Автострахування в Україні. Які страховки купують, як розвиватиметься ринок

24 грудня 2021, 11:20

Пандемія не може не позначатися на мобільності людей та специфіці використання різних засобів пересування. Зростає актуальність використання власного автотранспорту для тих, хто може працювати віддалено.

Там де авто, там і страхування. Без надійного страхування використання авто в нашій країні загрожує неприємними наслідками.

КАСКО — попит в Україні

КАСКО залишається серед популярних продуктів страхування в Україні. Усі великі страховики пропонують його різні варіанти. Після багатьох років тестування різноманітних варіантів усіченого КАСКО можемо констатувати, що серед наших клієнтів поки що популярне або найповніше і найдорожче покриття «КАСКО Все включено», або найдешевше «Прямий захист».

Відео дня

В Україні середній вік авто перевищує 20 років

Протягом 5 років, що передували пандемії, частота настання страхових подій за КАСКО в нашому портфелі знаходилася приблизно на тому самому рівні, з невеликим трендом до зниження. У 2020 році під час першого карантину частота значно знизилася, оскільки багато людей сиділи вдома і дотримувалися карантину. Але починаючи з червня 2020 року і до теперішнього часу, ми спостерігаємо постійне зростання частоти страхових подій. При цьому у другому півріччі 2021 року частота вже перевищила показник за аналогічний період 2019 року. Одна з основних передбачуваних причин такого зростання — люди активно використовують особистий автотранспорт за умов обмежень громадського.

В Україні ми не спостерігали такого драматичного падіння інтенсивності використання авто, як у США та Європі. Ми не мали таких жорстких і тривалих карантинних обмежень, як там. Крім того, значно менше людей в Україні можуть дозволити собі віддалено працювати. В цілому, з погляду автострахування ми не спостерігали ніякого падіння попиту на цю послугу чи перегляд умов дії покриття, включно з достроковим припиненням дії полісів, із яким зіштовхнулися західні страховики.

Порівнюємо з Європою

У більшості європейських країн у 2020 році премії з моторного страхування або не зростали, або знизилися (наприклад, на 4% в Італії, на 10% у Латвії). У Швеції, де локдаун у 2020 році взагалі не запроваджувався, премії зросли на 4%. В Україні за той же період премії щодо КАСКО зросли на 5%, за ОСЦП — на 20%.

Тому для українських автовласників автострахування залишається актуальним і попит на нього зростатиме, хоча загалом проникнення добровільного страхування в Україні все ще нижче за європейський рівень. Так, в Україні полісами КАСКО захищено лише 3−4% від зареєстрованих та активно експлуатованих авто. У Німеччині, наприклад, цей показник сягає 50%.

Чому не страхують?

Причин все ще низького проникнення страхування КАСКО є дещо. Основна — вік автопарку. В Україні середній вік авто перевищує 20 років. Тобто щодо нестарих автомобілів дуже мало (всього близько 5% автомобілів має вік до 5 років). Здебільшого КАСКО страхують власники автомобілів віком до 10 років. Згодом ця ситуація змінюватиметься, парк молодітиме і все більше автовласників замислюватиметься про страхування.

Друга причина — це вартість страхування КАСКО. В Україні середня премія з КАСКО залишає близько 1 тис. євро, тоді як у Європі близько 300 євро ід 100 до 600 євро залежно від країни). Така різниця обумовлена насамперед різницею у покритті ОСГО (MTPL), яке у Європі значно ширше та повністю покриває витрати на ремонт авто потерпілого при ДТП з вини страхувальника.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Середня вартість ОСЦВ у Європі — понад 200 євро, тоді як в Україні — менше 30 євро. КАСКО в Європі, як правило, є доповненням до ОСЦП і може покривати як обмежені ризики — повну загибель і викрадення, так і всі ризики з невеликими франшизами. Там дуже рідко купують страховку з нульовою франшизою, яка є дуже популярною в Україні. Середня франшиза у країнах західної Європи становить 500 євро, що значно здешевлює вартість страхування.

Прогноз на майбутнє

Згодом в Україні ситуація також змінюватиметься. З прийняттям нової редакції Закону про ОСЦВ, розширенням лімітів та покриття, а також зростанням вартості поліса ОСЦП до європейського рівня, КАСКО все більше відіграватиме роль додаткового покриття до ОСЦП. Зростатиме популярність обмеженого покриття і, відповідно, знижуватиметься його вартість.

Окремий тренд — це поглиблення сегментації під час тарифікації. Страховики згодом пропонуватимуть більш справедливі ціни для хороших клієнтів, більш точно оцінюючи ризики з використанням численних параметрів, які зараз або не використовуються, або використовуються обмежено. Наприклад, попередня історія збитків автовласника, середньорічний пробіг авто, різні телематичні дані.

Ми також віримо у зростання популярності телематичних продуктів. Як з Pay-As-You-Drive, так і з Pay-How-You-Drive підходом. Зараз в Україні попит на них не дуже високий, насамперед тому, що ринок, як і раніше, дуже фрагментований, на ньому багато непрофесійних гравців і, відповідно, розкид цін дуже великий. Навіщо купувати продукт з телематикою, що дозволяє отримати 25% знижки, якщо можна просто купити ОСЦВ або КАСКО в 2−3 рази дешевше? Згодом, у міру зростання професіоналізму ринку, коли розкид цін буде 20−30%, а не 2−3 рази, телематичні продукти набудуть значно більшої популярності.

Що стосується потенціалу ринку автострахування в Україні, він досить великий, і пов’язаний насамперед із зростанням кількості автомобілів, яка, як і раніше, невелика порівняно з іншими країнами у перерахунку на кількість населення. Так, у Польщі втричі більше автомобілів, ніж в Україні (а населення там менше).

Значний вплив на ринок автострахування в майбутньому чинитиме поступовий перехід до використання електротранспорту, а також car sharing та self driving cars (автономні авто). Тому страховикам є над чим працювати, щоби підготуватися до цих викликів у майбутньому.

Показати ще новини
Радіо NV
X