Скраплений газ: вбити не можна, змінювати

2 жовтня 2020, 09:00

Бензин може знайти друге життя. До чого призведе зміна акцизів?

У вересні у Верховній Раді зареєстрували два законопроекти, що пропонують змінити ставки податків на нафтопродукти. Перший пропонує підняти податок на скраплений газ з 52 до 139,5 євро за 1 тис. л, другий — встановити акциз на скраплений газ і бензин на рівні дизельного палива або 139,5 євро. Кому і навіщо це потрібно?

Відео дня

Порушники спокою — Укртатнафта і Нафтогаз України. Обидві компанії — акціонери Кременчуцького НПЗ, друга також володіє Шебелинським ГПЗ. Ці два заводи — все, що залишилося від семи заводів сумарною проектною потужністю понад 50 млн т на рік. Очікується, що в цьому році переробка зросте і складе 3,5 млн т. Основна перешкода на шляху зростання — незатребуваність на внутрішньому ринку бензину.

Кожна тонна нафти дає при переробці близько 33% бензину, стільки ж дизпалива і близько 4% зрідженого нафтового газу (він же автогаз або LPG). Але якщо дизпаливо і скраплений газ, як то кажуть, відривають з руками, то з бензином все інакше: споживання за 12 років впало в 2,7 рази і продовжує знижуватися. Місце бензину на ринку займає дешевший автогаз і в меншій мірі — дизпаливо.

Іншими словами, патерн споживання палив в Україні дуже далекий від структури їх виробництва. Шляхом коригування податкових ставок НПЗ хочуть повернути популярність бензину. В іншому випадку, кажуть заводи, доведеться скорочувати, а в недалекій перспективі і припиняти переробку нафти в країні, оскільки дівати бензин просто нікуди.

В Україні на скраплений газ припадає 33% всіх моторних палив. За даними Світової асоціації зрідженого газу, в країнах з більшим споживанням автогазу (Корея, Туреччина, Росія, Польща, Італія) частка автогазу в паливному міксті не перевищує 12%. Чому ж паливний портрет так перекосився?

Вибух популярності LPG стався в 2014—2015 рр. Різко збідніле населення звернуло увагу на автогаз, який раніше був дешевший за бензин наполовину, а тепер став дешевшим втричі. Секрет цього фокуса — у стрімкому розвитку мережі нелегальних заправок, бочок, що з’явилися буквально під кожним парканом (тому їх ще називають підпарканниками). Мораторій на перевірки бізнесу і параліч влади дозволили не тільки відкривати заправки без дозволів, а й торгувати газом без сплати податків. Так і вдалося запропонувати людям казково дешеве паливо. У 2014 і 2015 роках ринок газу зростав на 30% щорічно. Паралельно падало споживання бензину.

До 2020 року перемогти тіньових продавців — основних драйверів низьких цін на автогаз — до кінця не вдалося. Тим часом легальні мережі позбулися і продажів бензину, і продажів газу, оскільки конкурувати з «тінню» неможливо. Як компенсувати втрату обсягів і утримати бізнес? Правильно, збільшеною націнкою. Але в підсумку ціновий розрив між бензином і автогазом ще дужче збільшився, що знову додало імпульс продажу газу. Замкнуте коло.

До чого призведе зміна акцизів за нинішнього курсу? Для скрапленого газу підвищення ставки до 139 євро означає подорожчання в закупівлі на 3,45 грн/л. Зниження до 139,5 євро акцизу на бензин призведе до його здешевлення на 2,9 грн/л. Якщо накласти цю динаміку на середні ціни в 2020 р., то вийде газ по 14,51 грн проти бензину по 21,16 грн.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Економіку скрапленого газу реформа вбити не обіцяє — власники машин з ГБО і раніше платитимуть менше, ніж при заправці бензином. Інша справа, що нового ГБО, а з ним і нових обсягів газу, чекати не доводиться. Пробіг середнього автомобіля з витратою 10 л бензину на 100 км, необхідний для «відбиття» середнього ГБО за 400 євро, виросте з 13,5 тис. км до близько 29,5 тис. км. Іншими словами, газ залишиться рентабельним для тих, хто їздить багато. Власне, це правило працювало і до 2014 року, коли ринок зростав на 6−8% щорічно.

Однак не тільки скраплений газ «відкусив» частку бензину на ринку. «Євробляхи», які заполонили країну, та й чимала частина машин, що виїжджають з автосалонів, віддають перевагу дизелю. Цю ситуацію також хотіли б поправити ініціатори «акцизних» змін. Розрахунки «Консалтингової групи А-95» показують, що в разі уніфікації акцизів, бензин на колонці може стати на 2,4 грн дешевшим за дизпаливо. І якщо у комерційного транспорту вибору палива особливо немає, то приватники вочевидь задумаються, що вибрати — бензин або ДП? Тому уніфікація акцизів дозволить переробникам вбити одразу двох зайців.

Але в «акцизному» трикутнику є не тільки інтереси нафтопереробників. Запропонована уніфікація — радикальний крок. Такої практики немає в жодній країні Європи, де акциз на газ у середньому становить 25% від ставки на бензин. З іншого боку, більше ніде немає таких проблем з нелегальним ринком і, як наслідок, такої диспропорції в споживанні палива. Навіть у країнах з нульовим (як Бельгія) або мінімальним (7 євро або 1,5% від ставки бензину — в Хорватії) акцизом на автогаз його споживання залишається мізерним.

Зближення ставок акцизів назрівало давно і його необхідно провести. У 2014−2015 рр. скраплений газ багатьом споживачам допоміг пережити кризу, та й LPG все одно присутній у паливному кошику багатьох країн. Наші розрахунки показують, що оптимальний варіант зближення акцизів — коли акциз на автогаз становив би не менше ніж 65% від акцизу на бензин. Ефект залишиться той самий: споживачі бензину отримають полегшення, а машини з ГБО продовжать економити. Водночас у залежності від обраних ставок, бюджет отримає додатково 4−5 млрд грн. Варіанти для оптимального рішення є, залишається побажати удачі законодавцям.

Показати ще новини
Радіо NV
X