Чи можливий новий Шовковий шлях

16 січня 2018, 11:00

Уряд підтримав пропозицію Міністерства інфраструктури України щодо зниження ставок портових зборів, і вже починаючи з 1 січня 2018 року портові збори будуть знижені на 20%.

Крім цього, буде також зменшена норма відрахування дивідендів для Адміністрації морських портів України (АМПУ) з 75 % до 50%. Нагадаю, що портові збори становлять близько 68% чистого доходу АМПУ, і підвищення урядом норми відрахування чистого прибутку держпідприємств в кінці 2015 року з 30% до 75% (на хвилинку – це більше, ніж в два рази!) унеможливило зниження тарифів. Тому рішення, прийняте Кабінетом Міністрів, було вкрай важливим.

Відео дня

Навіщо це було потрібно?

Мета досить проста – ми хочемо стати конкурентними і підвищити рівень економіки країни завдяки розвитку альтернативних транзитних шляхів.

Саме порти відіграють в цьому ключову роль, і більшу частину тарифу на даний момент становить саме морський фрахт, тому цілком логічно, що починати потрібно було звідси.

Ключова роль розвитку транзиту

За величиною портових зборів Україна – найменш конкурентна країна в Чорноморському басейні. Наші основні конкуренти – порти Туреччини та Румунії, де портові збори удвічі нижчі за наші. А це означає, що вантажне судно швидше зайде в порт, де дешевше, там розвантажиться і піде далі, ніж зайде в порт з більш високими тарифами. І це значно зменшує кількість судозаходів в українських портах. Тому ми насамперед втрачаємо найголовніше – транзит.

Крім цього, ми повинні знайти альтернативу Росії. Портові збори особливо важливі в контексті розвитку транзиту, але також і в контексті Нового Шовкового шляху. Він починається з порту Чорноморськ і йде до грузинських портів – Батумі і Поті, потім в Баку, далі поромами на Казахстан (Актау), і потім в Китай. Це пов'язаний логістичний ланцюжок. Вiн охоплює всі великі портові точки – і також це дуже важливий альтернативний шлях в обхід Росії, яка закрила українським експортерам транзит через свою територію. Через це держава втрачає досить багато грошей та часу.

Тому робимо все можливе, щоб цей шлях став альтернативним. Крім цього, конкурентним за ціною. А в цьому випадку конкурентний – дешевший. Дорогим його робить ціна за контейнер по цьому маршруту, яка становить $6,5 тис. проти вартості перевезення російськими залізницями, де вартість контейнера складає – $4,2 тис.

На цей момент рішення стосується ставок корабельного, канального, маякового, санітарного, якірного, причального і адміністративного зборів.

Фінальна реалізація зниження ставок відбудеться після юстування наказу Міністерства інфраструктури №316. Тому наступним кроком Міністерства буде затвердження методики розрахунку портових зборів в 2018 році, в якiй буде ставка "собівартість-витрати" (фіксована на певний час) і інвестиційна складова.

Для мене особисто це знамення прекрасного початку року, який подарує країні набагато більше можливостей насамперед для розвитку економіки країни. І що особливо знаково – це зроблено в річницю початку транзитної війни з РФ в січні 2016 року.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо НВ
X