Чому порти необхідно здати в концесію

22 серпня 2017, 18:13
Сьогодні, 22 серпня, Міністерство економічного розвитку і торгівлі виступило з підтримкою по передачі морських портів у концесію замість приватизації

По суті, концесія є найбільш привабливою формою розвитку портових активів. З одного боку, вона дозволяє зберегти контроль над стратегічно важливими активами держави на рівні власності. З іншого, забезпечить сталий розвиток активу в довгостроковому періоді, чого не дозволяє зробити оренда. Також, на відміну від оренди, в концесії навіть в чинному правовому полі, чітко і прозоро регулюються зобов'язання і відповідальність як держави так і інвестора.

Відео дня

На сьогодні цей формат є найбільш затребуваним як в європейській, так і світовій практиці ведення портового бізнесу. Найбільші перспективи є і в Україні, особливо в разі, якщо буде прийнято нове законодавство, яке буде прийнятно для інвесторів.

Питання передачі морських портів України в концесію піднімалося давно. Але на жаль, нашій владі не вистачало політичної волі для того, щоб від розмов перейти до справи концесійним конкурсам і підготувати об'єкти таким чином, щоб зацікавити максимально широке коло, як вітчизняних, так і міжнародних інвесторів. Розмов було багато, а справи мало.

При передачі портів у концесію виникає велике питання по ті активи, які сьогодні знаходяться в оренді у приватних операторів. Необхідно провести процедуру передачі в концесію таким чином, щоб приватні оператори мали можливість і надалі інвестувати в свої активи.

Що стосується приватизації, то вона може бути затребувана тільки в разі, якщо портовий об'єкт не несе якогось стратегічного значення і, наприклад, може бути перепрофільований в майбутньому. А якщо в об'єкта є перспективи, саме як у портового бізнесу, тим більше, якщо мова йде про порти першої десятки, то в їхньому випадку рішення про передачу в концесію є найбільш цікавим і перспективним.

Окреме питання період концесії. Світова практика, на прикладі Нідерландів показує, що об'єкти передаються в концесію на період від 15 до 30 років. Однак в Україні можуть бути встановлені і більш тривалі періоди. Цикли інвестиційних проектів в транспорті, тим більше в морських портах, дуже тривалі. Там, як правило тільки етап реалізації становить 3-5 років, якщо рахувати від підготовки ТЕО проекту до завершення будівельних робіт і початку експлуатації об'єкта. Потім ще кілька років на окупність, і тільки через це тривалий час об'єкт починає приносити реальний прибуток інвесторам. Тому тут періоди досить тривалі.

Передача об'єктів морської галузі в концесію, по-перше, дозволить державі сформувати зрозумілу картину по прибутковості від об'єктів портового бізнесу на майбутні періоди. При цьому приватний інвестор візьме на себе як розвиток цих об'єктів з точки зору необхідних інвестицій, так і з точки зору залучення необхідного вантажопотоку. Тому що, як раз у приватного інвестора завжди значно гнучкіша політика як в залученні вантажопотоку так і в його утриманні та забезпеченні якості послуг, яких вимагає вантажовідправник.

На жаль, державні стивідори останнім часом все більше втрачають свою ринкову нішу. Адже для того, щоб узгодити якісь моменти, які стосуються тих же цінових параметрів вартості послуг, модернізації потужностей, їм необхідно пройти велику і тривалу процедуру узгодження. Тоді як приватний оператор значно більш гнучкий в цих питаннях.

Державі в даному випадку варто лише зосередитися на формуванні оптимальної політики в управлінні портової галуззю, яка буде стимулювати вантажовідправників, як зовнішніх, і внутрішніх працювати з українськими портами. Вкрай болюче питання соціальні гарантії для працівників державних підприємств. Адже приватному оператору, тим більше в разі глибокої модернізації активів, найчастіше, не потрібно багато робочих рук. Як вирішити цю проблему і уникнути соціального вибуху ще одне важливе завдання для влади.

В кінцевому підсумку, формула "більше вантажу більше доходів" вигідна як приватному оператору, так і державі, так як крім концесійного платежу, виростає кількість суднозаходів, завдяки яким збільшаться надходження від портових зборів. Дуже важливо тільки знайти той механізм, який дозволить ці вантажопотоки залучати реально, а не на папері. І забезпечити рівні та прозорі умови концесійних конкурсів для компаній, що володіють необхідною кваліфікацією і досвідом роботи. Участь ЄБРР і активна позиція портового бізнесу є важливими гарантіями того, що обидва ці принципи знайдуть своє втілення в новому законопроекті.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X