Жіночий бізнес: разом сильніші
Жінки в Україні мають чудові ідеї, реалізувавши які, можуть покращити життя інших. Але вони бояться йти у серйозний бізнес. Не вірять у власні сили, не можуть знайти інвесторів, стикаються зі стереотипами. Як цьому зарадити?
Я переїхала у Київ у 2013 році разом зі своєю родиною. За плечима мала досвід роботи директорки з комунікацій у телевізійній компанії. Мене не влаштовувала перспектива сидіти вдома з дітьми. Жодного разу ніхто не наважувався мені сказати, що я не можу щось зробити лише тому, що я жінка. До речі, перше, що сказав мені тато, коли я повідомила, що збираюся поїхати за чоловіком в Україну, було: «Я не виховував тебе, щоб ти була домогосподаркою».
Ще у Франції я часто бувала в нових ресторанах та кав’ярнях, рекомендувала куди піти своїм друзям. Вибір був однозначний: я заснувала власний гід найкращими ресторанами The Pink Guide. І нещодавно презентувала вже четверте видання, присвячене київським та одеським гастрономічним точкам. Я сміливо пішла у нову для себе сферу. Можливо тому, що у Франції, де виросла і працювала, у бізнесі немає різниці, хто засновник — чоловік чи жінка. Гендерна рівність є пріоритетом державної політики, майже 40% підприємств країни створюються з ініціативи жінок.
Франко-українська торгово-промислова палата, яку очолюю, також активно просуває ідею рівності в Україні. Тому ми були здивовані, коли проаналізували списки експертів наших конференцій. Виявилося, що більшість фахівців, що у нас виступають, — чоловіки. Очевидно, що в усіх галузях і напрямках обов’язково є й жінки-експертки. Наразі ми уважно слідкуємо за представництвом експерток на наших заходах. Це одна з можливостей для нас зробити жінок у підприємницькій сфері видимішими.
Будемо відверті - потенціал жінок у бізнесі недооцінюють. За даними Міжнародної організації праці, близько 50% продуктивності жінок залишається невикористаною. Отримавши рівні можливості, вони могли б працювати набагато ефективніше на спільне благо. Йдеться не лише про створення бізнесів, які пропонують нові рішення, а й про конкретні цифри. Як стверджує дослідженням Глобального інституту McKinsey, просування рівності жінок може додати від 12 до 28 трильйонів доларів в світову економіку до 2025 року.
Жінки-підприємиці більше постраждали під час пандемії
Власниць компаній у Києві лише 28%, і це найвищий показник серед українських міст. Якщо розглядати 330 найбільших за обсягом виторгу українських компаній, лише 11, тобто 3% мають єдину бенефіціарну власницю.
Водночас українки все активніше опановують сферу малого бізнесу. Попри те, що у коронавірусному 2020 році кількість нових ФОПів в Україні скоротилася на 6%, жінки заснували на 5% більше таких бізнесів, аніж чоловіки. Найчастіше вони працюють у сфері обслуговування: відкривають салони, дитячі садки, ресторани та туристичні агентства, виготовляють одяг, прикраси та домашній декор, надають юридичні та фінансові послуги.
Якраз малий бізнес у сфері послуг виявився найбільш вразливим до карантинних обмежень. В період локдауну заводи працювали, а ресторани, салони, ательє, магазини були зачинені. Чимало підприємиць змушені були припинити свою роботу на невизначений термін. Школи і дитячі садочки також закрилися, жінкам довелося запрошувати няню, аби повноцінно працювати, та поєднувати роботу із домашніми справами.

Пандемія негативно вплинула на 92% бізнесів жінок-підприємиць, зазначається у дослідженні «Портрет українських жінок-підприємиць» 2021 року. 40% з них були змушені призупинити бізнес-діяльність, 20% відзначили зменшення обороту товарів і послуг. Cитуація ще більше посилила нерівність між бізнесами, якими найчастіше володіють жінки та чоловіки.
Подолати скляну стелю
Надзвичайно важливою для мене проблемою, що стосується гендерної рівності, є «скляна стеля». Це поняття означає неочевидну та невидиму перепону, яка в певний момент постає перед усіма жінками в їх професійній діяльності. Вони не можуть так само швидко розвиватися, йти вгору кар'єрними сходами, як чоловіки. «Застрягають» в одній точці, як би багато не працювали.
Сімейне оточення не захистило мене від таких суджень як «ми не звикли підвищувати вагітну» (в цей момент різниця в оплаті праці чоловіків і жінок стає сильнішою) або двох наступних, які суперечать одне одному «ви знаєте, що 1-річній дитині потрібна мати», а потім «bon après midi», що в перекладі «гарного дня» (фраза зазвичай використовується у Франції з 12:00 по 17:00), коли ви йдете о 18.30 забирати дітей від няні.
Для активних жінок єдиною можливістю подолати скляну стелю є заснування власної справи, в якій не існує інших перепон, аніж ті, що «в голові». За моїми спостереженнями, жінки у бізнесі вирізняються багатозадачністю, гнучкістю та соціально-відповідальним підходом. Організовуючи конкурс «Створено жінками» ми якраз шукаємо тих українок, які зуміли обійти цю скляну стелю, стали найкращими керівницями і підприємицями. Прагнемо, щоб вони розповіли про свої успіхи іншим, мотивуючи тих, хто ще вагається.
Засновницями конкурсу є членкині комітету бізнес-леді, створеного у 2018 році у Франко-українській торговельній палаті. До комітету входять президентки та СЕО, які досягли кар'єрних висот та хочуть підтримати жінок, які лише починають свій шлях у бізнесі. Одним із наших важливих напрямків є організація конкурсу «Створено жінками». Ми розуміємо, що маємо спільно готувати кращий світ для наших дочок.
Переможниці наших перших трьох конкурсів — Руслана Римарська, яка заснувала сімейну пекарню зі здоровою випічкою, без глютену чи дріжджів, Євгенія Ніколайчук, співзасновниця мережі винних барів, що представляють українських виноробів, Олександра Балясна, засновниця бренду товарів для передчасно народжених немовлят, що забезпечують максимально наближені до внутрішньоутробних умови. Їх бізнеси — важливі ініціативи, що мають соціальну складову, пропонують здорові та корисні продукти, розвивають нові галузі. Це розумні, сміливі жінки, успішні у своїй професійній діяльності. Вони готові ламати застарілі стереотипи та ставати обличчям нової України.
Цього року ми відкрили четвертий конкурс «Створено жінками». Кандидатки можуть подати інформацію про свої проєкти на сайті конкурсу до 30 січня 2022 року. У квітні міжнародне журі визначить переможницю, яка отримає 100 тисяч гривень та ділову поїздку в Париж. Впевнена, грошова підтримка допоможе й надалі розвивати власний бізнес попри ускладнену коронавірусом ситуацію на ринку. Так, Олександра Балясна на ці кошти придбала тканини й її виробництво змогло працювати без перебоїв. Частину з них витратила, щоб оновити сайт компанії та зробити оформлення онлайн-замовлень зручнішим для клієнтів. Це надзвичайно важливий сервіс для бізнесу в умовах карантинних обмежень.
Тішить, що кількість учасниць конкурсу щороку збільшується. Для мене він — не просто відзнака найкращої бізнес-леді чи нові приклади для натхнення. Це створення спільноти жінок, які підтримують одна одну і стають ще сильніше.