Чи зможуть чиновники уникнути відповідальності
Вони пов'язані в основному з тим, що всі активи і доходи можна оформити на осіб, які у формальному розумінні не вважаються членами сім'ї декларанта, і таким чином вивести за межі декларації.
Нагадаємо, що в розумінні антикорупційної декларації під членами сім'ї, стосовно яких також необхідно розкривати активи, мається на увазі досить специфічне коло осіб. Як роз'яснює Національне агентство з питань запобігання корупції, до нього входить у будь-якому разі другий з подружжя, що знаходиться в зареєстрованому шлюбі з декларантом (навіть якщо він не проживає спільно з декларантом), а всі інші особи (включно з неповнолітніми дітьми) – тільки в тому разі, якщо вони проживають разом з декларантом і ведуть з ним спільний побут. Таким чином, оформлення доходів, бізнесу та активів на дітей, які проживають окремо, братів, сестер, батьків тощо. дозволяє вивести такі об'єкти за рамки декларування.
Тим не менш, реструктуризація власності та грошових потоків потребує юридичного оформлення, а нова форма декларації передбачає фіксацію не тільки об'єктів, якими володіє декларант та члени його сім'ї станом на кінець звітного періоду, але й фактів відчуження таких об'єктів. Тобто, якщо чиновник вирішує формально позбутися активів, продавши або подарувавши їх особам, які для цілей декларування не вважаються членами сім'ї (наприклад, батькам, що проживають окремо), він зобов'язаний відобразити факт такого продажу у розділі декларації «Витрати і угоди» (якщо вартість відчужуваного майна перевищує 50 МЗП, у 2016 р. - 68 900 грн). Якщо ж від продажу були отримані доходи – вони також відображаються у розділі «Доходи» незалежно від їх суми. За запитом антикорупційного відомства декларант зобов'язаний розкрити особистість нового власника активів.
Відображення в декларації фактів відчуження майна дає можливість простежити, які активи потенційно можуть бути приховані декларантом, і з чого варто починати їх пошук.
Більш того, декларуванню підлягає не тільки майно у власності декларанта і членів його сім'ї, але й права користування майном у самому широкому розумінні (навіть юридично не оформлені), бенефіціарне володіння юридичними особами, а для ряду високопоставлених чиновників (президент, депутати, міністри, судді, прокурори тощо) передбачено декларування фактичної можливості розпоряджатися об'єктами власності або отримувати від них доходи, навіть якщо формально активи їм не належать. Ці вимоги спрямовані на припинення практики формального відчуження активів, за якого «на папері» вони належать третім особам, але насправді декларант та члени його сім'ї продовжують використовувати такі активи й отримувати від них доходи.

На практиці це означає, що навіть якщо майно переоформлено на далекого родича або формально непов'язану компанію, але ним користується декларант або члени його сім'ї, таке майно повинно відображатися в декларації, так само як і частки/акції у юридичних особах (тобто, бізнеси), оформлені на номінальних осіб.
Ускладнити пошук формально відчужених активів може такий недолік антикорупційної декларації. З незрозумілих причин на рівні Закону про запобігання корупції закріплено, що факти відчуження майна членами сім'ї декларанта відображенню в декларації не підлягають. Це виводить за дужки декларування факти відчуження активів, які належали членам сім'ї, що ускладнює виявлення можливого завуальованого використання таких активів.
Крім щорічної подачі електронної антикорупційної декларації, вводиться також більш часте інформування антикорупційного відомства про добробут чиновника протягом звітного року. Закон про запобігання корупції зобов'язує декларанта повідомляти антикорупційне відомство про всі факти так званих «істотних змін в майновому становищі». Під такою зміною розуміється отримання декларантом доходу або будь-яке придбання майна (зокрема це може бути подарунок) на суму, що перевищує 50 МЗП (у 2016 р. - 68 900 грн.). Примітно, що повідомляти слід тільки, якщо доходи/майно були отримані саме декларантом, подача подібних повідомлень щодо членів сім'ї не передбачена. Очевидно, передбачається, що відомості про них будуть відображені вже в декларації за відповідний рік. Хоча ця логіка не зовсім послідовна, адже якщо мета подання таких повідомлень – оперативно відстежити можливі незаконні доходи чиновника, ніщо не заважає чиновнику, щоб уникнути подачі повідомлення, оформити необхідні доходи/майно на члена сім'ї.
В цілому варто відзначити, що нова форма декларації спрямована на фіксацію динаміки зміни майнового стану декларанта протягом звітного періоду, що навіть за існуючих недоліків форми декларації дає широкі можливості для виявлення спроб приховати активи і доходи.