Чого бізнес та благодійні організації можуть навчити один одного?

6 грудня 2021, 07:40

Як досвід третього сектора може стати у нагоді комерційному і навіщо їм взагалі треба будувати довготривалі стосунки?

Наприкінці жовтня наша команда відвідала конференцію European Foundation Centre (EFC). Серед присутніх 250 благодійних організацій були такі гіганти сфери, як Lego Foundation, Rockefeller Foundation, IKEA Foundation, Jacobs Foundation, Robert Bosch Stiftung та інші. Всі перераховані — іменні приватні фундації або фундації, створені бізнесом.

Відео дня

Цікавий факт: фундації Robert Bosch Stiftung належить контрольний пакет акцій Robert Bosch GmbH. Тобто, умовно, купуючи техніку Bosch, споживачі не просто закривають власну потребу, а й фінансують діяльність благодійної фундації, яка підтримує культурні, соціальні та наукові проєкти.

Інший приклад — Rockefeller Foundation. Засновник фундації Джон Рокфеллер зацікавився масштабною благодійністю завдяки Ендрю Карнеґі (одна з найбагатших людей за всю історію планети). Останній у власному тематичному есе стверджував, що частину статків необхідно жертвувати на користь суспільства. Ця думка мала вплив: сьогодні іменний фонд Рокфеллерів — ініціатор створення та основний спонсор організації Global Impact Investing Network, що об'єднує ключових світових імпакт-інвесторів.

Імпакт-інвестування, тобто інвестування проєктів, направлених на реалізацію цілей сталого розвитку, стало однією з ключових тем конференції EFC — як її офіційної частини, так і неформальних дискусій. Представники іменних благодійних фондів сходяться на думці, що сьогодні як ніколи світ (у тому числі світ бізнесу), сконцентрований не тільки на прибутку, але й на цінностях та спадщині, яку окрема людина, спільнота чи цілі компанії лишають по собі. Культура благодійності і культура дарування у світі — традиція, яка існує роками, а сьогодні вона на піку популярності.

В Україні культура дарування також існувала за всі часи (варто лише згадати наших меценатів — від Анни Заславської до Терещенків) — але була перервана у радянський період. Наразі ця культура потрохи відроджується, і наша задача — плекати її. А для цього бізнес, влада і професійний третій сектор мають об'єднати зусилля.

Не можна не помітити великий попит на суспільно важливі проєкти: великі впізнавані на ринку бренди впроваджують масштабні соціальні кампанії, жертвують кошти на добрі справи чи навіть створюють власні фундації. Ось чому бізнесу, який прагне бути соціально відповідальним, варто мати рівні партнерства з досвідченими благодійними організаціями: саме вони, а не виключно штатні маркетологи, зможуть надати вам експертні відповіді у питаннях, над якими працюють. Вони допоможуть використати бюджет на корпоративну соціальну відповідальність дійсно з користю та задля сталого ефекту, якого ми всі прагнемо.

До речі, про сталість. Тренд на турботу про довкілля з кожним роком стає все сильнішим, і майже будь-який фонд піднімає питання екології — незалежно від того, що є основним фокусом його діяльності. Відповідальне споживання, пом’якшення наслідків зміни клімату, збереження ресурсів планети — всі ці прагнення входять у перелік 17 цілей сталого розвитку ООН, і кожна відповідальна організація, комерційна чи неприбуткова, намагається збудувати власну стратегію, беручи до уваги ці цілі.

Культура благодійності і культура дарування у світі — традиція, яка існує роками, а сьогодні вона на піку популярності

В Україні через низку причин часто діяльність благодійних організацій орієнтована на вирішення термінових питань. Така діяльність дуже важлива і не можна недооцінювати роль організацій, які, скажімо, займаються гуманітарною допомогою. Але є й інша сторона цієї історії — системна робота не з наслідками, а з причинами. Саме системність і сталий розвиток стали другим важливим питанням конференції, на яке увагу варто звернути кожному.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Третій аспект, який ми з командою відмітили для себе — дипломатія. Будь-яка участь представників України у великих міжнародних заходах, в тому числі масштабних благодійних конференціях на кшталт тієї, яку влаштовує European Foundation Centre, впливає на сприйняття нашої країни світовими партнерами.

Наш фонд брав участь у конференції EFC вперше, і напередодні ми готувалися до того, як невдовзі будемо довго розповідати про місію фонду та розвиток культури благодійності в Україні. Яким же було приємне здивування, коли колеги з інших країн підходили до нашої команди першими і казали: «Zagoriy Foundation? Так, ми знаємо про ваші дослідження стану благодійності в Україні та хотіли познайомитися».

З цього можна зробити ще два висновки:

— по-перше, світ все ще у захваті від даних і підходу, що спирається на дані у бідь-якій сфері. У вислові «хто володіє інформацією, той володіє світом», слово інформація впевнено можна замінити на слово дані (думаю, винахідники соцмереж зі мною погодяться).

— по-друге, дуже важливо, щоб на міжнародних заходах ми транслювали про Україну не тільки негативні новини, а я й говорили про класні сучасні явища, якими варто пишатися.

Одне з таких, наприклад — креативність третього сектору та діджиталізація благодійності (система онлайн-пожертв завдяки розвиненому онлайн-банкінгу в нас дійсно працює дуже добре).

— по-третье — партнерства. Привертає увагу сам факт існування безлічі ефективних благодійних асоціацій у світі. Організації об'єднуються, щоб їхній голос лунав сильніше. В наших реаліях благодійні ініціативи подекуди відносяться до союзів і партнерств з пересторогою, але дарма. Тренд на об'єднання та колаборації вже панує і у світі бізнесу, і у світі філантропії. І, здається, це хороший знак до того, що настає час об'єднувати зусилля заради створення win-win situations для кожного, кого майбутнє, минуле і теперішнє країни турбують у рівній мірі. То ж закликаю колег з неприбуткового сектору і партнерів у бізнесі не боятися творити великі історії разом та ініціювати ефективні партнерства — бо в такій командній грі немає переможених. Є тільки переможці.

Показати ще новини
Радіо NV
X