Обережно, двері відчиняються. Навіщо компанії відкривають доступ до своїх патентів?

17 листопада 2021, 12:00

Tesla, Toyota, Electronic Arts та інші великі гравці ринку відкривають свої патенти. Навіщо вони це роблять і що важливо врахувати, якщо ви захочете ними скористатися.

Нещодавно компанія Electronic Arts, відома своїми культовими серіями ігор FIFA, Apex-Legends та Battlefield, повідомила, що відкриває свої патенти для розробників. Всі вони так чи інакше стосуються інклюзивності та покликані допомогти гравцям з порушеннями слуху, зору, слуху та когнітивних функцій. Так, розробники зможуть використовувати у своїх власних іграх п’ять запатентованих технологій без ліцензійних відрахувань.

Відео дня

Наприклад, одна з них стосується способу обробки зображень. Вона автоматично визначає та змінює кольори, їх яскравість і контрастність у грі, щоб поліпшити помітність об'єктів — це важливо для людей з дальтонізмом. Ще один патент — на систему Ping, яка використовується в Apex Legends і дозволяє гравцям легко спілкуватися з членами команди без використання голосового чату, за допомогою швидких команд. Це важливо для людей із проблемами мови.

Незважаючи на те, що ми живемо в той час, коли компанії ретельно відстоюють свої розробки і часто перетинаються в судах, надання такого активу інтелектуальної власності як патент у вільний доступ — поширена практика. І не лише в ігровій індустрії.

Наприклад, два роки тому Toyota відкрила доступ до майже 24 тис. своїх патентів щодо технологій для гібридних автомобілів та електромобілів. До 2030 року. При цьому виявила готовність співпрацювати з тими компаніями, які захочуть використовувати у своїх машинах акумулятори, електричні двигуни та електронні блоки японської марки.

Розробник платформи для онлайн-навчання Blackboard Inc теж викладає у вільний доступ свої патенти. Але за певної умови — патенти будуть використовуватися в так званих open sourse продуктах, тобто продуктах з відкритим кодом.

Для чого вони це роблять?

Відкритий публічний дозвіл іншим використовувати свої патенти називається Patent Pledge. Дослівно можна перекласти як «патентний дар» або «патентний подарунок». Тенденцію свого часу задав Ілон Маск, опублікувавши пост All Our Patent Are Belong To You. Незабаром пост трансформувався у публічну заяву Tesla Motors про надання у відкрите користування патентами на електромобілі та супутнє обладнання.

Як правило, такий крок продиктований бажанням підштовхнути певний ринок до розвитку та водночас стратегією сталого розвитку — де, крім економічного, є ще й соціальний, екологічний аспект. Так, наприклад, для Tesla і Toyota важливо пересадити водіїв на електрокари, екологічно чистий транспорт.

Водночас Electronic Arts сподівається зробити відеоігри доступнішими та комфортнішими для людей з інвалідністю. А компанія IBM нещодавно відкрила понад 80 тис. патентів для тих, хто розробляє технології з діагностики, запобігання, лікування коронавірусу.

Відповідно всі вони готові поділитися своєю інтелектуальною власністю з іншими учасниками.

Ще одна причина — суто економічна, пов’язана із бажанням скоротити витрати на судові процеси. Особливо у США, де патентні спори дуже поширені, а послуги адвокатів коштують дорого. Тому деякі компанії, як та сама Tesla, відкривають патенти і зобов’язуються не висувати позовів. Але рівно доти, доки друга сторона діє сумлінно. В іншому випадку запускається судово-претензійна робота, а це витрати.

Що передбачити?

Так, якщо ви маєте намір скористатися однією із запатентованих технологій, базуючись на Patent Pledge, зверніть увагу на низку факторів. Перший — можливість відкликати дозвіл на вільне користування. Адже можна вкластися в дороге обладнання, написання програмного забезпечення, а на той час, коли воно буде готове до виведення на ринок, патент «закриють». Хоча, задля справедливості варто сказати, що більшість таких «патентних подарунків» мають статус «без права відкликання».

Другий фактор — обсяг прав. Наприклад, компанія володіє 200 патентами, а у відкритому доступі дає лише 15 або 18. При цьому вона може дозволяти вільно використовувати лише патенти на винаходи, але ніяк не промислові зразки або інші об'єкти інтелектуальної власності, права на які їй належать. Це означає, що технологію ви можете використовувати, а ось дизайни маєте розробити свої.

Важлива й територія використання. Практика Patent Pledge найпоширеніша у США. Найімовірніше, ви зустрінете такі документи в американських компаній і щодо американських патентів. А якщо ви плануєте виробляти чи продавати свій продукт в Україні, ЄС чи Китаї? Перевірте обов’язково, чи поширюється «патентний подарунок» на країни, що вас цікавлять.

Ну, і останнє — умови користування. Наприклад, Tesla дозволяє свої патенти лише сумлінним користувачам, а на своєму сайті чітко говорить, що саме розуміє під сумлінністю. Наприклад, тут говориться, що ті, хто діє сумлінно, не заперечуватимуть жодних прав на патент чи інтелектуальну власність Tesla.

Такий момент — чи матиме потім така компанія можливість захищати свою розробку, свій продукт, створений з використанням відкритої технології, і чи зможе вона відстоювати свої власні патенти. Подумайте, проаналізуйте. Це важливо і може вплинути на ваші плани. Наприклад, платформа для онлайн-навчання Blackboard одразу каже — вільне використання тільки для продуктів open sourse. Це дозволяє використовувати вже створений код для створення нових версій програм, доопрацювань і вдосконалень. І жодних «монополій» на них.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X