Чому рейдерство в Україні не зникне

26 листопада 2019, 08:30

Здійснилося! Маємо нову партію антирейдерских ініціатив.

Мета нового Закону України 159-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності» — помітно погіршить умови праці рейдерів в Україні. Спробуємо розібратися в нюансах.

Відео дня

Почнемо з гарних новин. Настав кінець «акредитованим суб'єктам державної реєстрації». Нагадаю, що, окрім державних реєстраторів, також мали право проводити реєстраційні дії Комунальні Підприємства (КП), їх філії та державні підприємства які отримували акредитацію у Міністерства Юстиції. Час показав, що нахабні крадії чужої власності активно послуговувалися неуважним ставленням реєстраторів КП до змісту та наявності документів, що подавались на реєстрацію. Відтепер, ці «аккредитовані суб'єкти» позбудуться права лізти у державні реєстри.

З іншої сторони, ми втрачаємо якісно кращий сервіс, який отримували в КП. Документ-сервіс «ГОТОВО!» також пішов під ніж у цьому сегменті. Звертаючись до КП, ми мали швидкість розгляду документів, відсутність формалізму, клієнто-орієнтоване відношення до заявників, без синдрому вахтера, який ще залишився у деяких класичних районних реєстраторів.

Нажаль, інструмент «акредитованих суб'єктів державної реєстрації», який було створено з метою відійти від черг, зашкарублого ставлення та підняти послуги державної реєстрації на якісно новий рівень, перетворився в глобальні схеми з фіктивними реєстраторами. Траплялись випадки і повного ігнорування вимог закону, наприклад, коли КП створювались власниками багатоквартирного будинку, що, по суті, перетворювало таке КП на приватну структуру. Держава вирішила не шукати компроміси з цим бєспрєделом, і рішуче виразила «НІ» усім КП/ДП без винятку. Ми повертаємось по спіралі до класичної державної реєстрації разом із нотаріусами, які нікуди не ділися.

Про нотаріусів зазначимо декілька цікавих моментів. Навіть трохи заздрісно, коли бачиш як міцне та єдине братство нотаріусів відстоює інтереси професії. Ходила думка, що під антирейдерськими гаслами нотаріальне лоббі агресивно відстоює власні інтереси. Особливо це позначилося на процедурі обігу корпоративних прав. В першому читанні закону були пропозиції обов’язково нотаріально посвідчувати договір відчуження частки у статутному капіталі, і як наслідок, принцип одночасності проведення нотаріальної дії з проведенням державної реєстрації змін відомостей про учасників ТОВ. Іншими словами, нотаріус який посвідчує договір, повинен реєструвати зміни у складі учасників в ЄДР. Крім нотаріусів такий радикалізм не підтримали представники інших правничих професій.

Справа в тому, що договір купівлі-продажу корпоративних прав повинен бути гнучким інструментом в руках бізнесу. Його зміст не повинен залежати від думки нотаріуса, на якого мають вплив настанови Мін'юста.

Якщо в угоді про продаж корпоративних прав іншою стороною є іноземні партнери, а сама угода передбачає низку екзотичних умов (наприклад, особисті гарантії, плаваюча сума продажу тощо), немає впевненості, що нотаріус зможе розібратися в таких нюансах без спеціальної підготовки з питань міжнародних корпоративних відносин. В нашій практиці є багато прикладів, коли нотаріусу простіше відмовити в посвідченні договору, ніж розбиратися в хитросплетіннях бізнес-угод.

Договір купівлі-продажу корпоративних прав (як і будь-який інший) фіксує наміри та взаємні обіцянки сторін що його підписують, сам факт передачі корпоративних прав і виконання взаємних обіцянок фіксує - акт, тому одночасно проводити державну реєстрацію змін складу учасників з підписанням нотаріального договору не може сприйматись як адекватна міра. Від моменту підписання договору, та виконання його умов може пройти рік, про яку одночасність тут можна говорити?

Дякуючи здоровому глузду, такі ініціативи з нотаріального захисту від рейдерів залишись у першому читанні. Але все одно до нотаріуса все ж прийдеться ходити частіше. Для проведення реєстраційних дій проста паперова довіреність від юридичної особи вже не працюватиме, потрібна нотаріальна. Тепер на будь-яке нотаріальне підписання рішення учасників, треба обов’язково брати з собою директора для оформлення довіреності. Це не добре і не погано, але воля учасників тепер частково залежить від директора, який може знаходитись будь-де, тільки не в нотаріуса, коли від нього потрібен підпис на довіреності.

Для чого писати про події які не відбулись? Для того, щоб згодом знову не повернутись до нотаріальних договорів купівлі-продажу часток. Про це треба говорити та нагадувати, бо рейдерство на превеликий жаль нікуди не дінеться, а нотаріальне лобі буде тримати руку на пульсі. Коли держава доросте до системного закону про боротьбу з рейдерством, в ньому знову можуть з’явитись нотаріальні транспаранти.

Чому рейдерство в Україні не зникне?

Питання рейдерства складне і однозначної відповіді на питання: «Як його побороти?», нажаль, немає. Давайте визначимося, а чи є рейдерством все те, що ним називає преса?

Уявімо ситуацію, коли на підприємстві є прихований (відкритий) корпоративний конфлікт між власниками, і учасники такого конфлікту одночасно проводять медіакампанію з однаковим гаслом: «На підприємство А здійснена атака невідомими в масках або на Підприємство Б відбувся зухвалий напад невідомими». Насправді, у більшості випадків, всі «рейдери» один одному відомі, суть взаємних претензій також відома, мотиви, учасники, ключові вимоги один до одного — також відомі. Тому в 80% випадків ми маємо, так зване — «уявне рейдерство».

Окрім того, рейдерством в Україні ще називають будь-які непередбачувані події в житті підприємства: перевірка податкової - рейдерство і тиск, звільнені працівники вимагають виплати заборгованості з заробітної плати — рейдерство, бухгалтер не вийшла на роботу — рейдерство.

Виокремити справжні рейдерства з маси штучних конфліктів важко навіть за судовою статистикою. Маємо за останній рік приблизно 20 судових рішень з рейдерства. Здається, що небагато, але в сусідній Польщі немає жодного. Кількість рішень комісії Мінюсту в Україні з питань вирішення скарг у сфері державної реєстрації - близько 200 на рік. Бажаєте ще цікавої статистики? Скільки було винесено обвинувальних вироків державним реєстраторам що здійснили злочин та сприяли крадіжці майна громадян? Нуль вироків.Максимальна санкція, що загрожує реєстраторам, — це позбавлення їх ключів доступу до ЄДР.

Тому полювання треба відкривати саме на замовників рейдерства. А це вже робота зовсім на новому та багато складнішому рівні. Насамперед потрібно забезпечити ефективну роботу правоохоронних органів та судів, виокремити рейдерство як окремий вид злочину, спираючись на багатий практичний досвід та особливості ведення бізнесу в Україні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X