Чим обернеться підвищення цін на вантажоперевезення

28 серпня 2018, 15:00

Діловими колами вкотре поширюється інформація про можливе підвищення Укрзалізницею тарифів на вантажні перевезення, що може трапитися вже на початку цієї осені.

Не можу не висловлюватися з приводу подій, що відбуваються навколо цього державного монополіста у галузі залізничних вантажних перевезень за останні 1,5 року.

У жовтні 2017 року Укрзалізниця збільшила тарифи шляхом їх індексації на 15% і витрати вантажоперевізників зросли на 6,5 млрд грн/рік. У лютому 2018 року Укрзалізницею була змінена процедура визначення плати за використання інвентарного парку УЗ, що призвело до різкого зростання цін та збільшення витрат вантажовідправників ще на 6,5 млрд грн/рік. За останні 8 місяців поточного року загальні витрати вантажоперевізників вже зросли на рекордні 60%.

Відео дня

Наща компанія щодня має отримувати понад 200 вагонів сировини, а це 6 вагонів і 420 тис. тон будівельних матеріалів на місяць, аби вчасно доставляти клієнтам продукцію на об’єкти, у тому числі і державного значення.

Через подібні дії з боку менеджменту Укрзалізниці компанія змушена затримувати терміни доставки будівельних матеріалів і як результат, це впливає на своєчасне завершення будівельних робіт, гальмує розвиток всієї держави.

У липні цього року апогеєм стали нові ставки плати Укрзалізниці за користування власними вагонами УЗ, що за підрахунками призведуть до збільшення витрат вантажовідправників ще на 1,3 млрд грн/рік. Це при тому, що в Укзалізниці майже відсутній "універсальний" рухомий склад для перевезення інертних матеріалів. Тому вантажовідправники, серед яких чимало виробників продукції, змушені використовувати для відповідних цілей інші типи вагонів (цементовози, зерновози, мінераловози), сплачуючи за це тарифи, збільшені від звичайних на 20 %.

Пояснити дану логіку розрахунків дуже складно, адже УЗ не несе додаткових витрат, що обґрунтовують підвищення вартості вказаних перевезень саме на 20%.

Наприклад, станом на вересень 2018 року, транспортна частка в ціні щебеню складе 52% (29% у січні 2018 р.), піску 83,4 % (50% у січні 2018 р.), шлаку 73,5% (50% у січні 2018 р.) та цементу 17,8 % (8,5% у січні 2018 р.). Таким чином, через збільшення транспортних витрат собівартість будівництва може зрости до 5%.

Подібні явища, крім того, що не є прозорими та зрозумілими, не те що не сприяють розвитку промисловості, а ще й прискорюють інфляційні процеси.

Більше того – сьогодні дефіцит локомотивів Укрзалізниці становить від 130-150 одиниць на добу, а терміни доставки вантажів збільшені на 2-10 діб. За підрахунками, незбалансоване підвищення залізничних тарифів та вартості використання вагонів Укрзалізниці коштувало українській промисловості лише за період із листопада 2017 року по липень 2018 року додаткових 19 млрд грн.

Питання очевидне – куди і на що витрачають наші гроші?

Черговий раз державний монополіст перекладає на плечі промисловців наслідки своєї не надто ефективної політики роботи. Отже, на мою думку, тарифи на залізничні вантажні перевезення повинні встановлюватися на економічно обґрунтованому рівні під контролем Національної комісії з питань регулювання транспорту.

Пропонуємо бізнес-спільноті, яку так само не влаштовує розвиток вказаних подій навколо Укрзалізниці, об’єднатися з метою вчинення впливу на УЗ на прозорому законному рівні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X