Чи потрібен Україні чесний добір суддів

19 січня 2018, 09:00
877
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

16 січня президент відкривав Маріїнський палац після довгих років реставрації.

Виступаючи перед главами дипломатичних представництв іноземних держав та міжнародних організацій, гостями, Петро Порошенко не міг уникнути ключової теми у комунікаціях з міжнародним співтовариством – антикорупційного суду. Президент закликав допомогти усунути недоліки законопроекту №7440 "Про Вищий антикорупційний суд".

Ця заява президента прозвучала у відповідь на критичні листи від Міжнародного валютного фонду та Світового банку, які цього тижня надійшли до Адміністрації президента України. У них вказали на зв’язок міжнародної фінансової допомоги та реально працюючого антикорупційного суду. (Про те, що не так з президентським законопроектом, я вже писав раніше).

Ключовою претензією до тексту даного законопроекту є дорадча роль Громадської ради міжнародних експертів в процесі добору суддів до даного судового органу.

Нагадую, що у висновку Венеціанської комісії від 06.10.2017 саме з метою забезпечення незалежного та неупередженого добору суддів рекомендовано надати експертам, номінованим міжнародними партнерами, ключову роль (англ. crucial role) в процесі здійснення добору.

Чому настільки важлива участь міжнародних партнерів в процесі добору суддів?

  1. Лише міжнародні партнери можуть справді неупереджено оцінити кандидата на суддівську посаду, не будучи зв’язаними особистими, сімейними чи бізнесовими інтересами з фізичними чи юридичними особами в Україні. На жаль, як показав конкурс до Верховного суду, недоброчесним кандидатам вдається просочитися через сито кваліфікаційного оцінювання навіть за наявності відвертих порушень критеріїв професійної етики та доброчесності.
  2. Міжнародні донори, виділяючи значні суми коштів на реформування системи українського судочинства, безпосередньо зацікавлені в ефективності таких змін. Грубо кажучи, ніхто більше не зацікавлений в реальній роботі антикорупційного суду, ніж люди, які дають гроші на його створення.

Одними із аргументів влади проти залучення міжнародних експертів є неможливість втручання у внутрішні справи України, державний суверенітет, принцип єдності статусу суддів. Про повагу до державного суверенітету України говорив і президент на зустрічі з главами дипломатичних представництв іноземних держав та міжнародних організацій 16.01.2018 року.

Відповідно до статті 128 Конституції України, призначення на посаду судді здійснюється Президентом України за поданням Вищої ради правосуддя в порядку, встановленому законом. Стаття 70 закону України "Про судоустрій і статус суддів" описує 15 стадій порядку добору та призначення судді на посаду, відповідно до яких спочатку Вища кваліфікаційна комісія суддів проводить кваліфікаційне оцінювання кандидатів, надає рекомендації Вищій раді правосуддя, а та, в свою чергу, готує подання для президента України про призначення судді на посаду.

Переконані, що можливий механізм, який дозволить врахувати рекомендації Венеціанської комісії про участь та не порушити принцип єдності статусу суддів.

Пропонуємо, щоб Громадська рада міжнародних експертів в процесі кваліфікаційного оцінювання кандидатів встановлювала б їх відповідність критеріям професійної етики та доброчесності, у тому числі щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім’ї задекларованим доходам. А безпосереднє оцінювання кандидатів та внесення подання про призначення здійснювали б Вища кваліфікаційна комісія суддів та Вища рада правосуддя, як того і вимагають норми закону "Про судоустрій та статус суддів".

Таким чином, Громадська рада міжнародних експертів лише встановлює факт невідповідності кандидата на посаду судді критеріям професійної етики та доброчесності, що не дозволяє особі продовжувати участь в конкурсі на посаду судді, а сам добір проводять органи суддівського врядування, як видно на схемі нижче. Жодного порушення конституційного процесу добору суддів та державного суверенітету України у такому разі немає.

Вказаний механізм дозволяє зберегти єдиний процес добору суддів, передбачений статтею 70 закону "Про судоустрій і статус суддів" і статтею 128 Конституції України та забезпечити вагому участь міжнародних партнерів в процесі добору суддів.

Вітаємо готовність президента України доопрацювати законопроект про антикорупційний суд та пропонуємо внести відповідні зміни щодо участі міжнародних партнерів в процесі добору суддів.

Неупереджене та ефективне судочинство потрібне усім, і рано чи пізно Україні доведеться перестати боятися справді незалежної судової влади.

Головне

Події

Сьогодні, 17:56

article_img
Росія готується до військового удару по Україні - Порошенко
Події

Вчора, 22:16

article_img
СБУ оголосила у розшук головного фігуранта справи про MH17
Геополітика

Сьогодні, 13:17

article_img
Путін: Росія готова націлити ракети на США

Вибір редакції

IT-індустрія

Сьогодні, 07:00

article_img
Назад у майбутнє. Ентузіасти відновили перший веб-браузер з 1990-х
Події

Сьогодні, 09:06

article_img
День Небесної сотні. Редакція НВ представляє фільм-спогад
Made in Ukraine

Сьогодні, 12:49

article_img
Повстали з попелу. Призабута українська соцмережа Nimses представила масштабне оновлення

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

kolonka@nv.ua