Селф-паблішинг, аудіоформат і сервіси підписок. Як карантин змінив книжковий бізнес

24 квітня 2021, 16:43

Схоже, коли всі інші розваги, крім хатніх, стали недоступними, людство повернулося до читання.

Видавництво Bloomsbury, відоме серією романів про Гаррі Поттера, у першій половині 2020 року зафіксувало зростання продажів на 60%. А база підписників найбільшої європейської компанії з продажу електронних та аудіокниг збільшилася на 33%. Завдяки зростанню торік активізувалися формати, на які раніше не робили ставку (е-книги, подкасти та аудіокниги), а також з’явилися відносно нові — сервіси підписок, анімовані книги, книги з елементами AR/VR-реальності, книги-мобільні додатки та інше. Разом зі збільшенням попиту на діджитал-формати, трансформується і видавничий бізнес. Як карантин став експоненціальним поштовхом у книговиданні — далі в матеріалі.

Відео дня

Електронні книги та селф-паблішинг

Маркетологу з Угорщини Золтану Геро кілька років тому діагностували пухлину в мозку. Лікарі давали 30% шансів, що він успішно перенесе нейрохірургічну операцію. Золтан вижив та написав книгу «Restart», у якій розповів, наскільки цей досвід змінив його світогляд. Він опублікував її без допомоги видавництва, самостійно. Згодом зрозумів, що селф-паблішинг — ефективний спосіб заробітку, і продовжив видавати та продавати електронні книги й відеокурси з діджитал-маркетингу на платформах для селф-паблішерів, як-от Gumroad та на Amazon. У довіднику "Emailology" він розповідає про складники ефективної e-mail розсилки, а в новій книзі «Bootstrapping» — покроково пояснює, як розпочати бізнес із нуля.

Щоби масштабуватися на європейські ринки та дістати ширшого читацького кола, Золтан відкрив е-резидентство в Естонії. Для цього йому не треба було виїздити з рідної Угорщини — усі процедури з оформлення е-резиденції та ведення звітності легко здійснювати онлайн, як і сам бізнес Золтана.

Українські видавці кажуть, що в Україні до публікації книжок без допомоги видавця все частіше звертаються блогери та зірки. Та досвід Золтана свідчить не лише на користь селф-паблішингу, а і про зростаючий потенціал електронних книжок. Особливо, під час пандемії.

У Сполученому Королівстві продажі електронних книжок у першій половині 2020 року збільшилися на чверть. У Європі на електронні книжки припало 37% від загальної кількості продажів минулого року. За опитуванням УІК, майже третина українців у 2020 також читають е-книги. Пандемія привернула більшу читацьку увагу до електронного формату, тим самим створивши перспективу для розвитку й незалежних авторів, і видавництв. Це ринок, який можна розвивати й масштабувати. А тренд на електронні носії триватиме й далі, у постковідні часи, адже до швидкості та безпеки в споживанні контенту швидко звикаєш.

Сервіси для підписок

У 2017 році запустився сервіс Substack — платформа, на якій автори створюють email-розсилки, а читачі можуть підписатися на уподобаний контент. Коштують такі розсилки щомісяця від $5 (наприклад, за оригінальні молитви та афірмації) до $50 (за аналітику ринку криптовалют від незалежного експерта). За рік існування Substack зібрав 25 тисяч активних підписників, а за чотири роки їх кількість примножилася у 20 разів. Понад півмільйона підписників має Substack сьогодні.

Свої листи там уже активно розсилають на тисячі адрес американський поет і фотограф Тайлер Нотт Грегсон, поет Шон Сінгер, комедіантка й актриса Кетрін Коен та інші. Топова десятка авторів Substack у 2020-му сумарно заробили за допомогою сервісу понад 15 мільйонів доларів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На схожому сервісі підписок Patreon категорія «Writing» посідає 6 місце за сумами виплат авторам. Перед нею — відео, подкасти та ігри. За даними ресурсу Graphtreon, у лютому цього року Patreon виплатив авторам лише письмових публікацій понад 985 тисяч доларів. Зважаючи на щомісячне зростання виплат авторам текстового контенту приблизно на 20 тисяч, мільйон доларів виплат письменникам Patreon подолає вже цього місяця.

Найактивніші ж на Patreon все одно творці подкастів та відео. Вони й заробляють найбільше. Наприклад, один лише політичний подкаст Chapo Trap House отримує щомісяця від своїх прихильників $165 060. А творці акаунту DarkCookie, на якому викладають еротичну гру, понад $65 тисяч. До порівняння, лідери категорії «Writing» заробляють суттєво менше — у середньому від $6 тис. на місяць та до $13 тис. за твір. Та суми зростатимуть. За рік із лютого 2020 виплати авторам на Patreon збільшилися від 12 до 20 мільйонів, а авторам у одній лише секції «Writing» — на третину (від 600 до 900 тисяч доларів).

Аудіоконтент

Цьогоріч 15 лютого Ілон Маск запросив Владіміра Путіна до розмови у Clubhouse. Після цього спрацював так званий «ефект Ілона» — і Clubhouse миттєво став соцмережею № 1 по всьому світу (щоправда, ненадовго, але в «кімнатах» досі можна знайти цікавий контент). Ця соцмережа — логічне продовження тренду на аудіоконтент. Останній зростає, зокрема, зі збільшенням ринків блютуз-навушників та колонок. Згідно з дослідженням Deloitte, майже 70% американців, що є власниками блютуз-колонок, слухають аудіо-книги чи подкасти щотижня.

Що ж до подкастів, у США ринок минулоріч показав найбільший розвиток серед інших медій у всьому світі й сягнув мільярда доларів. Про розвиток свідчить і те, що з 2018 року кількість активних подкастів збільшилася майже вдвічі.

Тренд на звуковий контент безпосередньо впливає й на ринок аудіокниг. У США з 2017-го по 2020 рік продажі аудіокнижок зросли на чверть. Протягом одного лише 2020-го найбільша європейська компанія з продажу електронних та аудіокниг Storytel збільшила базу підписників більш як на третину. В Україні навесні 2020 року, саме в час жорсткого карантину, українська аудіокнигарня «Абук» також заявила про рекордне завантаження аудіокниг.

На конференції FutureBook 2020 провідні європейські видавці говорили, що крім дедалі потужнішої діджиталізації, у книговидавничій справі затребуваним буде поєднання форматів (наприклад, іграшки та книги для дітей або інтерактивні методи та технології для підлітків) та вміння масштабуватися. Глобальне та стратегічне мислення стане в пригоді тим, хто хоче розвиватися й захоплювати нові ринки, адже карантин уже продемонстрував: в один момент увесь світ може опинитися в однакових умовах, і виграє той, хто зможе швидше скористатися ситуацією.

Показати ще новини
Радіо NV
X