Чим загрожує блокада Азова українським портам

26 листопада 2018, 16:00

Ескалація конфлікту в Керченській протоці може призвести до повної блокади морських портів, які розташовані в Азовському морі.

В Азовському басейні розташовані два великих торговельних порти – Маріупольський і Бердянський. Ці гавані важливі для експорту продукції українських підприємств і забезпечення експортної виручки.

Відео дня

У минулому році ці порти сумарно згенерували близько 9 мільйонів тонн вантажів. Основу цього вантажопотоку – понад 60% – склали вантажі металургійних підприємств Маріуполя, а саме ММК ім. Ілліча і Азовсталі. Зупинка роботи портів насамперед вдарить по інтересах цих підприємств, істотно збільшивши витрати на логістику і, відповідно, загальну собівартість продукції металургів. Крім металопродукції істотно постраждає експорт зернових вантажів – цей вантажопотік особливо важливий для Бердянського порту. На третьому місці за втратами – перевезення будівельних матеріалів.

У поточному році обсяги перевалки в українських портах Азовського моря скоротилися на більш ніж 10% внаслідок цілого ряду факторів. Зокрема, до зовнішніх факторів варто віднести будівництво Керченського моста і обмеження навігації а також посилення контролю з боку Росії. Крім того, в портах не проводилося операційне днопоглиблення, яке необхідно для підтримання глибин в належному стані. Це теж зменшувало можливості для експорту вантажів і обмежувало кількість суднозаходів.

Звичайно, при блокаді портів у Азовському басейні для транспортування вантажів можна скористатися альтернативним залізничним маршрутом Комиш-Зоря-Волноваха і далі на континентальну Україну. До того ж, пропускна здатність інфраструктури на цій залізничній ділянці досить висока. Однак не все так просто. По-перше, вкрай складно перебудувати логістику так швидко. По-друге, у Укрзалізниці критично не вистачає локомотивної тяги для забезпечення транспортування в напрямку Маріуполя вантажопотоку, що зростає. Навіть при працюючих портах для перевезення часто не вистачало локомотивів.

Крім цього, компаніям доведеться повністю перебудувати логістику. Тобто знайти нові судна і нові можливості для перевалки в портах. Наприклад, для перевантаження зерна компаніям складно вбудуватися в уже наявну логістику зернових маршрутів посеред сезону. Тому проблему логістики експортних грузопоков необхідно вирішувати в пріоритетному порядку.

Альтернативні маршрути транспортування вантажів включають в себе перевезення по залізниці з наступним перевантаженням на судна в портах. Як варіант, це можуть бути термінали Миколаївського порту або порту Ольвія. Але зміна логістичних ланцюжків, фрахтування нових суден, збільшення залізничного плеча транспортування призведе до збільшення собівартості продукції.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На поточний момент металургійні підприємства розташовані поруч з портом, тобто залізнична складова у витратах на транспортування готової продукції незначна, що дуже вигідно для експорту металу.

При збільшенні собівартості товару Україна ризикує втратити цю конкурентну перевагу, і обсяги експортних відправок можуть істотно зменшиться. Це ще один фактор тиску на валютний ринок нашої країни, оскільки великі обсяги валюти генерувалися саме від експорту металу і зернових.

Показати ще новини
Радіо НВ
X