Дороги з бетону. Чи готова Україна?
Який бетон потрібен для спорудження доріг. Чотири головних параметри
Спорудження доріг з бетону було цікавим з технічної точки зору вже здавна. З політичних причин цю тему намагалися не порушувати — інтереси «бітумщиків» активно лобіювались. У публічній площині основним стримуючим фактором будівництва бетонних доріг до 2014 року вважалася ціна. До цього часу бітум більш ніж на 90% імпортувався з Росії. Але після обмеження товарних потоків бітум удвіч-тричі зріс в ціні. А отже — асфальтні та бетонні дороги практично зрівнялися у вартості будівництва, а коли враховувати термін експлуатації, то бетонні стали дешевшими.
У багатьох країнах цементобетонні дороги займають суттєву частку. Китай, світовий лідер з виробництва бетону, щороку споруджує понад 20 тис. км швидкісних цементобетонних доріг. У США частка бетонних доріг становить 60%, Німеччині — 42%, Чехії — 22%. В Україні це 1%.
Вперше про нову технологію серйозно заговорили в 2015 році, за часів колишнього міністра інфраструктури Андрія Пивоварського. Відтоді дискусія навколо бетонних доріг проводилася на різних рівнях — починаючи зі стін Міністерства інфраструктури та профільного відомства «Укравтодор» і закінчуючи профільними асоціаціаціями та різними конференціями.
Це призвело до того, що останні два роки триває будівництво трьох цементобетонних доріг: Дніпро-Решетилівка, об'їзна Житомира і ділянка в Миколаївській області. Йдеться, звісно, не про 20 тис. км, як у Китаї, але реалізація цих проектів свідчить про те, що міфи, ніби в країні немає технологій і необхідного бетону, не мають реальних обґрунтувань.
Ще з 2015 року ми в лабораторії Інноваційно-технологічного центру почали активно випробовувати і розробляти бетон, який підходив би під такі цілі. Тому що бетон для спорудження доріг і, умовно, для будівництва будинків — це, так би мовити, дві великі різниці.
Основні вимоги до дорожнього бетону:
Насамперед — довговічність, оскільки на такий бетон набагато більший вплив агресивного навколишнього середовища. До того ж ситуація ускладнюється різними реагентами, які використовуються взимку проти обмерзання — солі та різні суміші. Щоб зберегти бетон від передчасного руйнування, використовуються різні добавки, наприклад, повітродолучальні.
Друге — морозостійкість. У такого бетону повинні бути більш щільна структура, щоб в щілини і порожнечі не потрапляла вода. Замерзла взимку вода буде розширюватися і руйнувати дорогу.
Третє — міцність на вигин. Бетон сам по собі не пружний. У будинках ця властивість досягається шляхом великої кількості арматури. При будівництві доріг метал практично не використовується, тому потрібно створити матеріал, який витримуватиме навантаження і не руйнуватиметься.
Четверте — гранулометрія суміші. Бетон складається зі щебеню, піску, цементу, мінеральних і хімічних добавок. Добираючи склад, потрібно враховувати гранулометрію. Тобто потрібно створити ідеальну суміш, в якій кількість пустот наближатеметься до нуля. Якщо дібрати правильну кількість крупного і дрібного щебеню, піску, цементу, щоб весь простір був заповнений, тоді вийде ідеальна щільна структура і міцний бетон.

Незважаючи на те що досвід спорудження цементобетонних доріг в країні незначний, у нас вже сформувався конкурентний ринок, з розвиненими технологіями та технікою, а українські виробники знають і вміють виготовляти потрібний матеріал для бетонних доріг.