Термінові питання. Що Україні потрібно вирішити, щоб налагодити співпрацю з США

1 лютого 2021, 14:40

Джо Байден прийняв присягу і офіційно став 46-м президентом США. Очікуємо «crash test» щодо теперішньої української влади. Такої собі перевірки на відданість реформам.

Очевидно, що за нового господаря Білого Дому Україна очікує на посилення підтримки з боку Сполучених Штатів, зокрема, у питанні безпеки та реінтеграції тимчасово окупованих територій. Мовляв, і це ми почули від коментаторів першої хвилі, Джо Байден — це лідер, який чи не найбільше розуміється на українській політиці, зокрема на нашому майданному та постмайданному контексті.

Відео дня

Варто хоча би згадати, наскільки дієвою була підтримка України з боку Сполучених Штатів з початком подій на Майдані (кінець 2013 року) і до кінця другої каденції Барака Обами (кінець 2016 року).

Перш за все, це, власне, відкрита підтримка самої Революції Гідності. Не менш послідовною була й політика США щодо стримування російської збройної агресії.

По-друге, це — підтримка України з точки зору фінансів. Фактично лише за особистою протекцією окремих представників уряду Сполучених Штатів, у тому числі у МВФ, Україні вдалося отримати колосальну фінансову допомогу. Саме американці, фактично, були нашими лобістами, які допомагали нам отримати кращі умови кредитування.

Також Сполучені Штати надавали допомогу у впровадженні цілої низки перетворень, зокрема антикорупційної, правоохоронної та судової реформ. Що важливо — вони не толерували імітацію, «пробуксовку», що вже казати про відвертий саботаж у впровадженні реформ.

Про повернення до традиційної Північно-Атлантичної риторики, що за Трампа була значно розмита, свідчить, зокрема, телефонна розмова Байдена з Путіним, у якій він висловив рішучу підтримку територіальній цілісності України у зв’язку з російською збройною агресією. І це вселяє надію, що адміністрація Джо Байдена — фактично вдосконалена версія політичної команди Обами — налаштована проводити серйозну політику щодо України. Зокрема, крім питання миру та безпеки, допомогти нам повернутися до конституційних ідеалів таких, як верховенство права та демократія.

Тож, насамперед я би очікував від американців «crash test» щодо теперішньої української влади. Такої собі перевірки на відданість реформам.

На жаль, за півтора роки Україна повернулися до своїх хронічних хвороб — вибіркового правосуддя, розправ з політичними опонентами, свавілля правоохоронних органів, у тому числі щодо бізнесу. Тому на сьогоднішній день маємо очевидне порушення балансу сил між класичними гілками влади — законодавчою, виконавчою та судовою. Цей процес є повільний, але він дуже токсичний.

Я жодним чином не виправдовую дії голови Конституційного суду Олександра Тупицького на посаді. Також не буду коментувати його минуле чи статки. Однак, як мені видається, його справа наочно демонструє, до яких репресій може вдаватися виконавча влада за відсутності ефективної системи стримування та противаг.

Адже що буде після того, як курява після бою осяде?

Кожен суддя, який зараз розглядає важливу справу, буде знати, що завтра за чиєюсь вказівкою люди зі зброєю можуть не допустити його на робоче місце, де він має відправляти правосуддя. Що він може бути відсторонений. Що проти нього може бути порушена кримінальна справа. Що його рішення можуть розслідуватися, як щодо прокурора САП за рішення проти Татарова.

Слідчі НАБУ, які за законом мали ініціювати скасування підозри щодо мене як такої (вона була складена за матеріалами розслідування СБУ, які є недопустимими доказами), дивляться на це і думають: краще не провокувати можновладців дотриманням закону, бо наступну справу сфабрикують проти нас. Очевидно, що у кінцевому підсумку подібні дії можуть призвести до знищення основ державності.

Тож, для того, щоб налагодити співпрацю з США, українська влада має розділити наміри та дії. Що влада має почати робити і що влада вже робить, але має робити по-іншому.

Перший екзамен — це, звичайно, антикорупційний, а саме обрання незалежного голови Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Саме успішна спецоперація із «обезголовлення» САП, яка паралізувала цей орган, — одна з головних причин, що зробила можливим беззаконня, що коїться останнім часом у цій сфері.

Друге — це розв’язання конституційної кризи за допомогою конкурсів на посади суддів. Вони мають бути проведені відповідно до стандартів Венеційської комісії, а саме з залученням іноземних експертів.

Хочу наголосити, що ключ до виходу з конституційної кризи знаходиться не у блокуванні роботи голови КС України і навіть не у кримінальних справах проти нього. Не потрібно протиставляти особистість інституції.

А далі - це і продовження реальної, а не фейкової судової реформи; збереження незалежності НБУ, послаблення олігархічного впливу, зокрема на виборчу систему, продовження реформи ринку землі.

І наостанок — продовження фіскальної реформи. Нова адміністрація Сполучених Штатів у цьому процесі відіграватиме набагато активнішу роль, перш за все, тому, що вона вимагатиме проведення більш консервативної фіскальної політики і точно не схвалюватиме теперішню політику лавиноподібного нарощення державного боргу та емісію гривні через рефінансування.

За півтора роки Україна повернулися до своїх хронічних хвороб — вибіркового правосуддя, розправ з політичними опонентами, свавілля правоохоронних органів, у тому числі щодо бізнесу

Також серед вимог варто очікувати на: ліквідацію податкової міліції та створення Бюро економічної безпеки. Продовження реформи податкових органів. Питання — якої? Перші параметри будуть обговорюватися разом з МВФ відповідно до міжнародних домовленостей.

Чому це важливо? При мені у щільній співпраці з представниками Держказначейства Сполучених Штатів було розроблено і впроваджено реформу системи адміністративного оскарження, а також кардинально оновлено кадровий склад, зокрема залучено багато молоді з Великої четвірки аудиторських компаній до роботи у податковій.

Також було змінено підходи до розв’язання скарг. Вони розглядалися по суті із врахуванням судової практики. Як результат, позитивні зрушення відмічали Американська торгівельна палата, Європейська бізнес-асоціація та інші об'єднання бізнесу.

Люди, які робили цю реформу, до прикладу, їздили для обміну досвіду в США. Вони залишили успішну кар'єру у бізнесі, повіривши в те, що податкову можна змінити, і робили це щодня. Тепер всіх їх, як мінімум, звільнено за надуманими причинами, а частину «тягають» по допитах у пошуках компромату на мене.

Ці негативні тенденції набули загрозливого масштабу у різних сферах життя і потребують негайної реакції, поки вони ще не стали незворотними. І Байден як політик, що вів український напрямок за президента Обами, розуміє це, як ніхто.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X