Бізнес чекає "хмарне" майбутнє
За оцінками Gartner, в 2016 році сукупний ринок хмарних рішень склав $209,2 млрд, за прогнозами, до 2020-го він досягне вже $500 млрд.
Сьогодні практично кожен користується "хмарами". Користувач хмарних ресурсів позбавляє себе необхідності купувати більш продуктивні комп'ютери, додаткові накопичувачі для зберігання даних і дорогі пакети програмного забезпечення. За даними дослідження RightScale, в розвинених країнах світу 95% корпорацій вже користуються хмарними технологіями.
Минуле
Вперше ідеї віртуалізації виникли в 60-і роки минулого століття, при оптимізації роботи з мейнфреймами у фахівців IBM. Через десять років, у 1970, думки про "хмарне" майбутнє були озвучені Дж. К. Ліклайдером – відповідальним за розроблення ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) – проекту, який фактично є початком Інтернету.
Через 30 років, в 1999 році, була створена компанія Salesforce.com, яка надавала доступ до власної CRM-системі через сайт. Salesforce стала першою компанією, яка запропонувала механізм SaaS (програмне забезпечення як сервіс). Компанія Amazon в 2002 році створила власний сервіс AWS platform, що дозволяє користувачам зберігати інформацію. У 2006 році Amazon запустила сервіс Elastic Compute cloud (EC2), де користувачі могли запускати свої власні додатки. Таким чином, сервіси AWS platform і Amazon EC2 стали першими повноцінними хмарними сервісами.
Сучасність
Сьогодні реальність вже перевершила ідеї вчених минулого. Сучасний ринок хмарних ресурсів представлений в різних сегментах:
- банківський: банкомати та платіжні термінали зберігають дані про стан рахунку в хмарі;
- бухгалтерський: система подання податкової, бухгалтерської та пенсійної звітності в електронному вигляді;
- контент: файлове зберігання, файлообмін, офісні пакети та електронна пошта;
- правоохоронний: поліцейські бази даних, база даних відеоспостереження;
- транспорт і логістика;
- зв'язок: цифрове телебачення, миттєві повідомлення, IP-телефонія.
Існують різні бізнес-моделі хмарних ресурсів. В цілому, їх можна поділити на публічні та приватні. Публічна хмара надає власний функціонал великій кількості клієнтів, використовуючи загальнодоступні центри обробки даних. Приватна хмара – власна хмарна інфраструктура організації. Публічна хмара є більш популярною хмарною системою, оскільки для створення приватної хмари необхідна істотно більша кількість ресурсів.
Основними гравцями на ринку є великі інтернет-компанії, які створюють власну хмарну екосистему. Існують також окремі, що спеціалізуються на файловому зберіганні і передачі файлів ресурси, які часто пропонують більш вигідні умови, ніж великі корпорації. З огляду на рівень конкуренції на ринку хмарних рішень, проблем з вибором публічної хмари виникнути не повинно.
Майбутнє
На сьогодні п'ять компаній володіють більш ніж половиною (52,6%) всього світового ринку хмарних технологій. У 2018 році 78% навантаження з обробки даних будуть генерувати хмарні дата-центри. В умовах передбачуваного зростання ринку, в середньому на рівні 25% щорічно, очевидно, що конкуренція на ринку хмарних ресурсів збільшиться. Всі основні гравці ринку почали знижувати вартість на послуги хмарного зберігання з третього кварталу 2016 року. З огляду на, що якість послуг, що надаються, зростає, а їх вартість падає, нам доведеться спостерігати створення нової "хмарної" реальності для користувачів у всіх сферах життя.
