Чому важливо позбутися корупції у морських портах

25 жовтня 2016, 10:42
Рік тому зусиллями галузі вдалося перемогти перевірену корупційну модель, яка 15 років безвідмовно працювала в українських портах

Однак сьогоднішні спроби екологів її реанімувати змушують бізнес знову наполягати на якнайшвидшому вирішенні цієї проблеми.

Нехитра схема заповзятливих співробітників Держекоінспекції проста і полягає в наступному. Останні переконують капітана судна, що результати аналізу води ізольованого баласту (знаходиться в ізольованих танках для стійкості суден) будуть незадовільними, тому щоб вихід судна з порту пройшов за графіком, необхідно заплатити штраф у кілька тисяч доларів. І все це під прикриттям доброї ідеї турботи про стан морської води в акваторії і під виглядом хіманалізу води ізольованого баласту.

Відео дня

За оцінками ринку за 15 років такого «промислу» екологи «заробили» близько 400 млн. доларів. Втрачали гроші судновласники і вантажовласники - оплачуючи простій по вигаданій причині, а це від 25 тис доларів в день. Втрачала репутацію України - капітани торгових суден знають, що рівень корупції в українських портах один з найвищих.

Важливо розуміти, що, аргументуючи необхідність контролювати ізольований баласт суден, Держекоінспекція в дійсності не ставить за мету берегти екологічний стан акваторій порту. Інакше слід було б почати з іншого - виявлення місць походження стоків, які безконтрольно стікають в портові гавані з міст.

Побороти корупційну схему екологів рік тому вдалося за активної участі Американської торговельної палати в Україні (Палата). Публічна позиція Палати, безліч зустрічей з представниками відповідальних органів влади, а також підготовка аналітики експертами Палати зробили свою справу. Постановами КМУ №491 і 492 екологів Держекоінспекції позбавили юридичних підстав проводити перевірку води ізольованого баласту, як і відбувається у всьому цивілізованому світі.

Але, на жаль, з серпня 2016 року в українських портах знову фіксуються неправомірні дії з боку екологів щодо капітанів торгових судів. Інциденти відбувалися в Одеському, Іллічівському та Южному морпортах. З різкою критикою ситуації в українських портах виступив Шведський клуб, один з провідних морських страховиків, в роботу також включилися експерти Палати, шукає рішення і Міністерство інфраструктури. У зв'язку з цим вкрай важливо, щоб і Держекоінспекція разом з Міністерством екології України оперативно підключилися до вирішення проблеми.

На думку бізнесу, проблему треба буде розв'язати в двох площинах - правоохоронної та юридичної. Так, право провести екологічний контроль судна через нібито побаченого забруднення води у місці відкату ізольованого баласту у екологів є (відповідно до Постанови КМУ №198 від 20.03.1995), але процедура такої перевірки відсутній. Чинне до недавнього часу Положення про порядок проведення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон втратило чинність у зв'язку з тим, що Міністерство юстиції України скасувало його державну реєстрацію. Новий порядок на сьогоднішній день не розроблено, що означає неможливість проведення екологічного контролю суден в пунктах пропуску: немає правил - немає перевірок. Таким чином, виходить, що будь-які дії екологічної інспекції у відсутності регламентованої процедури є неправомірними.

Це відноситься і до спроб екологічної інспекції під час проведення екологічного контролю судна провести контроль ізольованого баласту. Адже він може бути проведеним виключно у тих випадках, коли під час скидання ізольованого баласту разом з ним скидаються видимі плаваючі частки, або виникають видимі сліди нафти або нафтовмісних речовин, що призвело до фактичного погіршення якості води. При цьому порядок такої перевірки взяття проб води та проведення їх аналізу має бути встановлений Кабінетом Міністрів України.

На жаль, зазначений порядок за весь цей час так і не з'явився навіть у вигляді проекту. У зв'язку з цим, бізнес закликає Міністерство екології та природних ресурсів України та Держекоінспекцію консолідувати і спрямувати всі свої зусилля на розробку цього документа, щоб всі перевірки і причини для них були законними, а капітани іноземних судів більше не стикалися із зазначеними проблемами при заході в українські порти. Бізнес, представлений Американською торговельною палатою в Україні, у свою чергу, готовий надати всю необхідну експертну допомогу у процесі розробки.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X