Чим загрожує зміна правил повітряних перевезень

25 квітня 2018, 15:00

Мінінфраструктури, Державіаслужба та експерти авіаринку активно працюють над створенням нових авіаційних правил України.

Для поліпшення умов авіаперевезень пасажирів і багажу, а також забезпечення безпеки польотів Міністерство інфраструктури, Державна авіаційна служба та експерти авіаринку активно працюють над створенням нових авіаційних правил України.

Відео дня

Нові авіаційні правила будуть прописані в документі під назвою Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу.

Незважаючи на те, що правила пропонують цілу низку досить прогресивних нововведень в аспектах перевезень пасажирів і багажу, залишається чимало суперечливих нюансів, за якими єдиної думки у представників авіаційного ринку поки що немає.

Так, наприклад, Державіаслужба не передбачала поширення дії правил на іноземних авіаційних перевізників, що здійснюють польоти з України або в Україну, а також по території України, що спричинило б нерівність учасників ринку. Така логіка регулятора пояснюється тим, що іноземні авіаперевізники можуть бути підвладні до свого національного законодавства, що діє в країні їх реєстрації, яке може відрізнятися від українського законодавства і навіть суперечити йому. Проте, такий підхід не враховує, що на території України діє саме законодавство нашої держави і здійснюючи польоти в нашу країну іноземний авіаперевізник повинен підкорятися саме національному законодавству України, частиною якого є нові авіаційні правила.

Документ також пропонує спірну термінологію. У ньому є терміни, які трактуються чинним законодавством інакше, ніж запропонована правилами редакція. Також документ містить терміни, які не використовуються (наприклад, "комерційні угоди", "договір чартеру", "огляд", "депортована особа"). Але, мабуть, найактивніші суперечки в учасників авіаринку викликає визначення надзвичайних обставин, при яких авіакомпанія підлягає звільненню від відповідальності за затримку рейсу. Зокрема, виходячи з європейської практики (Case C-257/14 Corina van der Lans v Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV), технічна поломка може вважатися обставиною непереборної сили (foce majeure) виключно у випадках, які не властиві нормальному здійсненню діяльності авіаперевізника і перебувають поза контролем авіакомпанії.

Таке трактування досить вразливе, оскільки будь-який авіаперевізник повинен здійснювати постійне технічне обслуговування своїх повітряних суден і утримувати їх у належному стані. Інакше, будь-яка поломка може вважатися порушенням авіаційної безпеки і повітряне судно такого авіаперевізника не може бути допущено до польотів.

Проте, бувають ситуації, які авіаперевізник, дійсно, не має можливості передбачити і не може уникнути (наприклад, потрапляння в повітряне судно блискавки або зіткнення з птахами). Технічні неполадки, що виникли як наслідок таких ситуацій, унеможливлюють здійснення або продовження польоту і вимагають від авіаперевізника певних дій (зокрема, надання підмінного борту), які можуть спричинити затримку рейсу. E такому випадку, дійсно, представляється доцільним визнати відповідну технічну неполадку надзвичайних обставиною, що звільняє перевізника від відповідальності за затримку рейсу. Це цілком відповідає європейській практиці (директива ЄС 261/2004) і може бути впроваджено в українському законодавстві.

Також чимало дискусій точиться навколо порядку встановлення аеропортових зборів, порядку затвердження правил перевізника, порядку повернення пасажирами квитків і компенсації авіакомпаніями їх вартості, меж відповідальності перед пасажиром і порядку врегулювання спірних взаємовідносин.

Більшість представників авіаринку відстоюють концепцію максимальної лібералізації правил з наданням регуляторної функції на відкуп аеропортів і авіаперевізників. При цьому, авіаційна влада (Мінінфраструктури та Державіаслужба) не готові до таких радикальних кроків і вважають, що їх участь у житті авіаринку поки має бути відчутнышою. Можливо, це і є причиною невизначеності в питанні приходу в Україну Ryanair і слабкоъ конкуренції на авіаринку.

У будь-якому разі, в Україні потрібні нові правила авіаперевезень і приведення їх до європейських стандартів має відбуватися з урахуванням українських реалій з максимальною вигодою для пасажира.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X