Постачання 130 французьких локомотивів Alstom в Україну. Чому це погана новина?

15 лютого, 11:14

Під час останнього візиту Макрона було підписано кілька меморандумів про постачання в Україну різної техніки. Що з ними не так?

Побачив новину, що під час останнього приїзду Макрона було підписано меморандум про постачання 130 локомотивів Alstom Україні. На суму 900 мільйонів євро. Крім того, на 300 млн євро нам поставлять 370 одиниць пожежно-рятувальної техніки. Тільки все це не подарунок, а на 85% кредит французьких банкірів (під наші держгарантії природно) з 15% передоплатою. Тобто звичайна держзакупівля, тільки чомусь повз Prozorro.

Відео дня

Але найцікавіше не це. А те, що у підписаних із французами раніше у 2021 р. угодах, ратифікованих у липні ВР, було обумовлено 35%-ний рівень локалізації їх виробництва в Україні. Що публічно підтвердив у парламенті прем'єр-міністр Денис Шмигаль, який заявив, що Україна не підпише ці контракти без такої локалізації. І це було розумне рішення, підтримане зокрема Федерацією роботодавців України, адже це дозволило б створити тисячі додаткових робочих місць у транспортному машинобудуванні та інтегруватися у виробничий ланцюжок Alstom — одного зі світових лідерів із виробництва локомотивів. Те саме стосувалося й пожежної техніки.

На жаль, але формула «спершу купіть у нас, а потім ми у вас побудуємо» не працює ніде у світі у проєктах такого рівня

Але тут раптом в процесі підписання під час візиту Макрона локалізація геть-чисто зникла у всіх публічних заявах і комунікаціях. Що ж там підписали? Боюся, що все, на жаль, як у старому анекдоті про обдуреного чоловіка, якого «терзають невиразні сумніви…». Тільки в нашому випадку це не смішно, а вбивчо для нашої економіки. Адже імпорт обладнання = дефіцит торговельного балансу, який тимчасово покривається за рахунок товарного кредиту. І цей дефіцит тільки збільшуватиметься за рахунок обслуговування та сервісу. До речі, сервісні платежі в усьому світі — це від 50 до 100% вартості техніки під час її експлуатації. І все це теж повз власну економіку.

Далі замість зростання піде скорочення робочих місць на наявних виробництвах. До якого неминуче призводить закупівля імпорту та відповідне зменшення в нуль (причому багато років) держзамовлень. Зокрема, 370 пожежних сходів — це приблизно п’ятирічне замовлення МНС такого типу техніки.

Дуже показовим є приклад Казахстану, який грамотно захищає свою економіку. Там Alstom відкрив два СП у Нур-Султані — ЕКЗ (виробництво та обслуговування електровозів) та в Алмати — КЕП иробництво залізничної автоматики та стрілочних приводів) з інвестиціями у 8 млрд євро та з більш ніж 1000 співробітників.

А в нас поки що замість створення робочих місць з гідною зарплатою в Кременчуці, Харкові, Запоріжжі, Дніпрі, Києві, Прилуках та інших містах, де знаходяться виробники подібної продукції, незабаром виявимо, як нові та нові тисячі колишніх співробітників цих підприємств вирушать зокрема на завод Alstom у Францію. І сплачуватимуть там податки. При тому, що наша кваліфікація, можливості та традиції відповідного виробництва набагато вищі, ніж у Казахстані. І замість того, щоб підтримувати наших виробників (нехай і у формі СП) стабільними гарантованими замовленнями з високою доданою вартістю, маючи яку вони розвиватимуть парк обладнання та конкуруватимуть за межами України, ми вкотре просимо позичити гроші.

Так, для промислового розвитку в Україні я ще можу зрозуміти покупку виробничого обладнання, яке ми не випускаємо. Але також за умов вимог до локалізації у разі держзамовлень. Але це зовсім інше, ніж закупівля готової техніки без вимог до локалізації та без тендерів.

На жаль, але формула «спершу купіть у нас, а потім ми у вас побудуємо» не працює ніде у світі при проектах такого рівня. І навіть користуючись сьогоднішньою ситуацією на кордонах, не гідно союзникам робити з нас терпил. А навпаки, якщо дійсно хочуть допомогти, потрібно розвивати економічну підтримку не у вигляді нарощування позик, а у зростанні виробничих проєктів та у створенні страхового фонду інвестицій на кілька десятків мільярдів євро, який забезпечить безпеку та впевненість західних інвесторів у тому, що їхні вкладення не постраждають. І нехай та сама Франція стане ініціатором і місцем розташування цього фонду, а не «вганяє нас у борги».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X