Бізнес іграшок у війну. Які компанії вижили та що очікує ринок у наступному році
24 лютого для українського бізнесу все змінилося. Та й не лише для бізнесу. Війна торкнулася абсолютно всіх і найстрашніше — дітей. Здавалося б, в умовах ворожих обстрілів і бомбосховищ дитячі іграшки втрачають свою актуальність. Чи дійсно це так?
24 лютого для українського бізнесу все докорінно змінилося. Та й не лише для бізнесу. Війна торкнулася абсолютно всіх і найстрашніше — дітей. Здавалося б, в умовах ворожих обстрілів та бомбосховищ дитячі іграшки втрачають свою актуальність. Та чи дійсно це так?
Три роки тому індустрія іграшок в Україні була досить стабільною. Постійно відкривались нові магазини, а ринок щороку зростав на 10−15%. У 2019 році він складав $740 мільйонів в роздрібних цінах.
Потім почалася всесвітня пандемія — у 2020 розвиток галузі призупинився. Та вже за І півріччя 2021 обсяг ринку знову зріс на 6,2% (до $256 млн) порівняно з аналогічним періодом у 2020 році. За підсумками 2021 вийшов на обсяг $693 млн у цінах роздрібу. По всім показникам 2022 рік обіцяв зростання ринку іграшок, але сталося повномасштабне вторгнення.
Яким було перше воєнне півріччя для іграшкового бізнесу?
Ринок України в перші місяці після повномасштабного вторгнення взагалі важко оцінити — працювали лише великі мережі супермаркетів, які забезпечували людей продуктами харчування та засобами гігієни.
Але вже у квітні компанії іграшок почали активну діяльність з відновлення бізнесу, зокрема фокусувалися на захід України. Туди фактично перемістився ринок разом зі споживачем. Більшість мережевих магазинів, у тому числі «Будинок Іграшок» та «Антошка» відкрились у першу чергу саме на заході. Також і західних областях активно працювали гуртівні та маленькі магазинчики.
Загалом з початку війни іграшковий бізнес відновився максимум на 50%. Так, великі мережі та дрібний роздріб поновили свою діяльність на 70−80%. Але ж є й ті компанії, які змушені були повністю припинити свою діяльність, або ж працюють на мінімум. Наприклад, компанії з харківського регіону демонструють обсяги продажів не більше ніж на 20% від довоєнних часів. Купувати іграшки там просто нікому.
Іграшковий бізнес поступово пристосовується до нових складних умов. Але на жаль, в галузі є проблеми, які не може вирішити жоден виробник чи дистриб’ютор.
По-перше, це суттєве зниження народжуваності: за останні 5 років вона впала на 30%, а який показник ми отримаємо по завершенні цього року — невідомо. По-друге, це значна кількість дітей, яким довелося виїхати з території України, щоб врятувати своє життя.
За даними на початок листопаду 2022 року, після 24 лютого з України виїхало 15,1 млн людей, повернулась десь половина — всього 7,5 млн. Це велика кількість потенційних клієнтів, від яких залежить розвиток ринку іграшок.
Ключові тенденції іграшкового ринку у воєнний час
Воєнні умови змінили вектор розвитку бізнесу іграшок та зумовили декілька тенденцій:

Зміщення продажів на західну частину України. Сприяла цьому внутрішня міграція населення. Саме в західні області переїхало багато дітей, яким, не дивлячись на війну, потрібно гратися та розвиватися. Тож саме в західній частині виросла доля продажів.