Податкова амністія чи все ж таки всезагальне податкове декларування?

23 червня 2021, 08:43

15 червня Верховна Рада у другому читанні підтримала законопроект 5153, яким запроваджується одноразове декларування активів фізичних осіб для легалізації своїх статків.

Згідно з процедурою, щоб проголосований документ став законом, його ще має підписати президент. Оскільки Володимир Зеленський значиться ініціатором законопроекту, на фінішній прямій сюрпризів не варто очікувати.

Відео дня

У попередній колонці на цю тему я попереджав про те, що за так званою «податковою амністією» насправді криється всезагальне податкове декларування, або так звана «нульова» декларація.

Прийнятий у другому читанні законопроект лише підсилив мої перестороги.

Так, законодавці внесли у документ одну специфічну норму. Згідно з нею, особи, які мають право на одноразове добровільне декларування, проте ним не скористалися, вважаються такими, що повідомили контролюючий орган про відсутність у власності активів, отриманих за рахунок доходів, з яких не сплачено або сплачено не у повному обсязі податки і збори на момент завершення періоду одноразового декларування.

Це — так звана юридична фікція, один з прийомів правової науки. Вона передбачає, що усі суб'єкти, які підпадають під неї, вважаються такими, що вчинили певні дії, хоча де-факто могли їх і не здійснювати.

Відтак, відповідно до прийнятого законопроекту, з 1 вересня 2022 р. усі фізичні особи-громадяни України автоматично вважатимуться такими, що підтвердили сплату податків з усіх своїх доходів і з усього майна. Таким чином, насправді цей документ не про кілька тисяч мільйонерів, які хочуть легалізувати свої незаконні статки. Він напряму стосується мільйонів пересічних громадян, чиє майно потрапляє у зону уваги контролюючих та правоохоронних органів.

Замість виведення з тіні великих капіталів бізнесменів та олігархів, маємо чергові проблеми та ризики для пересічних громадян

Фактично держава позбавляє громадян «презумпції невинуватості», адже це вона має встановлювати факти ухилення від оподаткування, а не громадяни мають доводити свою доброчесність та ще й присягати податковій, що все життя були чемними.

На мою думку, повідомлення осіб про те, що з їхніх активів сплачені податки, мають бути виключно індивідуальними, а не автоматичними всезагальними. Чому? Для пересічного громадянина, який не мав обов‘язку звітувати податковій, згадати, чи сплатив він податки із всіх доходів (наприклад, подарунків, виграшів у різноманітні лотереї, отриманих в спадок активів тощо), а, тим більше, — віднайти підтверджувальні документи (які, наприклад, могли лишитися у покинутих домівках в окупованому Криму чи на Донбасі) — очевидно непропорційний обов‘язок.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Законопроект передбачає лише дві можливі опції: а) не повідомляти, чим автоматично визнаєте, що зі всіх своїх активів сплатили податки; б) повідомляти, чим фактично визнаєте, що ухилялися від сплати податків і муситимете доплатити. Третього шляху не передбачається.

Звичайно, експерти можуть заперечити мені, сказавши, що існує загальний спосіб повідомлення податкової, а саме подача декларації. Однак, за винятком окремих випадків, на сьогоднішній день вона є добровільною і не заміняє собою базову фікцію документа.

Що вже казати: випадок податкової амністії також не передбачає обов’язкове подання декларації. У свою чергу, те, що громадянин не має права подати звичайну декларацію з прив’язкою до цього закону, створює протиріччя і накладає непропорційні обов’язки.

І наостанок — податкова декларація подається за доходи, отримані за останній звітний рік. У свою чергу, податкова може перевірити платника лише за три останні роки і якщо виникнуть питання, то платник має подати уточнену декларацію. А тут закон фактично розписується за громадян, що вони повністю сплатили податки за всі роки свого життя і відкриває строки давності для податкових перевірок від самого народження людини.

Більше того, Кабмін зобов’язали протягом 9 місяців з дня набуття чинності цим законом розробити та внести до Верховної Ради законопроект щодо посилення контролю за повнотою оподаткування доходів фізичних осіб, тобто за нашими з вами видатками. Це буде відбуватися за допомогою використання непрямих методів.

До прикладу, ви купили автомобіль вартістю один мільйон гривень, але при цьому за все своє робоче життя ви офіційно заробили 500 тис грн, інформація про що міститься у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків. Відповідно, податкова формуватиме запит і направлятиме його до вас з вимогою пояснити джерело походження інших коштів, що ви витратили на покупку. Цей процес можна запустити тільки після «нульової декларації».

І хоча в останньому прикладі з боку держави є певна логіка — людина має жити на легальні доходи, на мою думку, найбільшою проблемою цього законопроекту є його диспропорційність. Замість виведення з тіні великих капіталів бізнесменів та олігархів, маємо чергові проблеми та ризики для пересічних громадян.

Що придумає податкова та правоохоронні органи завтра? Як гарантувати збереження персональних даних людей про майно та витрати, а також що до тебе завтра не прийдуть і не «розкуркулять» люди в погонах або без них? Довіра до держави, її інституцій та органів влади знаходиться на дуже низькому рівні, тому є велика вірогідність, що так звана «амністія» не матиме ефекту наповнення бюджету та пожвавлення економіки, а натомість призведе до збільшення тиску держави на українців.

У результаті значна частина майна мільйонів громадян (заробітчан та їхніх родичів; тих, хто отримував зарплати у конверті тощо) може опинитися поза законом.

Якщо у документ терміново не внести правки, збалансувавши права громадян та інтереси держави, то у близькій перспективі ця ситуація може призвести до соціального конфлікту, на тлі якого протести «євробляхерів» здаватимуться квіточками.

Слухайте подкаст на цю тему
Показати ще новини
Радіо НВ
X