Публічні закупівлі: робота над помилками

19 жовтня 2017, 14:30
Як рада бізнес-омбудсмена може сприяти прозорості державних закупівель

Приблизно рік тому законодавство у сфері державних закупівель зазнало серйозних змін. Завдяки гармонізації законодавства про держзакупівлі з правом ЄС і переходом на on-line технології, закупівельні процедури стали значно відкритішими. Це дозволило більшій кількості учасників вийти зі своїми пропозиціями, а державним замовникам більш ефективно витрачати бюджетні кошти.

Відео дня

Проте, один рік це ще недостатній відрізок часу для того, щоб система запрацювала ідеально. За різними дослідженнями, сфера державних закупівель була чи не однією з найбільш корумпованих. Нові зміни покликані зробити систему більш відкритою і прозорою.

Незважаючи на це, ми помічаємо випадки, коли замовники все ще допускають порушення, які мають наслідком дискримінацію учасників або ж сприяють корупційним діям і зловживанням.

На прикладі недавньої успішно закритої справи розповім про те, як рада бізнес-омбудсмена може бути корисна учасникам державних закупівель. Статистично це була перша скарга подібного роду, яка надійшла до ради бізнес-омбудсмена. Не виключаю, що деякі компанії, прочитавши цей допис, впізнають в ньому свої труднощі.

Так, державна установа оголосила про проведення закупівлі серверного обладнання. Процедура закупівлі здійснювалася з використанням системи Prozorro. На думку одного з учасників, скаргу якого ми отримали, документація містила дискримінуючі умови.

Зокрема, тендерна документація вимагала надання "авторизаційного" листа від оригінального виробника обладнання. А також надання гарантійного обслуговування у вкрай стислі строки 6 годин з моменту надходження заявки. Все разом за замовчуванням створювало бар'єр для прозорої участі в тендері багатьох добре відомих ІТ-компаній.

Вивчивши матеріали скарги, ми встановили, що такого роду проблеми є одними із найпоширеніших у практиці проведення державних закупівель і розгляду спорів в колегії Антимонопольного комітету. Зокрема, Антимонопольний комітет звернув увагу на це у своєму звіті за 2016 рік. В якому, серед іншого, йдеться про те, що досить часто замовники формують технічні умови "під одного учасника".

У зв'язку з цим, на підтримку юридичної позиції скаржника ми підготували добірку аналогічних "кейсів", які вже пройшли розгляд в АМКУ і за якими були прийняті позитивні рішення.

На думку Антимонопольного комітету, подібні вимоги ставлять можливість участі в тендері конкретної компанії в пряму залежність від її відносин з оригінальним виробником. Витяги з цих рішень ми включили в наше письмове звернення. Також ми вивчили джерела права ЄС з цього питання, які відповідно до Угоди про асоціацію мають бути втілені у національне законодавство.

Інспектор ради взяв участь у розгляді скарги АМКУ, а письмова позиція ради була надана на розгляд Антимонопольному комітету разом зі скаргою учасника тендеру.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Після вивчення всіх обставин справи, АМКУ погодився з тим, що тендерна документація містить дискримінуючі умови, які обмежують добросовісну конкуренцію серед учасників закупівлі. АМКУ прийняв рішення, згідно з яким, організатор зобов'язаний внести зміни до тендерної документації більш ніж по 10 позиціях.

Ми розуміємо, що це тільки перша невеличка перемога, але небайдужість учасників тендерів, а також їх готовність відстоювати свої права дозволить виправити ті помилки і недоліки, які допускають замовники. Все це в комплексі дозволить попередити можливі порушення і недобросовісну поведінку серед учасників державних закупівель.

Показати ще новини
Радіо NV
X