державні, не вчать нас вчитися, а лише дають теорію з певних дисциплін. Це ті хард скіли, які стануть у пригоді в тому чи іншому напрямі, і то не факт. У майбутньому ми не завжди робимо те, що вивчали в технікумі або виші. Тому вкрай важливо знаходити в собі і підтримувати гнучкі навички — цінні в будь-якій професії.

У 2020 році експерти LinkedIn склали рейтинг ключових професійних і особистісних навичок, які рекрутери часто шукають у кандидатах. Цими здібностями володіють користувачі соцмережі, яких через LinkedIn наймають на найвищі позиції.

Серед hard skills лідирує знання блокчейну. Інші важливі технічні навички — розуміння специфіки хмарних обчислень, UX-дизайну і робота зі штучним інтелектом. У сфері продажів і маркетингу затребуваними вважаються фахівці з досвідом бізнес-аналізу, таргетингу та відеопродакшену.

Серед soft skills виділяють креативність, вміння переконувати, працювати в команді й адаптуватися до нових умов праці. Розвинений емоційний інтелект (розуміння своїх і чужих емоцій і переживань) теж цінують багато роботодавців. Ідеальний кандидат — той, який об'єднав у собі всі перераховані якості.

Як розвивати в собі hard і soft skills

Є кілька способів.

Перший — знайти наставника в обраному напрямку. Спілкування з досвідченим профі, готовим ділитися лайфхаками, набагато краще за нескінченного студіювання підручників і перегляд роликів про мотивацію і кар'єрне зростання. Набагато продуктивніше буде одночасно розвивати всі необхідні для роботи навички, спираючись на зворотний зв’язок фахівця.

Другий метод — знайти освітню програму, в якій комбінується розвиток hard і soft skills. Сьогодні так відбувається в навчанні діджитал-професіям. У цій сфері як ніколи важливий видимий у перші тижні навчання результат. Його дає новий підхід у побудові навчального плану. Теорія, практика і мотивація — з такою основою випускник неодмінно буде висококласним, затребуваним на ринку фахівцем. У підсумку результат навчання вимірюється гідним заробітком.

Навчання має будуватися так, щоб студент розумів необхідність певного матеріалу й отримані знання міг одразу застосувати на практиці. Коли навчання формується за принципом «сходинки зростання», кожен наступний урок буде ефективним. Студент не сумуватиме і не кине навчання. А чим більше до занять підключають ігрові елементи, серіальні методики і відкриті сюжетні ліній, тим простіше засвоюється матеріал. З регулярним інтерактивом вчитися стає цікавіше. Саме так вдається якісно розвивати hard і soft skills.

Сьогодні на перший план вийшла адаптивність — уміння пристосовуватися до змін. Разом із впевненим технічним бекграундом ця здатність набуває ще більшої сили

Візьмемо, наприклад, навчання таргетингу. З боку soft розбираємося в методології програми — виділяємо пріоритетні теми й очікуваний результат по завершенню модуля. Ставимо собі найближчі і кінцеві цілі. У частині hard у нас основи трафіку, маркетингу та маркетинг-інструментів, способи залучення покупців для різних бізнесів. З перших занять студенти вже володіють базовим чек-листом основних термінів і можуть стартувати з просування брендів в інтернеті. Розумієте структури воронки продажів, ланцюжки контактів з клієнтом і керування шляхом споживача — це теж хард скіли. Ці знання потріні, щоб відстежувати джерела реклами та вибудовувати ефективну стратегію просування. Потім студенти створюють власну продуктову лінійку з п’яти ключових продуктів: лід-магніт, стартер, основний продукт, максимізатор прибутку і продукт-максимум. М’якими навичками на цьому етапі стають уміння чути і розуміти потреби аудиторії, здатність трафіколога домовлятися з замовником, переконувати його у виправданій вартості своїх послуг.

Через десять років експерти McKinsey Global Institute прогнозують найбільшу увагу до технічних знань претендентів. Але для процвітання економіки в індустрії 4.0 фахівцям знадобляться і сильніші м’які навички. Грамотні роботодавці вже сьогодні цінують співробітників за здатність легко співпрацювати з партнерами, злагоджено працювати в команді. Навіть на тлі пандемії COVID-19 і масового переходу на віддаленку в глобальному сенсі цей підхід не змінився. Навпаки — у віртуальному світі всі ці навички виявилися ще важливішими на всіх рівнях організації. Деяким командам довелося заново вчитися налагоджувати зв’язки один з одним вже онлайн. Хтось зовсім перебудував бізнес-модель компанії і найняв нових працівників. У найближчі роки потреба у фахівцях, які вміють ефективно працювати онлайн, зростатиме.

Сьогодні на перший план вийшла адаптивність — уміння пристосовуватися до змін. Разом із впевненим технічним бекграундом ця здатність набуває ще більшої сили. Допитливість і щире бажання вчитися важливе не тільки у вузькому професійному середовищі, але й узагалі по життю. До того ж незалежно від віку. Всебічно розвинена людина — цікавий співрозмовник. Він чудово розуміє себе і оточуючих, вміє співпереживати і завжди відкритий до чогось нового.

Показати ще новини
Радіо NV
X