Чому лотерейний бізнес опинився у тіні

10 липня 2018, 13:00

Після заборони грального бізнесу в 2009 році він не зник, а лише перейшов в тінь, шукаючи способи для нелегального розвитку.

Чи не головним стимулом для проведення азартних ігор під виглядом лотерей стала непрофесійна політика держави у регулюванні лотерейного ринку. Прогалини, неврегульованості і проблеми ринку використовуються недобросовісними організаторами азартних ігор для маскування гральних закладів під пункти розповсюдження лотерей.

Відео дня

За статистикою, наведеною в опублікованому звіті АМКУ на сьогодні в Україні обсяг сплат на ринку лотерей розподілено таким чином: 14,3 % – лотерея, подібна до букмекерської діяльності; 66,3 % – лотереї, подібні до гральних автоматів, а 19,3 % – класичні лотереї.

В останні роки уряд робив все для того, щоб легальний ринок став невигідним. Так, якщо в 2014 році обсяг лотерейного ринку становив 12,5 млрд грн, а відрахування від лотерейної діяльності склали 320 млн грн, то вже в 2016 році обсяг ринку склав лише 803 млн грн, а відрахування – 64 млн грн.

Податкова реформа КМУ, прийнята разом з бюджетом на 2015 рік під новий рік передбачила вкрай важке податкове навантаження на операторів лотерей: запроваджено податок на дохід за ставкою 10% та податок на прибуток за ставкою 18% з операторів лотерей, та додатково введено оподаткування усіх виграшів за ставкою 18% ПДФО та 1,5% військовий збір (до цього часу оподатковувалися лише виграші більше 50 мін. зарплат за ставкою 15%).

Тому людям стало вигідніше грати в нелегальні азартні ігри, де виграші не оподатковуються. Оператори ж лотерей, маючи таке податкове навантаження, не могли конкурувати з нелегальними гральними закладами, які не платили податки і несли значно менші витрати на організацію бізнесу, а тому могли запропонувати більш привабливі ігри.

Другою причиною такої ситуації можна вважати бездіяльність Мінфіну як головного регулятора галузі. Він був зобов’язаний розробити та прийняти Ліцензійні умови провадження лотерейної діяльності ще в 2013 році. Лише минулого року Мінфін презентував проект цього документа, проте він був жорстко розкритикований рядом державних органів (АМКУ, ДРС, Мінек), як такий, що призводить до монополізації ринку та несе високі корупційні ризики. Станом на сьогодні зауваження не враховані, а документ досі не прийнято урядом. Якраз відсутність підзаконного акту, який би визначав порядок здійснення лотерейної діяльності, неврегульованість процесу випуску та проведення лотерей і дозволяє маскувати азартні ігри під лотереї.

Оскільки ринок нелегальний, порахувати його об’єми неможливо. Нещодавно колишній міністр фінансів Олександр Данилюк заявляв про цифру в мільярд доларів. Якщо це справді так, то держава, через нелегальний статус таких ігор, не отримує мільярди гривень.

Для того, щоб виправити ситуацію, потрібно змінювати державну політику в цій сфері, необхідні зусилля усіх органів: Парламенту, Уряду, Мінфіну, Нацполіції.

Необхідно:

Легалізація грального бізнесу. Прийняття окремих законів для врегулювання кожної з дозволених сфер грального бізнесу: казино, букмекерська діяльність.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Розмежування на законодавчому рівні лотерей та азартних ігор, зокрема власне лотерей та букмекерської діяльності, відеолотерей та ігор в казино та на гральних автоматах.

Розробка якісно нових Ліцензійних умов лотерейної діяльності, які б чітко врегулювали її та встановили такі вимоги, при яких лотерея була б не цікава організаторам грального бізнесу, оскільки азартні ігри не було б можливо під неї замаскувати: обмеження по візуалізації гри, частоті розіграшу, розміру ставки і часу гри, встановлення заборони працювати цілодобово та в нічний час, заборона продавати алкоголь в пунктах лотерей; врегулювання ігор в інтернеті та ін.

Ну і звісно необхідне запровадження європейських стандартів ведення бізнесу: соціальна спрямованість лотерей; сертифікація лотерейного і грального обладнання; використання електронної системи прийняття ставок для контролю за кожною операцією з прийняття ставки та виплати виграшу; запровадження стандартів відповідальної гри; обов’язковість членства операторів лотерей в європейській та світовій лотерейних асоціаціях.

Обов’язковою умовою підтримання розвитку лотерей є скасування оподаткування невеликих виграшів за прикладом більшості країн Європи. Наприклад, Іспанія цього року збільшила розмір неоподатковуваних виграшів з €2,5 тис. до €10 тис., а наступного року планує скасувати оподаткування виграшів більше €20 тис.

Показати ще новини
Радіо NV
X