Чи варто здобувати бізнес-освіту в Україні?
Тренди фінансової та бізнес-освіти в Україні.
За 15 років роботи переконався, що фінанси — це насамперед не про форми звітності. Це — універсальна мова бізнесу, розуміючи яку, можна уникнути безлічі помилок і ефективно управляти своїм життям і бізнесом. Розумієш фінанси — можеш візуалізувати бізнес-моделі, потреби в ліквідності, точки зростання, прибутку і витрат, розумієш сенс і логіку маркетингу, управління, HR, юридичний
Зараз модно мати свій платний особистий освітній курс (або курс у межах якоїсь програми) і так ділитися «багаторічним успішним досвідом». Навіщо? Яка ефективність? Чи є там щось унікальне? Чи це елемент маркетингу? Або щось ще? Ми в D3 Consulting, наприклад, виклали все в мережу безкоштовно — бери учись, а хочеш практики — приходь і грай у бізнес-ігри.
Який зараз локальний ринок?
Близько трьох місяців тому почав аналізувати, що пропонує бізнес-освіта в Україні (сім років тому робив для себе подібний зріз щодо західних МВА). Зрозумів, що ринок дуже сильно змінився. Після першого ж пошуку мій ФБ почав видавати тонни реклами про курси, клуби, коучинг, українські МВА.
З огляду на те, що багато шкіл, програм, курсів та їхні автори мені знайомі особисто, то після уважного ознайомлення умовно розділив цю інформацію на три групи:
- Тусовка (там найчастіше точаться розмови на рівні стратегії і філософії, плюс поїздки в цікаві місця). Туди ж можна віднести й інкубатори.
- Теоретична освіта (курси з базовими знаннями і завданнями додому. Практично у всіх програм схожий контент).
- Мотиваційні виступи успішних (і не дуже) спікерів «на сцені» (на кшталт TEDex).
Мені здається, що український МВА — це такий собі мікс всіх 3-х груп.
Чого не вистачило особисто мені:
- Для людей із середнім або високим рівнем знань подачі «бачення з висока» про те, як працює вся фінансова система, про те, що всі учасники ринку взаємопов'язані (або все дуже просто, або занадто філософськи).
- Практичного наповнення (або читають професійні викладачі, або пропонується мотиваційна лекція від спікера). Здебільшого інформація є у відкритих і безкоштовних джерелах і відповідає на питання «що?», а не «як?» За дві-три зустрічі з ментором можна тільки побачити вектор, якщо вміти поставити правильні запитання.
- Після навчання немає відповіді на запитання «І що далі?» Тут західний МВА з пропозицією практики і роботи виграє на всі 1000%.
Мої суб'єктивні висновки і рекомендації
У сучасному світі ІТ-технологій і маркетингу дуже висока конкуренція всіх видів брендів, зокрема і в освіті. Здобуваючи бізнес-освіту, варто розуміти, що не можна стати успішним, користуючись з успішності інших. Вони тому й успішні, що вміють продавати себе. Потрібно думати головою і йти своїм шляхом, «підглядаючи» на всі боки.
Вірю в самонавчання (за вас ніхто нічого не вивчить). Але не наосліп, а коли чітко розумієш свою життєву мету, і з людьми, які покажуть, як працюють твої знання на практиці. Мені особисто пощастило, ще в 2005 мене в Конкорд Капітал навчали Костя Фісун, директор аналітичного відділу, і Андрій Гостик, його заступник. Вони систематизували мої інститутські знання в стилі learning by doing. Я сподіваюся, що став таким ментором для своїх співробітників в D3 Consulting, яких взяли на 4-му курсі інституту. Тепер у їхніх резюме успішні проєкти з IFC, EBRD, World Bank, USAID, приватним бізнесом.

Вірю в ефективне і розумне спілкування. Не шукайте курс, шукайте людей. У разі якщо профі немає безпосередньо поруч, напевно, є сенс розвиватися в межах наявних на ринку курсів і намагатися застосовувати знання на практиці (але ефективність буде невеликою). Дуже ефективний спосіб — ставити розумні запитання. Тоді вам дадуть розумні відповіді.
Курси від блогерів або успішних підприємців, які викладають, — це лише натхнення, якщо вам його не вистачає. Але, як сказав один мій товариш: «Освітою не можна займатися заради грошей. Це як професія лікаря і педагога в дитячому садку і школі. Має бути щось іще». Не факт, що до вас перейде успіх блогера, а бізнес-модель спікера приживеться у вашому бізнесі. Думайте про себе, а не про чужий успіх або популярність.
Вірю, що вже давно немає монополії на знання. Ті, хто шукають, можуть знайти будь-яку інформацію.