Від Jaguar до Tesla. Справжні причини нестачі чипів

12 червня 2021, 17:14

General Motors, Volkswagen, Jaguar, Tesla — автобудівельні компанії зі світовими іменами. Але це не єдине, що їх споріднює. Кожен з цих гігантів добряче похитнувся і мало не впав. А все через малесенькі чипи.

У звіті платформи Resilinc йдеться, що у 2020-ому році перебої у світових ланцюгах постачання зросли на 67% у порівнянні з попереднім роком. Недостатня кількість напівпровідникових чипів була спровокована різким попитом на них у період пандемії, зокрема, через перехід багатьох людей на віддалену форму роботи та збільшену потребу у ПК. Та підвищення попиту спровокувало дефіцит не лише в сфері виробництва побутової техніки, але й у такій суміжній галузі, як автопром. Адже чипи зараз використовуються в дуже багатьох галузях і сферах нашого життя.

Відео дня

Не останню роль, звісно, зіграли і санкції, які США запровадили проти китайських техкомпаній. Крім того, на заводі в Японії сталася пожежа. Завод належить Renesas Electronics — одному з найбільших в світі виробників мікросхем для автомобілів. Звідси — значний дефіцит.

І це, насправді, дуже крутий приклад для того, як важливо думати про ризики та їх запобігання. Із галуззю сталося все, чого тільки можна було боятися. Давайте рахувати: перший форс-мажор — пандемія (біологічний чинник), другий — техногенна катастрофа (пожежа), третій — політика.

Чому від нестачі чипів найбільше постраждав саме автопром?

Давайте розберемося. Ще у 2020-ому році різко зросли закупівлі напівпровідників з боку виробників комп’ютерів і комплектуючих (наприклад, HP і Apple) і найбільших провайдерів хмарних платформ (Amazon і Microsoft). Тому сьогодні автовиробники жорстко конкурують за напівпровідники, перш за все, з виробниками електроніки. Якщо швидко: коли автомобільна галузь під час пандемії «провисла», частину її закупівель в категорії мікросхеми взяли на себе виробники побутової електроніки.

Сучасному відділу закупівель важливо мати перелік з потенційних постачальників за різними напрямками. Особливо це стосується bottleneck («пляшкового горлечка») — категорій закупівель з обмеженою кількістю постачальників, на складних ринках або просто — життєво-важливих для компанії. Невже можна собі уявити, що високотехнологічні автомобілебудівні гіганти не ставилися до закупівлі чипів, як до своєї пріоритетної категорії? Все набагато складніше, ніж виглядає.

Ситуацію ускладнює те, що придбання чипів автомобілебудівними компаніями не відбувається безпосередньо, а через суміжних постачальників, у яких немає свого виробництва. Вони можуть «писати» схеми, проте «чаклувати» над самим кремнієм для авточипів здатні лише кілька великих компаній, які до того ж постійно між собою консолідуються та створюють таку собі монополію на світовому ринку. Адже створення виробництва для наночипів сьогодні коштує десятки мільярдів доларів. Погодьтесь, не дешево. Тут потрібно сказати, що компаній, які можуть виробляти мікросхеми менші, ніж 10 нанометрів (а саме їх потребує автомобільна галузь сьогодні), не більше 2−3-х у світі (Samsung, TSMC, Infineon). Крім того, виявилось, що і «писати» чипи якось нікому, до цих компаній — також черги.

Ситуація ускладнилась ще й тим фактором, що такої потреби у високих технологіях і надмаленьких мікрочипах автомобільна галузь не знала ще ніколи. Вийшло так, що після великого просідання автомобільного ринку через пандемію, вже на 2021-й рік прийшовся початок її прискореного розвитку. Поява безпілотних авто, рекомендації світової спільноти щодо переходу від двигунів внутрішнього згорання до електродвигунів (як наслідок — плани великих компаній зовсім відійти від виробництва автомобілів з «вуглецевим слідом») — вимагають ще більше нових мікрочипів, звісно, ще меншого розміру. Аналітики прогнозують таку складну ситуацію як мінімум до кінця 2022 року.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Крім цього світова спільнота змінила вимоги безпеки. ISO 26262 — новий міжнародний стандарт дорожніх транспортних засобів вимагає підвищити надійність, зокрема, електроніки в автомобілях. Так, для додаткової діагностики авто тепер необхідна ще більша кількість чипів.

Важливо розуміти, що один й той самий чип може бути сертифікований двома способами: для автомобільної галузі (і буде коштувати дорожче) і для звичайної електроніки. Проте чип без необхідної сертифікації не може бути використаний для автомобілів, тому ті компанії, які виробляють чипи для побутової електроніки — автопрому не підходять. І замінити виробників таким чином вкрай складно.

Як результат, сьогодні, коли автопром відчув збільшену потребу у мікрочипах, придбати їх виявилось майже не можливо. Адже черга, власне, до виробників чипів, збільшилася «на рік наперед».

Чи можна було запобігти кризі із напівпровідниками і як

Ситуація із напівпровідниками у світі, і справді, форс-мажорна. Так, чи можна було їй запобігти? На мій погляд, тут важко говорити про будь-який класичний приклад з ризик-менеджменту. Адже неймовірна ексклюзивність саме у виробництві таких мікросхем та багато інших факторів (усе вкупі) — зробили свою справу.

Проте, на мою думку, криза із напівпровідниками в автомобільній галузі могла б бути не такою глибокою, якщо б у компаніях-гігантах більше приділялося уваги кросфункціональності. Директора функції закупівель разом із іншими відділами мали б створити стратегічний план дій. Адже все що відбувалося під час коронакризи (я кажу про збільшений попит на ПК і як наслідок — на чипи) було доволі прогнозованим. Треба було проводити переговори на рівні державних інституцій, великих галузевих асоціацій, щоб інвестувати в будівництво нових заводів з виробництва наночипів.

Який вихід у виробників автомобілів сьогодні? На мій погляд, вірним шляхом йде, наприклад, Volkswagen. Компанія вже заявила, що скоро почне розробляти чипи для безпілотних автомобілів самостійно. Власні чипи дозволять швидше впроваджувати нові функції, адже, таким чином, компанія омине одну чергу «на розробку». І поки власні сили Volkswagen розроблятимуть схеми, буде підходити їх черга у виробників, власне, самих кремнієвих чипів. На днях її приклад наслідувала Tesla.

А поки, всі інші виробники переглядають свій асортиментний ряд, щоб скоротити використання чипів. Це торкнеться в першу чергу високотехнологічних розробок і моделей. Тому, якщо ви планували купувати авто з купою нових «фічей», то вам скоріше всього доведеться почекати декілька років.

Звісно, приклад із напівпровідниками унікальний. Проте на ньому нам з вами потрібно зробити серйозні висновки:

1. Стратегічні рішення компанії мають завжди вибудовуватися разом із директором закупівельного відділу та директором ланцюга постачання. Їх відношення з командою і іншими відділами мають бути кросфункціональними.

2. Для особливо важливих категорій закупівель «пляшкове горлечко» завжди повинна бути карта ризиків і розроблені плани В та С.

3. Для цих категорій треба завжди мати альтернативних виробників. Якщо їх немає, потрібно створювати усі можливості для появи цих виробників. Навіть, якщо потреби в цьому зараз немає, проте на майбутнє це обов’язково знадобиться.

4. Ви маєте розуміти, що у вас ніколи не вистачить ресурсів, щоб однаково якісно керувати усіма своїми постачальниками. Оберіть для себе стратегічно-важливих постачальників і більше часу витрачайте на управління відносинами саме з ними. Ви маєте знати про них все, навіть про те, хто їх постачальники, наскільки вони надійні та наскільки в них вистачить потужностей при зміні ситуації на ринку. І тоді, можливо, ви не будете розкидатися потенційно важливими контрактами, а знайдете свій, елегантний вихід.

5. Якщо ви зараз опинилися в схожій ситуації та відчуваєте великий дефіцит, поспішіть провести переговори з торгівельними мережами, перегляньте асортимент на той, який таки можете виробляти і який можете гарантовано постачати своїм клієнтам.

Показати ще новини
Радіо НВ
X