Бізнес-стратегія — пережиток минулого чи інструмент успіху?
Сьогодні стало дуже модним говорити: «бізнес-стратегія не працює», «фінансовий план не ефективний». Світ змінюється дуже швидко, потрібно жити сьогоднішнім днем — про це пишуть в модних книгах і говорять на дорогих тренінгах.
Подумки аплодую таким письменникам і тренерам, вони придумали відмінний стартап. Але проблема в тому, що навіть для їхнього стартапа потрібна була стратегія. Треба було проаналізувати ринок, зрозуміти, який продукт створити, прорекламувати його, правильно визначити тиражі і аудиторію. І, до речі, ця аудиторія — частіше за все не бізнесмени. Тому що якщо ти бізнесмен — у тебе завжди є стратегія, і не одна. І ти не будеш платити за смішну, але дорогу розповідь про те, що ти її не потребуєш.
Думайте не днями, а десятиліттями
У нас в компанії є стратегії на рік, на 5 і на 10 років. Важливо розуміти, що стратегія — не догма і не константа. Вона може, і більше того — має бути гнучкою, змінюватися з урахуванням зміни кон’юнктури. Але план, куди ми йдемо, які ринки повинні освоїти, де повинні перемогти, хто наші конкуренти, що ми будемо робити через місяць — пів року — у нас є завжди. І цей план знає вся компанія, не тільки я.
Якщо ти бізнесмен — у тебе завжди є стратегія, і не одна
Більшість моїх проєктів — довгострокові і розраховані на термін від 5 до 15 років. За цей час вони, як правило, встигають пережити кілька криз: ринки падають, потім відновлюються, потім знову падають. І наявність 10-річної стратегії дозволяє нам убезпечити бізнеси і зробити їх стійкими. Такий підхід великих виробничих компаній. Скажіть Coca-Cola, General Electric, Huawei або Xiaomi, що їм не потрібна стратегія. У Китаї взагалі мислять не десятиліттями, як у США, а тисячоліттями, епохами. І саме таке планування дає можливість не звертати уваги на кризи.
Я б уникав слова «криза», яке часто використовують для самовиправдання того, що бізнес-показники впали. Я вважаю, що ми знаходимося в поточних несприятливих обставинах, а не в кризі. Тому що люди, які живуть у кризі — чекають її закінчення. Потрібно усвідомити, що світ вже ніколи не буде колишнім. Треба адаптуватися до нових умов і змінювати стратегії, щоб досягти успіху.
Очевидно, що універсальних рецептів того, як створити ідеальну стратегію конкретно під ваш бізнес, немає і бути не може. Це суто ваше завдання. Коли мега-круті фахівці на аутсорсі напишуть вам красиву і дорогу стратегію — знайте, що вона ніколи не буде реалізована. З досвіду можу сказати, що стратегія працює, якщо в ній беру участь я, CEO, менеджмент і, за необхідності, західні фахівці, які відчувають тренди в галузі проєкту.
Бути на крок попереду ринку — філософія лідерства
У той же час є універсальна філософія стратегій. У нас вона така: мати сьогодні те, що всі інші будуть мати післязавтра. І за рахунок цього бути лідером.
Поясню на одному з прикладів. Разом з Huawei Україна, Міністерством цифрової трансформації і Vodafone ми плануємо запуск тестового майданчика з використанням технології 5G на території UNIT.City.
5G — майбутній стандарт комунікацій. Але в Україні він з’явиться тільки в перспективі, і поки не дуже зрозуміло — в якій. Зараз ми працюємо над тим, щоб він у нас з’явився вже сьогодні. І це не тільки наша очевидна конкурентна перевага. Але й сигнал для партнерів з Америки, Європи та Ізраїлю, що Україна не відстає від трендів.

Ми, як країна, повинні навчитися мислити стратегіями на 10−15 років.