Слідами Doing Business. Наскільки стало простіше отримати дозвіл на будівництво в Україні

2 серпня 2019, 08:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Україна підвищила свої позиції з отримання дозволу, піднявшись на 30-е місце зі 140. Перемога?

Згідно з рейтингом Doing Business, за останні кілька років в Україні в кращий бік змінилася процедура отримання дозволу на будівництво. Слід визнати, що незважаючи на загальну критику, уряд ретельно працює над кожним пунктом Doing Business для залучення інвесторів в економіку і створення загального позитивного іміджу держави. Особливо це стосується будівництва або, якщо говорити більш широко, девелопменту нерухомості. Однак, на жаль, спрощення отримання дозволу на будівництво — не єдина проблема, з якою доводиться справлятися сьогоднішньому професійному учаснику ринку нерухомості.

Відео дня

Як рейтинг Doing Business впливає на бізнес

Рейтинг Світового банку Doing Business показує, наскільки просто вести підприємницьку діяльність, на основі десяти індикаторів. Це дослідження вказує на проблеми, які заважають розвитку підприємництва, визначає їх причину і містить рекомендації щодо проведення необхідних реформ.

Дозвіл на будівництво — один з тих показників, які впливають на інвестиційний клімат в країнах. Наприклад, всього один пункт в загальному рейтингу Doing Business дає можливість додатково залучити близько 600 млн доларів в економіку країни.

Україна підвищила свої позиції з отримання дозволу на будівництво, піднявшись на 30-е місце зі 140. За кілька років скоротилася кількість процедур отримання дозволу з 55 до 5

Україна підвищила свої позиції з отримання дозволу на будівництво, піднявшись на 30-е місце зі 140. За кілька років скоротилася кількість процедур отримання дозволу з 55 до 5, а також змінився період його очікування — якщо раніше девелопери чекали його близько 1,5 року, то зараз термін зменшився до 60 днів. За світовими мірками — це революційний прорив, що й відзначається в рейтингу Doing Business.

Підвищення позиції України в рейтингу Doing Business є також одним з ключових стратегічних індикаторів реалізації Стратегії сталого розвитку «Україна-2020», затвердженої Указом Президента в 2015 році. Так, в 2020 році український уряд має намір впровадити програми щодо поліпшення ведення бізнесу, що сумарно додасть 10 пунктів у рейтингу. Це покликане поліпшити бізнес-клімат в Україні, і, як наслідок, залучити додатковий капітал в країну.

Як зараз виглядає ситуація на ринку

На 2019 рік у Києві заявлено про введення в експлуатацію 142 житлових комплексів. В цілому в Києві і області — близько 600 новобудов у продажу. Спрощення отримання дозволу на будівництво, а також ряд інших змін, які покликані поліпшити умови ведення бізнесу, впливають на зростання обсягів будівництва. На перший погляд може здатися, що зростання кількості дозволів на будівництво призведе до надлишку квадратних метрів житлової та комерційної нерухомості, які забудовники не зможуть продати в короткостроковій перспективі. Однак ситуація буде відрізнятися залежно від проекту.

Наприклад, девелопери, які відійшли від хаотичної забудови територій поодинокими будівлями без будь-якої інфраструктури і додаткової вартості, з подібними проблемами не стикаються — 90−95% продаваної площі реалізовують ще до введення об'єктів в експлуатацію. Іншим, в свою чергу, доведеться знижувати ціни або надавати більш тривалі порівняно з конкурентами розстрочки платежів.

Разом з тим, отримати дозвіл на будівництво — не єдина проблема девелоперів. Сюди також можна віднести непрозорі процедури отримання технічних умов на підключення до зовнішніх мереж і подальше підключення до них. Проблемою є і отримання містобудівних умов і обмежень, які часто містять непідйомні для девелопера умови, до яких він може виявитися не готовим, виконавши чималий обсяг підготовчої роботи.

Якими повинні бути умови для успішного підприємництва

Досвід європейських країн показує, що держава і органи місцевого самоврядування повинні створити умови, за яких бізнесу не доводилося б оббивати пороги великої кількості відомств, щоб отримати той чи інший документ. Для цього, по-перше, повинен бути опрацьований до деталей і затверджений генеральний план міста і детальний план території (ДПТ). Кожен девелопер буде розуміти, що і на яких умовах він може побудувати або реконструювати на тій чи іншій вулиці та земельній ділянці. У такому випадку йому не потрібно буде отримувати містобудівні умови, оскільки ці умови вже будуть прописані в самому генплані і ДПТ.

По-друге, органи місцевого самоврядування повинні вибудувати чітку систему договірних взаємовідносин з електро-, водо-, газо- та іншими постачальними організаціями. В такому випадку згадані організації будуть зобов’язані прокласти кабелі, труби, побудувати нові трансформаторні підстанції, пункти розподілу води, газу, або реконструювати діючі, щоб забезпечити необхідними потужностями, обсягами майбутні об'єкти будівництва, передбачені в генеральному плані.

Частину витрат на це повинні взяти на себе органи місцевого самоврядування, які будуть покривати їх за рахунок пайових внесків забудовників. Іншу частину — відповідні постачальні організації, для яких продаж електричної енергії, газу або води є їх профільним бізнесом.

Подальше підключення до мереж має відбуватися в спрощеному порядку. Забудовник подає заявку на підключення в межах вимог, що містяться в нормах спеціальних законодавчих актів, і умов генерального плану. Відповідно, забудовник, заходячи на об'єкт, буде чітко розуміти, наприклад, на яку потужність електроенергії він може розраховувати і що постачальна організація зобов’язана надати йому цю потужність. При цьому таке зобов’язання буде гарантовано органом місцевого самоврядування, з яким у цієї організації укладено договір.

На сьогодні забудовник зобов’язаний сам і за свій рахунок будувати або реконструювати трансформаторні підстанції, прокладати кабель до свого об'єкта. Для цього він збирає узгодження у різних організаціях, яких набирається більше 10, і далі безоплатно повинен передати це все на баланс компанії, що їх експлуатує.

Таким чином, можна зробити узагальнений висновок, що ситуація в Україні в сфері дерегуляції поступово поліпшується, але акцентувати увагу на якомусь одному досягненні не варто. Є перелік найрізноманітніших проблем, які потребують комплексного підходу і постійної уваги.

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X