Україна занадто поспішає. Як створити ефективну законодавчу базу для азартних ігор

28 січня 2020, 14:25

Реакція міжнародного експерта на останні законодавчі зміни, пов’язані з ринком азартних ігор в Україні

Український парламент діє занадто швидко, не знаючи про наслідки свого вибору. Це негативно вплине на Україну. А українським операторам грального бізнесу, цілком можливо, загрожує переслідування в кримінальних судах європейських країн.

Відео дня

Європейський Суд у більш ніж 40 випадках визначив, як має будуватися законодавство про азартні ігри. З українського проекту в першому читанні ясно, що український парламент не знає про ці випадки і не бере до уваги міжнародну практику.

Так, Європейський Суд не вітає залучення гравців з-за кордону, оскільки національний регулятор не здатний захистити таких іноземних гравців (мова йде, наприклад, про те, що іноземні громадяни не значаться в національній базі самообмеження осіб/ігроманів). Багато держав — членів ЄС, найімовірніше, заблокують українських ліцензіатів і навіть будуть переслідувати їх у своїх кримінальних судах, якщо вони запропонують свої онлайн-ігри споживачам, які проживають за межами України.

Захист громадян — перш за все?

При розробленні закону про азартні ігри необхідно стежити за тим, щоб він підтримував послідовну політику, а не тільки прагнув максимізувати надходження грошових коштів у казну. Насамперед, мова йде про захист населення від ігроманії.

Важливим є вирішення проблеми загроз, які несуть азартні ігри. Міжнародні академічні дослідження, національні доповіді, комунікації, центри підтримки, навчальні програми, програми з профілактики та лікування наркоманії є одними з інструментів, які важливо впровадити для забезпечення відповідальної гри. Тільки тоді суспільство буде захищене від негативних наслідків азартних ігор.

У сфері захисту гравців регулятору необхідно мати постійне право контролювати букмекерів, казино, зали ігрових автоматів і лотереї. Зокрема — через онлайн-системи. Наприклад, ідентифікувати гравців (перевірки KYC і AML) і створити списки самообмеження осіб.

Тільки після того, як буде створена вся структура для ефективного регулювального нагляду, можна перейти до видачі ліцензій і концесій

Спочатку — контроль, потім — ліцензії

Регулювальний орган повинен бути створений, укомплектований і повністю функціонувати, перш ніж буде надана будь-яка ліцензія. Тільки після того, як буде створена вся структура для ефективного регулювального нагляду, можна перейти до видачі ліцензій і концесій.

Створення регулювального органу є важливим і трудомістким завданням, яке вимагає залучення міжнародних експертів у сфері права, інформаційних технологій і RG («Відповідальної гри»).

При цьому регулювальний орган повинен мати компетенцію в трьох основних сферах: операційна діяльність, стратегія і захист гравців.

Поки не буде готова стратегія розвитку ринку, поки не розроблені інструменти контролю і не підготовлені інструменти захисту гравців (тобто план з протидії ігроманії, критерії оцінки законності і чесності ігор), ринок запускати не можна.

Різний рівень ризику і різні типи ігор вимагають різного законодавчого підходу

Щоб забезпечити чесність, відповідальність і справедливість ігр та пом'якшити несприятливі соціальні наслідки (незаконної) азартної гри, закон про азартні ігри має знайти правильний баланс і слідувати правильним принципам.

Законодавець повинен розуміти чіткі відмінності різних видів ігор та ігрової діяльності. Вкрай важливо розуміти чутливість сектора і відмінності між лотереями, парі (ставки на скачки, спортивні ставки, ставки на події) і азартними іграми (ігри в казино, ігрові автомати тощо). Наприклад, особливості продукту, профіль гравця і рівень ризику (істотно нижчий) відрізняє лотереї від інших типів азартних ігор. Профіль гравців, що грають в лотерею, зазвичай відрізняється від профілю гравців, що грають в казино або роблять ставки у букмекерів. Ось чому в більшості країн світу лотереї та азартні ігри регулюються окремо.

Структурування ринку

Закон про азартні ігри має також стосуватися структури ринку лотерей, ставок та азартних ігор. Слід поставити питання про те, скільки буде операторів, як вони будуть працювати, які умови виходу на ринок і скільки буде коштувати ліцензія. Суворе обмеження числа операторів має вирішальне значення, щоб уникнути порушення роботи ринку і експоненціального зростання проблем з азартними іграми.

Вартість повинна бути ретельно визначена на основі умов діяльності, рівня оподаткування, рекламних обмежень тощо. Нарешті, процес ліцензування не повинен ґрунтуватися тільки на фінансових послугах, але також повинен враховувати пропоновані ігри, політику КСВ, роздрібну та мобільну мережу ліцензіата.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X