Чому критикують законопроект на виведений капітал

15 березня 2018, 15:00

У Міжнародному валютному фонді (МВФ) заявили, що не підтримують президентський законопроект про заміну податку на прибуток податком на виведений капітал, який передбачає нульову ставку оподаткування частини прибутку, яка реінвестується в бізнес.

Давайте розберемося чому законопроект викликає критичні зауваження.

У МВФ заявляють, що новий законопроект може призвести до втрати доходів держбюджету в розмірі близько 2% ВВП.

Відео дня

Міжнародні експерти вважають, що надходження до держбюджету зменшаться, по-перше, у зв'язку зі зниженням ставки оподаткування дивідендів 15% замість 18%. Це вказується в Звіті МВФ від травня 2017 року. Порівнюючи запропоновану модель оподаткування дивідендів з грузинською та естонської, експерти МВФ вказують, що сплачуються на користь нерезидентів дивіденди не будуть обкладатися додатково податком на доходи нерезидентів (WHT). Цей момент теж викликає у них побоювання недоотримання доходів до бюджету.

Для прорахунку ризику зниження доходів МВФ використовував досвід Естонії (що вже викликає питання, адже запропонована українськими законодавцями модель податку на виведений капітал істотно відрізняється від естонської), вказавши, що після введення податку на виведений капітал в 2001 році отримані суми податку на прибуток знизилися до 0,7 ВВП в порівнянні з 2% ВВП, які надходили в бюджет від цього податку до реформи (1995-1999 рр.). Естонії знадобилося 14 років для того, щоб повернутися до початкового показника.

Висновки Звіту МВФ дають підстави припускати, що міжнародні експерти аналізували не той текст проекту закону на податок на виведений капітал, який пропонував бізнес, а напевно, урядову версію проекту станом на березень-травень минулого року. І якщо це так, то закономірно, що підлягає як мінімум новому аналізу поточна версія законопроекту Про виведений капітал.

Помітно, що згідно Звіту МВФ суми від податку на прибуток, які може отримати держава від введення податку на виведений капітал від інших операцій (в тому числі прирівняних до виведення капіталу), не враховуються міжнародними експертами.

У дослідженні МВФ не враховано і ефекту від вступу іноземних інвестицій, ефекту від збільшення надходжень ПДВ, виходу частини операцій з тіньового сектора: Альтернативне дослідження ефекту введення нового податку, зроблене Інститутом майбутнього обіцяє кардинально інші перспективи для економіки України в цілому. У зазначеному дослідженні експерти прогнозують додатково близько 4% ВВП в найближчі 2-3 роки.

Новий законопроект створить мотивацію для фіктивних переплат по транзакціях, що допоможе уникнути оподаткування.

Йдеться, напевно, про те, що нібито з метою не сплачувати податок на виведений капітал, ті операції, які прирівнюються до виведення капіталу будуть оформлятися юридично по-іншому, щоб вони виглядали як звичайні господарські операції. Передбачається, що бізнес не буде "показувати" операції, перераховані в п.134.1.2 ст.134 проекту закону про виведеному капіталі - виплати відсотків в тому числі тих, які включені в суми основного боргу (тіла кредиту), комісій, виплат по договорами страхування з нерезидентами, фіндопомоги або безкоштовної передачі майна неплатників податку на виведений капітал, виплат роялті за певних умов і т.п.

Такий висновок прямо вказує на очікування від українського платника податків неправомірних дій - така собі "презумпція неправомірності дій платника податків". Хоча український бізнес може поставити питання по-іншому - чи буде ризик того, що контролюючі органи з введенням податку на виведені капітал не почнуть "перекваліфікацію" операцій в такі, що прирівнюються до виведення капіталу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X