Чим потішив й здивував минулий тиждень

10 вересня 2017, 20:39
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
В Україні зростає кількість "виконуючих обов'язки", прокурорських нападок на бізнес та водіїв на "евробляхах"

1Неочикувана рокіровка в ФДМ. Після більш ніж вдалою приватизації енергокомпаній, уряд раптом вирішив замінити в.о. голови Фонду держмайна. Кабінет міністрів на своєму засіданні в середу, 6 вересня, призначив головним з приватизації Віталія Трубарова замість першого заступника голови ФДМ Дмитра Парфененка.

Відео дня

Трубаров з квітня керував апаратом фонду. У Парфененка взагалі дивна доля вічного в.о. – він останні 10 років тільки цим і займається.

Схоже перед "великою приватизацією", про яку говорив президент Петро Порошенко в своєму зверненні до Верховної Ради, вирішили ще більше підстрахуватися і відправили рулити ФДМ, який і так політичні рішення з продажу держвласності не приймає, ще більш лояльного менеджера.

Є ще один момент – новий голова ФДМ теж в.о. після квітневої відставки Ігоря Білоуса місце вакантне. І уряд, в принципі, цим зловживає. У Міністерстві охорони здоров'я, Укравтодорі, Укрзалізниці теж в.о. – управляти зручніше.

2Солодке життя прокурорів. Минулого тижня стартував новий сезон цукроваріння. Станом на 5 серпня було вироблено перші в новому сезоні 7,3 тис. т цукру.

Держпрокуратура, природньо, не змогла пройти повз таку подію і почала з обшуки у головному офісі найбільшої компанії з виробництва цукру агрохолдингу Астарта, а потім заарештувала рахунки ще трьох компаній, що входять в орбіту цукрового гіганта.

Зацікавленість ДПУ цілком зрозуміла. У 2016 році чистий прибуток компанії виріс у 5,2 рази в порівнянні з 2015 роком – до 83 млн євро, а консолідована виручка на 17% – до 360 млн євро.

І початок сезону – дуже поважна причина, щоби бути поступливим на переговорах з силовиками. На вартості акцій компанії активність Генпрокуратури майже не позначилася. Але це скоріше свідчить не про віру інвесторів в Україну, а про їх впевненості у тому, що компанія в змозі "повирішувати" непорозуміння з перевіряючими.

Хоча, в цілому, інвестпривабливості країні це не додає.

3Операція реструктуризація. Україна вперше з 2013 року виходить на ринок зовнішніх запозичень. Міністерство фінансів оголосило про готовність викупити єврооблігації з терміном обігу до 2019 і 2020 років за рахунок випуску нових цінних паперів. Загальний обсяг бондів, що викуповуються, обмежений $1,5 млрд від загальної емісії в $3,6 млрд. Уряд навіть пул банків вже найняв для цих цілей: BNP Paribas, Goldman Sachs і JP Morgan.

Хороша новина - Україна знову отримала доступ до міжнародного ринку капіталу з більш дешевим ресурсом. Крім цього, уряд може розтягнути виплату накопичених боргів в часі, щоб не створювати додаткового навантаження на бюджет, валютні резерви і курс долара. Та й приватним компаніям тепер простіше буде запозичувати за кордоном.

Погана новина - покупці держоблігацій, на відміну від МВФ, не вимагають боротися з корупцією і проводити реформи. Так що спокуса махнути рукою на вимоги Фонду, в умовах альтернативного джерела залучення коштів, дуже великий.

4Екстренний дизель. Поки Укрзалізниця марила закупівлею швидкісних поїздів, вона забула закупити дизельне паливо для вже існуючих. Станом на початок місяця запасів дизеля в УЗ вистачало в акурат до 10 вересня.

Причина - саботаж переходу на формульне ціноутворення при закупівлі палива. Торги за новими правилами, які повинні були відбутися 2 вересня, були зірвані. Учасники ринку нафтопродуктів пов'язують це з тим, що компанія до останнього чіпляється за корупційні схеми.

В результаті, 7 вересня УЗ екстрено проводить прискореної переговорної процедурі під приводом загрози національній безпеці. Укрзалізниця – найбільший споживач дизпалива в країні (300-350 тис. т на рік) і прозорість закупівель там намагаються (поки безуспішно) налагодити останні 2 роки. А відсутність запасів дизеля на УЗ внесло свою лепту в серпневий ажіотаж на ринку скрапленого газу. Навіть поставлений з-за кордону газ, довезти до споживача було вкрай складно: не було локомотивів, а якщо й були, – у них не вистачало палива.

5Бунт «евробляхерів». У Києві біля Верховної Ради два дні страйкували власники старих автомобілів з литовсько-польської "пропискою". За даними Укрінформа, в Україні 63,9 тис. таких автомобілів. За неофіційними даними їх число наближається до мільйона.

Основні вимоги - легалізація вже ввезених автомобілів і зниження мита на їх розмитнення. Мітинг навіть спробувала розігнати поліція.

Проблема сильно дискусійна і її проґавив уряд – адже завозити такі автомобілі почали ще в 2015-му. Власникам офіційних авто, природньо, не подобається те, що "евробляхери" істотно заощадили на покупці автомобілів, не сплативши мито. Плюс, вони не несуть ніякої відповідальності перед третіми особами в разі ДТП. А стиль водіння багатьох з щасливих володарів литовських номерів залишає бажати кращого.

З іншого боку, прихильники захисту вітчизняного автопрому – читай Порошенко-Васадзе - дещо перестаралися з величиною ввізних мит, не надавши натомість жодного пристойного продукту цього самого автопрому.

В результаті страйкуючі якось домовилися з депутатами. Протягом найближчих місяців проблему якимось чином вирішать. Для початку, заборонять в'їзд автомобілів без розмитнення, потім якось легалізують ті авто, що вже в'їхали, змусивши власників заплатити мита. Поки фігурують суми 1-1,5 тис. євро з авто плюс акциз за "кубики".

6Почтовий газ. На початку тижня медіапростір “вибухнов” новиною про те, що Укрпошта має намір зайнятися постачанням газу і вже запросила відповідну ліцензію. Пікантності ситуації додавало те, що недавно тільки-но вщухли баталії навколо бажання держкомпанії займатися банківською справою – відкриттям рахунків і т.д.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X