Публічні закупівлі: робота над помилками
Приблизно рік тому законодавство у сфері державних закупівель зазнало серйозних змін. Завдяки гармонізації законодавства про держзакупівлі з правом ЄС і переходом на on-line технології, закупівельні процедури стали значно відкритішими. Це дозволило більшій кількості учасників вийти зі своїми пропозиціями, а державним замовникам більш ефективно витрачати бюджетні кошти.
Проте, один рік — це ще недостатній відрізок часу для того, щоб система запрацювала ідеально. За різними дослідженнями, сфера державних закупівель була чи не однією з найбільш корумпованих. Нові зміни покликані зробити систему більш відкритою і прозорою.
Незважаючи на це, ми помічаємо випадки, коли замовники все ще допускають порушення, які мають наслідком дискримінацію учасників або ж сприяють корупційним діям і зловживанням.
На прикладі недавньої успішно закритої справи розповім про те, як рада бізнес-омбудсмена може бути корисна учасникам державних закупівель. Статистично це була перша скарга подібного роду, яка надійшла до ради бізнес-омбудсмена. Не виключаю, що деякі компанії, прочитавши цей допис, впізнають в ньому свої труднощі.
Так, державна установа оголосила про проведення закупівлі серверного обладнання. Процедура закупівлі здійснювалася з використанням системи Prozorro. На думку одного з учасників, скаргу якого ми отримали, документація містила дискримінуючі умови.
Зокрема, тендерна документація вимагала надання "авторизаційного" листа від оригінального виробника обладнання. А також надання гарантійного обслуговування у вкрай стислі строки — 6 годин з моменту надходження заявки. Все разом за замовчуванням створювало бар'єр для прозорої участі в тендері багатьох добре відомих ІТ-компаній.
Вивчивши матеріали скарги, ми встановили, що такого роду проблеми є одними із найпоширеніших у практиці проведення державних закупівель і розгляду спорів в колегії Антимонопольного комітету. Зокрема, Антимонопольний комітет звернув увагу на це у своєму звіті за 2016 рік. В якому, серед іншого, йдеться про те, що досить часто замовники формують технічні умови "під одного учасника".
У зв'язку з цим, на підтримку юридичної позиції скаржника ми підготували добірку аналогічних "кейсів", які вже пройшли розгляд в АМКУ і за якими були прийняті позитивні рішення.
На думку Антимонопольного комітету, подібні вимоги ставлять можливість участі в тендері конкретної компанії в пряму залежність від її відносин з оригінальним виробником. Витяги з цих рішень ми включили в наше письмове звернення. Також ми вивчили джерела права ЄС з цього питання, які відповідно до Угоди про асоціацію мають бути втілені у національне законодавство.
Інспектор ради взяв участь у розгляді скарги АМКУ, а письмова позиція ради була надана на розгляд Антимонопольному комітету разом зі скаргою учасника тендеру.

Після вивчення всіх обставин справи, АМКУ погодився з тим, що тендерна документація містить дискримінуючі умови, які обмежують добросовісну конкуренцію серед учасників закупівлі. АМКУ прийняв рішення, згідно з яким, організатор зобов'язаний внести зміни до тендерної документації більш ніж по 10 позиціях.
Ми розуміємо, що це тільки перша невеличка перемога, але небайдужість учасників тендерів, а також їх готовність відстоювати свої права дозволить виправити ті помилки і недоліки, які допускають замовники. Все це в комплексі дозволить попередити можливі порушення і недобросовісну поведінку серед учасників державних закупівель.