Жінка у бізнесі — українська специфіка
Коли я переїхала з Франції до України, було враження, що маю обирати між розвитком у бізнесі та сім'єю. Звідки походять ці українські стереотипи?
Я приїхала до України сім років тому разом з чоловіком і доньками. У Парижі працювала директоркою з комунікацій у великій компанії, але переїзд в Київ змінив життя на 180 градусів — переді мною постало питання з яким стикаються сотні жінок: а чого я хочу?
Виявилося тут, в Україні, я маю обирати — працювати та розвиватися в бізнесі далі, або залишитися заміжньою жінкою й присвятити себе дому і сім'ї. Проте я прагнула бути собою, хотіла і далі бути бізнес-леді та мамою в одній особі, навіть якщо це йтиме всупереч стереотипам, які, на жаль, ще досі притаманні суспільству.
Надворі тільки-но минула Революція Гідності, ресторанний бізнес в країні стрімко розвивався, в Києві почало з’являтися дуже багато нових проєктів й зокрема ресторацій. Мені захотілося підтримати цю культуру і я заснувала компанію і створила The Pink Guide — серію посібників для всіх, хто хоче відвідати найкращі гастрономічні точки. Це був початок мого шляху в українському підприємництві, саме він допоміг мені усвідомити всі проблеми, з якими щодня стикаються в Україні жінки.
Відсутність інвестицій
За даними opendata, останні 5 років відсоток жінок, які починають власну справу в Україні, зростає. Навесні 2020 року було зареєстровано 851 тисяча підприємиць, а це — 45% від загальної кількості ФОПів країни. Але всупереч цим цифрам, більшість сфер в бізнесі ще й досі розподіляються на «жіночі» і «чоловічі». Це призводить до того, що у великому бізнесі жінкам не довіряють і частіше вкладають гроші в стартапи, які створили чоловіки. Причина — суспільство, яке залежить від стереотипів і роками культивує їх в нас. Для більшості інвесторів успішність — суто чоловіча риса, тому вони так неохоче спрямовують гроші у бізнес, яким керують жінки.
Але я впевнена: у бізнесу немає гендеру, а успіх проєкту не повинен залежати від того, хто його презентує — чоловік, або жінка. Тут має працювати лише один критерій — професіонал ця людина чи ні.
Свого часу президент Франції Емманюель Макрон поставив питання рівності жінок і чоловіків як велике національне завдання п’ятиріччя. Упровадження активної політики фемінізації керівних ланок управління бізнесом у Франції дало результати — наразі близько 40% підприємств країни створюються з ініціативи жінок або жінками. Мені б дуже хотілося, щоб Україна перейняла цей досвід. Адже зараз я також українська підприємиця, живу тут і працюю, і дуже хочу підтримувати й розвивати країну, яка мене прийняла.

Не жіноча справа
Не таємниця — більшість жінок і досі заробляє менше чоловіків. Діставшись певної ланки у бізнесі жінки часто стикаються з невидимою скелею, не ризикуючи заходити на чоловічу територію, а часто навіть не починають справу про яку мріяли лише через те, що це «не жіноча» професія. Більшість шукає себе на досить простих посадах, у так званих бюджетних сферах — освіта, медицина, торгівля, кулінарія, індустрія краси. На них жінок орієнтують з дитинства. Саме тому ламати гендерні стереотипи потрібно змалку — дівчатка можуть грати не тільки ляльками, вони мають право збирати свої автопарки, будувати автомагістралі з конструктора або скуповувати нерухомість у грі в Монополію.
І хоча в бізнесі існує думка, що без подолання бар'єрів тут робити нема чого, розпочинаючи власну справу жінкам від початку важливо не боятися і мати підтримку близьких людей. Відсутність порад від них на кшталт: «Куди ти лізеш? То не жіноча професія» і буде для підприємиці найкращою допомогою.
Відсутність віри у себе
Небезпека стереотипів щодо жінок в бізнесі полягає не тільки в тому, що подумають інші. Найважливішим є те, чи вірить жінка у себе сама. Помилкове сприйняття свого місця в суспільстві породжує комплекси, основний з яких — зневіра у власних силах, своїй мрії та підприємницькому шляху. Якщо чоловік відправить своє резюме на позицію, навіть на 50% відповідаючи вимогам роботодавця, жінка, скоріш за все, зробить те саме маючи впевненість у своїх професійних навичках щонайменше на 85%. Ми постійно сумніваємось у собі. Саме тому підприємицям так потрібне натхнення і приклад тих, у кого вже вийшло. Це мотивує і дає віру й у власний бізнес-проєкт. Допомагає не боятися, а просто обрати свій шлях і щоденно робити кроки у вибраному напрямку.
Місце жінки
Світ змінюється і все більше жінок усвідомлюють — вони не зобов’язані бути такими, як вимагають стереотипи.
Щороку журнал Forbes оприлюднює списки найзаможніших людей планети. У 2020 році до нього увійшли 234 жінки, і хоча це на 7 жінок-підприємиць менше ніж торік, сумарні статки учасниць рейтингу навпаки збільшились.
Навіть попри негативні економічні тенденції, деякі з цих жінок зуміли примножити доходи компаній, якими керують. Наприклад, співвласниця корпорації Walmart Еліс Уолтон заробила минулого року на $10 млрд більше й вчергове довела, що жінки таки можуть бути успішними в великому бізнесі.
Сьогодні жінка може мати дітей і бути домашньою господинею, а може поєднувати чудову матір і бізнес-леді в одній особі. Ми вже самі вирішуємо куди прямує наша кар'єра, а чоловіків я прошу просто прийняти цей факт і дозволити жінкам бути по-справжньому вільними.