Чи запрацюють спеціальні економічні зони в портах

25 червня 2018, 09:00

Сьогодні Україна – єдина причорноморська держава, яка не користується можливостями для створення спеціальних економічних зон для розвитку портів.

Війна, політична складова, відсутність законодавства – всі ці аргументи ви згадаєте у розмові про спеціальні економічні зони в портах Одеської області. І будете мати рацію. Але… Але є порт Рені, який зараз перевалює 200 тисяч тон вантажів, а може перевалювати під 10 мільйонів тон. Він має потужності, щоб стати першою дійсно робочою спеціальною економічною зоною в Україні. І для цього не потрібно нічого, окрім політичної волі.

Відео дня

Сьогодні Україна – єдина причорноморська держава, яка не користується можливостями для створення спеціальних економічних зон для розвитку портів. Туреччина має 20 таких зон, Румунія – 6, Україна – жодної. Одеська область – єдине місце в Україні, в якому реально створити спеціальну економічну зону.

Сам Господь велить їй бути тут: вигідне економіко-географічне розташування, розвинена інфраструктура, відповідний науково-виробничий потенціал, високий рівень технічної оснащеності, зрештою, багаторічний досвід зовнішніх зв’язків.

По факту, для регіону та держави в цілому це означатиме приплив закордонного капіталу, збільшення доходів місцевого та центрального бюджетів, нові робочі місця.

На папері така спеціальна економічна зона в порту Рені Одеської області ніби існує, але вже 18 років лише номінально! Наразі порт у занедбаному стані. Екстремум його розвитку був ще в 1989 році – тоді порт перевалював близько 10 мільйонів тон вантажів. Зараз ця цифра становить усього 200 тисяч. 200 тисяч тон проти 10 мільйонів!

На підприємстві зростає заборгованість по зарплаті та податкам. Чи такою має бути доля порту, що стоїть на самому гирлі Дунаю? Порту, глибина дна якого дозволяє приймати всі кораблі, що заходять в Чорне море!

Одеською ОДА за сприяння адміністрації морських портів України розроблено проект закону про зміни в закон Про спеціальну економічну зону Рені та проект змін в Податковий кодекс.

Про що мова?

Про повернення на територію порту Рені пільг на податок та прибуток. Перші три роки підприємці не сплачуватимуть податок, потім три роки оподаткування буде частковим – половина загальної суми. Після цих шести років оподаткування проводитиметься за звичайними ставками. При цьому збільшується мінімальний поріг інвестування з $200 до 500 тисяч, аби в Рені заходили лише ті інвестори, які дійсно мають кошти.

Крім того, пропонується подовжити термін роботи зони до 2040 року, адже в останні роки за призначенням порт Рені ніхто не використовував. Все це може стати поштовхом для розвитку виробничого комплексу, коли на цій території з’являться потужності, які будуть не лише перевалювати вантажі, а й переробляти їх, створюючи додаткову вартість. Тобто, привезли до порту зерно, переробили його на муку чи хліб, та експортували, заробивши додаткові гроші.

Загальна територія спеціальної економічної зони – 94 гектари, але використовується лише її третина, отже майданчик для роботи виробництва є.

Скажете, що гарна ідея? Багато хто пробував, та ні в кого не вийшло? Мабуть нагадаєте, що в країну, де йде війна, інвестор просто не піде? Згадаєте про подібні законопроекти, що були блоковані через політичні конфлікти.

І будете праві, за одним виключенням – відкладені інфраструктурні проблеми стають "вузьким горлечком" розвитку регіонів, і якщо їх не вирішувати, про розвиток областей можна взагалі забути.

Необхідно починати будувати розумну економіку регіону, міняти модель роботи з бізнесом. І це вигідно не лише нам на містах, а і в центральних органах влади, бо красивими історіями про розвиток країни та ріст ВВП більше не відмажешся.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X