Сервіси виклику авто у години пік: Від чого залежить ціна поїздок

23 січня, 10:17

Що таке динамічне ціноутворення і чому сервіси таксі не наживаються на вас у години пікового попиту.

Мобільність для українців — справа першочергової важливості. Тому сервіси для замовлення поїздок це ледь не критична інфраструктура, що забезпечує функціонування економіки попри всі перепони. Але чим нагальніша потреба, тим гостріше сприймаються особливості.

Відео дня

Найбільше питань викликає динамічне ціноутворення, тобто підвищення вартості поїздок в моменти пікового попиту. Uklon — прозора компанія, тому я готовий детально розповісти про те, як формується ціна за замовлення перевезень. Спойлер: справа зовсім не у спробі наживитись.

Як формується ціна

На вартість будь-якої поїздки впливають два ключові пункти. Це базовий тариф і динамічний коефіцієнт.

Базові тарифи включають вартість мінімального замовлення, ціну за кожен наступний кілометр по місту чи предмістю. Це усталені показники, сформовані в залежності від міста. Вони є у вільному доступі. Наприклад, у Чернігові мінімальне замовлення становитиме 45 грн, а у Києві — 60 грн. Базовий тариф — не фінальна ціна поїздки.

Чому ж тоді поїздки не коштують однаково? Бо онлайн-сервіс виклику авто, такий як наш, використовує алгоритм коригування базового тарифу до ринкових умов у режимі реального часу. Це і є динамічне ціноутворення. Алгоритм реагує на зміну балансу попиту та пропозиції на ринку, розраховуючи коефіцієнт, на який збільшуються тарифи.

Коефіцієнт, на відміну від базового тарифу, є динамічним та змінюється в реальному часі. Саме через нього райдер і отримує різну ціну на поїздку. Тобто коли кількість охочих здійснити поїздку райдерів суттєво переважає кількість драйверів (попит перевищує пропозицію), спрацює коефіцієнт. Це потрібно, щоб збільшити кількість драйверів та підвищити шанси райдерів поїхати (через збільшення ціни). Такий самий механізм працює і навпаки, коли ситуація вирівнюється, ціна знижується. Подібні алгоритми динамічного ціноутворення використовують всі великі ride hailing сервіси у світі.

Uklon — українська компанія, що покладається на власні сили та допомагає підзаробити тисячам водіїв. Аби будувати стабільну для усіх сторін систему, ми маємо грати за ринковими правилами. При цьому, коли спрацьовує алгоритм, наш додаток інформує райдера про підвищений попит. У цей момент користувач бачить, коли на його замовлення застосовується коефіцієнт. Тоді біля вартості замовлення справа він побачить значок «блискавки».

Що змінилось у 2022 році та актуальне у 2023

Зазвичай на коефіцієнт впливають ранкові та вечірні години пік, ремонти, перекриття доріг, погана погода та якість роботи громадського транспорту. У 2022 році до звичного списку факторів додались обстріли, проблеми зі зв’язком, комендантська година. Такі обставини не тільки не зменшують кількість бажаючих райдерів поїхати, а навпаки, збільшують.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Це великий виклик, що змінює звичну роботу і підвищує кількість ситуацій, коли попит значно перевищує пропозицію. Один із неочевидних прикладів — введена комендантська година, що починає впливати на економіку поїздок задовго до заборони на пересування.

За декілька годин до початку комендантської години виникає ситуація, коли райдерам і драйверам треба встигнути потрапити до бажаного місця призначення. Кількість драйверів (сторони пропозиції) та їхня активність зменшується, а замовлення обираються в напрямку дому. Кількість райдерів (сторони попиту) та їхня активність, навпаки, збільшується. Виникає дисбаланс, який і провокує зростання коефіцієнтів задля збільшення шансів райдерів виїхати.

Детальніше про зміну навантаження на водіїв протягом доби — на графіку:

Як на це впливати? Варто зауважити, що на всіх етапах ціна погоджується лише між користувачем та водієм. На відміну від інших компаній, Uklon дає користувачам прямий вплив на ситуацію через функціональні можливості мобільного додатку. Якщо людина готова довше почекати авто, він чи вона може відступити від рекомендованої ціни та власноруч її зменшити, скориставшись бігунком зниження ціни в додатку. Якщо в інтересах водія виконати якомога більше замовлень чи якнайшвидше — він може прийняти будь-яке замовлення, незважаючи на відхилення від рекомендованої ціни.

Звісно ж, ми попереджаємо про безпеку і користувачів, і водіїв, тому стимулюємо завчасно планувати свій час та поїздки містом. Інший важливий момент — те, що в Uklon вартість є фіксованою з моменту розміщення замовлення та не змінюється під час поїздки. Таким чином, як тільки райдер погодився на ціну та розмістив замовлення, ціна для нього більше змінюватися не буде. І по завершенню поїздки райдер не заплатить ні копійки більше.

Ми не втручаємось у роботу алгоритму, він працює автоматично, інформуючи користувача про співвідношення попиту і пропозиції в конкретному проміжку часу та регіоні. Це математична модель, яка в режимі реального часу вираховує тисячі коефіцієнтів щохвилини, на розрахунок яких одночасно впливає з десяток факторів. Ручне управління неможливе в таких масштабах. Навіть більше, алгоритм постійно вдосконалюється за рахунок збільшення масиву даних.

Якщо «вимкнути» динамічне ціноутворення, ситуація ніяк не покращиться. Водії втратять мотивацію працювати, користувачі — не зможуть нікуди доїхати. А згодом це вб'є і сам формат доступного замовлення поїздок. Україна випереджає більшість європейських країн за доступністю та зручністю замовлення поїздок. Розвивати та підтримувати таку екосистему навіть під час війни — гігантське досягнення. Проте це перш за все означає гру за ринковими правилами.

Показати ще новини
Радіо NV
X