Банки і Fintech-стартапи: що заважає співпраці?

17 вересня 2020, 12:30

Сьогодні ми бачимо лише поодинокі кейси співпраці Fintech-компаній і банків. Чому?

Здавалося б, сам Бог велів банкам інтегрувати найуспішніші Fintech-практики в свою операційну діяльність — для досягнення синергії в фінансових показниках і клієнт-орієнтованості. З іншого боку, і Fintech-стартапи, як ніхто, зацікавлені в продажу своїх продуктів банкам. І успішні кейси такої плідної колаборації є. Однак, в глобальному контексті щось пішло не так. Що ж саме?

Відео дня

Сьогодні багато авторитетних експертів сходяться в одному: в найближчій перспективі банки, які не будуть розробляти і впроваджувати рішення на стику IT і фінансів, застаріють і втратять своїх клієнтів. А фінтех-стартапи, які не співпрацюють з великими банками, найімовірніше, розоряться.

На мій погляд, ці категоричні висновки справедливі в горизонті років десяти не найближчого часу), оскільки на поточний момент традиційні банки все ж переважають у фінансових системах більшості країн.

Хоча вже сьогодні очевидно, що фінансові технології та інновації активно трансформують всю індустрію споживання. Поява необанків і BigTech-компаній (таких як Apple, Facebook, або Amazon) на ринку фінансових послуг кардинально змінила очікування клієнтів.

Наприклад, споживачі покоління Y (народжені між 1983 і 2002 рр.) вже звикли отримувати надперсоналізовані послуги в режимі real time, які відповідають їхньому динамічному стилю життя — такий формат вже сьогодні пропонують банки-«челенджери». До того ж, Fintech-стартапи — невід'ємний елемент культури хіпстера (як, наприклад, кав'ярні Starbucks, або таксі Uber). Тому, нове покоління майже зі 100-відсотковою впевненістю віддасть перевагу необанку перед традиційним банком.

До речі, такий споживчий тренд відображають і результати опитування клієнтів «World Retail Banking Report 2019». Багато респондентів готові проміняти свій традиційний банк на Fintech-компанію. 70% опитаних заявили, що віддають перевагу послугам від нових платіжних сервісів і необанків, оскільки у них нижче комісії, 68% — через простоту використання, 54% — через швидкість обслуговування.

А саме в цьому традиційна банківська система помітно відстає. Таким чином, щоб вижити в боротьбі за клієнта, банки просто приречені на співпрацю з Fintech-стартапами. Але, на жаль, такій плідній колаборації все ще перешкоджають багато структурних бар'єрів.

Головні больові точки

У цьому контексті цікаві висновки міжнародних аналітичних платформ Capgemini і СB Insights, кожна з яких опублікувала самостійне дослідження щодо стану глобального Fintech в першій половині 2020 р.

Лейтмотив експертних висновків: на сьогодні і банки, і фінтех-компанії розчаровані слабкими результатами взаємної співпраці. У консалтинговій компанії Capgemini наводять дуже показову соціологію:

  • тільки 21% банків вважають, що їхні системи досить гнучкі для спільної роботи з Fintech-стартапами
  • лише 6% банків досягли бажаної рентабельності інвестицій від співпраці з цифровими проєктами
  • 70% фінтех-компаній культурно або організаційно не сходяться в поглядах зі своїми банківськими партнерами
  • більше 70% фінтех-компаній відзначають, що вони незадоволені технологічними бар'єрами, які існують у традиційного банківського оператора
  • половина керівників FinTech заявили, що не знайшли підходящого партнера для спільної роботи.
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Головна причина може бути в тому, що банки в останні роки активно інвестували в IT і в поліпшення клієнтського досвіду (зокрема залучаючи фінтех-компанії), проте самі банківські продукти і сервіси не змінилися. Співпраця з фінтех-компаніями була б набагато ефективнішою, якби банки працювали з ними на всіх етапах, починаючи від створення банківського продукту.

Але, на думку аналітиків Capgemini існують і інші відчутні бар'єри б назвав їх екзистенційними, залежними від початкової природи і ринкової специфіки банків і Fintech-структур):

  • Розрив у бізнес-стилі і організаційній культурі: існує вагома відмінність — банки більш консервативні і бюрократичні; стартапи — більш вільні і менш організовані. Застарілі legacy-системи банків перешкоджають динамічному «real-time» — стилю Fintech-стартапів. Більшість банківських установ покладаються на власну успадковану систему. Це можна назвати культурним розривом, що перешкоджає плідній співпраці.
  • Процесуальні бар'єри: більшість банків мають жорстку ієрархічну структуру менеджменту. На відміну від них, цифрові стартапи за своєю природою — більш гнучкі і горизонтальні. Природно в такому форматі Fintech-командам дуже складно інтегрувати свої креативні рішення в консервативні бізнес-процеси банків.
  • Бар'єри фінансування: більше половини Fintech-стартапів перебувають у ранній стадії — вони позбавлені інвестицій для масштабування свого бізнесу. З іншого боку, багато банків не ризикують інвестувати в стартапи, оскільки не впевнені в комерціалізації цифрового продукту і в тому, що інвестиції окупляться. Лише 6% банків за підсумками співпраці досягають бажаного повернення на інвестиції (ROI).
  • Слабка залученість у проєкти СЕО банків: за даними Capgemini, 6 їх 10 Fintech-підприємців не бачать активної участі і достатньої зацікавленості в проєкті з боку керівників банку-партнера. Нерідко такі проєкти приречені на швидкий колапс.
  • Відсутність спеціальних цифрових команд в штатному розписі банківських структур: лише п'ята частина банків формують у своїй структурі виділену команду інновацій, яка має всі необхідні повноваження і самостійно працює з Fintech-стартапом «під ключ».
  • Невідповідність у співпраці: багато керівників Fintech-стартапів недостатньо обізнані щодо специфіки банківських бізнес-процесів і пов'язаних з ними проблем, не є достатньо компетентними в процесах, пов'язаних з масштабуванням продукту тощо.

До речі, істотним негативом для співпраці традиційних банків і техно-компаній стало недавнє банкрутство німецького стартапа Wirecard (інноваційні діджитал-платежі), керівництво якого обвинувачується в масштабних махінаціях і в створенні фінансової піраміди. Це вдарило по кількох великих європейських банках-кредиторах (Commerzbank, ING, Credit Agricole) — втрати склали більше половини прибутку цих банків за 2-й квартал 2020-го. Наскільки негативно вплине це масштабне фіаско на подальшу колаборацію банків з Fintech-стартапами, на мій погляд, судити ще рано, має пройти час.

Успішні кейси

Але не все так погано, як здається на перший погляд. На щастя, у першій половині 2020 мали місце і кейси плідної співпраці між традиційними банками і Fintech-компаніями:

— Нещодавно до цифрової платформи одного з представників Bigtech — корпорації «Google — приєдналися шість банків, які будуть обслуговувати рахунки користувачів Google Pay. Про партнерство з Google оголосили два федеральних банки —BBVA USA з Бірмінгема і BMO Harris з Чикаго. Працювати з Google також будуть два громадських банки (Coastal Community Bank з Еверетта, штат Вашингтон і First Independence Bank з Детройта), кредитна спілка SEFCU і BankMobile — онлайн-банк, що обслуговує студентів коледжів (підрозділ Customer Bank).

Fintech-стартапи — невід'ємний елемент культури хіпстера

Користувачі Google зможуть відкривати рахунки через електронний гаманець Google Pay. Корпорація надасть інтерфейс, а банки-партнери будуть зберігати депозити і обслуговувати рахунки, не створюючи власної інфраструктури і одночасно просуваючи свій бренд на цифровій платформі Google.

— Німецький Commerzbank почав співпрацювати з IDnow, Fintech-сервісом, який використовує машинне навчання для відеоверифікації клієнтів за допомогою різних гаджетів. В результаті, коефіцієнт конверсії підвищився на 50%, а також зросли продажі банківських продуктів.

— Берлінський банк-«челенджер» N26 став партнером лондонського сервісу грошових переказів TransferWise, щоб дати можливість клієнтам N26 заощадити на комісії при здійсненні валютних переказів.

— Американський стартап MANTL завдяки рішенням з автоматизації процесів бек-офісу, допомагає банкам і кредитним союзам нарощувати рахунки і депозити. Наприклад, американський банк Quontic недавно розпочав співпрацю з MANTL, щоб прискорити процес цифрового банкінгу для своїх клієнтів. За допомогою вдосконаленої платформи цифрових депозитів, вони можуть відкривати банківський рахунок менш, ніж за три хвилини.

Ці кейси демонструють величезний потенціал інтеграції інноваційних продуктів у традиційний банкінг. Можу припустити, що, незважаючи на згадані вище «труднощі перекладу», в наступні десять років така тенденція пошириться навіть на більшість т. зв. країн, що розвиваються, і багато банків будуть претендувати на звання ключових гравців глобального Fintech-ринку. Це — привід інвестувати у Fintech-стартапи, щоб завтра зуміти конкурувати за проєкти з JP Morgan і Bank of China.

Показати ще новини
Радіо НВ
X