Чи потрібен Україні закон про держбанки

27 червня 2018, 15:30

У Європейському банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявили про необхідність прийняття закону про держбанки в Україні для скорочення вкладень у підтримання державних банків.

Про це повідомив керуючий директор ЄБРР в країнах Східної Європи і Кавказу Франсіс Маліж на своїй Facebook-сторінці. На його думку, Україна дуже багато вкладає в підтримання своїх державних банків. І ці витрати будуть продовжувати зростати, якщо не буде покращено керування і нагляд в держбанках.

Відео дня

Чи так це? Реалії такі, що на сьогодні в Україні діє єдиний законодавчий акт, який регулює банківську діяльність м закон України Про банки і банківську діяльність 2000 року. Незважаючи на численні зміни до закону, на сьогодні він є архаїчним і вимагає структурного перероблення.

Зокрема, до першої хвилі кризи 2008 року, в Україні було тільки два державні банки: Ощадбанк і Укрексімбанк. На сьогодні державних банків шість, і при цьому один тільки ПриватБанк за своєю капіталізацією освоїв понад 30% бюджетних коштів, виділених на підтримання державних банків. Така концентрація капіталу є дуже ризикованою і може обернутися дуже негативно. Зокрема, мова йде про можливі зловживання з боку управлінців банку і корупційні спокуси для них при винесенні рішення провести ту чи іншу банківську операцію. В результаті банківській установі може бути завдано збитків в істотних масштабах, аж до початку ліквідаційної процедури. А це вже катастрофа державного масштабу з великою кількістю фактично ошуканих вкладників і серйозний удар по платоспроможності тисяч бізнесів, які обслуговуються конкретним держбанком.

Тому спеціалізований закон про держбанки однозначно потрібен. З огляду на специфіку управління та регулювання діяльності державних банків, а також порядок призначення і звільнення керівника менеджменту, їх відповідальності, порядок забезпечення зобов'язань і гарантій з боку держави, закон про держбанки повинен визначити, як уніфіковано врегулювати зазначені питання і усунути прогалини в чинному законі.

Які сфери вимагають регулювання перш за все? Регулюванню підлягає порядок кредитування в державних банках і операції, що випливають з кредитування: застави, поручительство, іпотека тощо. А саме, дуже важливо модернізувати системи забезпечення ліквідності майна переданого банку на забезпечення кредиту. Суть цієї модернізації полягає у формуванні сценаріїв низкозатратного погашення кредиту, за рахунок забезпечення, наданого боржником. Банку не цікаво пірнати в безліч судових процесів і доводити своє право на стягнення. Практика показує, що навіть якщо боржник неправий за всіма позиціями, він має досить процесуальних інструментів "ухилятися" від виконання зобов'язань. А оскільки банки закладають ризики у вартість кредитування, саме оперативна ліквідація кредиторської заборгованості може впливати на вартість кредитного продукту. Таким чином, в разі затвердження спрощених і чітких механізмів погашення кредитів і звернення стягнення на забезпечення, собівартість кредитів істотно впаде, і ми зможемо говорити, наприклад, про появу іпотечного кредитування на 50 років під 1,5% річних. А це найкращий подарунок українцям і економіці країни, яка отримає друге дихання і поштовх до стрімкого розвитку. Всього лише потрібно законодавчо відрегулювати діяльність державних банків у країні.

І ще, чому прийняття цього закону актуальне? За останні роки держава емітувала значну кількість паперів внутрішньодержавнї позики. Відповідно, державні банки могли б більш активно кредитувати під заставу цих паперів, тим самим мотивуючи зростання економіки. Крім того, чим вище буде оцінено папери внутрішньодержавної позики, тим більше буде продемонстрована стабільність національної валюти, що в принципі входить до прямих зобов'язань Національного Банку України. А робота державних банків повинна йому в цьому допомагати.

Що це поліпшить в країні? У разі консолідації стратегічних інтересів державних банків і за їх належної конкурентоспроможності, державний банківський сектор зможе отримати високий рівень довіри з боку споживача і, відповідно, надавати продукт вищої якості.

Чи стане від цього фінансовий ринок країни більш стабільним? Безумовно. Саме рівень забезпечення зобов'язань сторін є основним показником стабільності банківського ринку. При цьому не потрібно забувати про те, що розмір гарантованого внеску в розмірі 200 тис. грн вже втратив свою актуальність для населення. Відповідно, для стабілізації фінансового ринку необхідні структурні зміни не тільки в профільному законі про банківську діяльність, а й у ряді інших актів, що регулюють порядок надання банківських послуг, зокрема й створення окремого закону, що регулює роботу державних банків в Україні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X