Автострахування в Україні. Які страховки купують, як розвиватиметься ринок
Пандемія не може не позначатися на мобільності людей та специфіці використання різних засобів пересування. Зростає актуальність використання власного автотранспорту для тих, хто може працювати віддалено.
Там де авто, там і страхування. Без надійного страхування використання авто в нашій країні загрожує неприємними наслідками.
КАСКО — попит в Україні
КАСКО залишається серед популярних продуктів страхування в Україні. Усі великі страховики пропонують його різні варіанти. Після багатьох років тестування різноманітних варіантів усіченого КАСКО можемо констатувати, що серед наших клієнтів поки що популярне або найповніше і найдорожче покриття «КАСКО Все включено», або найдешевше «Прямий захист».
В Україні середній вік авто перевищує 20 років
Протягом 5 років, що передували пандемії, частота настання страхових подій за КАСКО в нашому портфелі знаходилася приблизно на тому самому рівні, з невеликим трендом до зниження. У 2020 році під час першого карантину частота значно знизилася, оскільки багато людей сиділи вдома і дотримувалися карантину. Але починаючи з червня 2020 року і до теперішнього часу, ми спостерігаємо постійне зростання частоти страхових подій. При цьому у другому півріччі 2021 року частота вже перевищила показник за аналогічний період 2019 року. Одна з основних передбачуваних причин такого зростання — люди активно використовують особистий автотранспорт за умов обмежень громадського.
В Україні ми не спостерігали такого драматичного падіння інтенсивності використання авто, як у США та Європі. Ми не мали таких жорстких і тривалих карантинних обмежень, як там. Крім того, значно менше людей в Україні можуть дозволити собі віддалено працювати. В цілому, з погляду автострахування ми не спостерігали ніякого падіння попиту на цю послугу чи перегляд умов дії покриття, включно з достроковим припиненням дії полісів, із яким зіштовхнулися західні страховики.
Порівнюємо з Європою
У більшості європейських країн у 2020 році премії з моторного страхування або не зростали, або знизилися (наприклад, на 4% в Італії, на 10% у Латвії). У Швеції, де локдаун у 2020 році взагалі не запроваджувався, премії зросли на 4%. В Україні за той же період премії щодо КАСКО зросли на 5%, за ОСЦП — на 20%.
Тому для українських автовласників автострахування залишається актуальним і попит на нього зростатиме, хоча загалом проникнення добровільного страхування в Україні все ще нижче за європейський рівень. Так, в Україні полісами КАСКО захищено лише 3−4% від зареєстрованих та активно експлуатованих авто. У Німеччині, наприклад, цей показник сягає 50%.
Чому не страхують?
Причин все ще низького проникнення страхування КАСКО є дещо. Основна — вік автопарку. В Україні середній вік авто перевищує 20 років. Тобто щодо нестарих автомобілів дуже мало (всього близько 5% автомобілів має вік до 5 років). Здебільшого КАСКО страхують власники автомобілів віком до 10 років. Згодом ця ситуація змінюватиметься, парк молодітиме і все більше автовласників замислюватиметься про страхування.
Друга причина — це вартість страхування КАСКО. В Україні середня премія з КАСКО залишає близько 1 тис. євро, тоді як у Європі близько 300 євро (від 100 до 600 євро залежно від країни). Така різниця обумовлена насамперед різницею у покритті ОСГО (MTPL), яке у Європі значно ширше та повністю покриває витрати на ремонт авто потерпілого при ДТП з вини страхувальника.

Середня вартість ОСЦВ у Європі — понад 200 євро, тоді як в Україні — менше 30 євро. КАСКО в Європі, як правило, є доповненням до ОСЦП і може покривати як обмежені ризики — повну загибель і викрадення, так і всі ризики з невеликими франшизами. Там дуже рідко купують страховку з нульовою франшизою, яка є дуже популярною в Україні. Середня франшиза у країнах західної Європи становить 500 євро, що значно здешевлює вартість страхування.
Прогноз на майбутнє
Згодом в Україні ситуація також змінюватиметься. З прийняттям нової редакції Закону про ОСЦВ, розширенням лімітів та покриття, а також зростанням вартості поліса ОСЦП до європейського рівня, КАСКО все більше відіграватиме роль додаткового покриття до ОСЦП. Зростатиме популярність обмеженого покриття і, відповідно, знижуватиметься його вартість.
Окремий тренд — це поглиблення сегментації під час тарифікації. Страховики згодом пропонуватимуть більш справедливі ціни для хороших клієнтів, більш точно оцінюючи ризики з використанням численних параметрів, які зараз або не використовуються, або використовуються обмежено. Наприклад, попередня історія збитків автовласника, середньорічний пробіг авто, різні телематичні дані.
Ми також віримо у зростання популярності телематичних продуктів. Як з Pay-As-You-Drive, так і з Pay-How-You-Drive підходом. Зараз в Україні попит на них не дуже високий, насамперед тому, що ринок, як і раніше, дуже фрагментований, на ньому багато непрофесійних гравців і, відповідно, розкид цін дуже великий. Навіщо купувати продукт з телематикою, що дозволяє отримати 25% знижки, якщо можна просто купити ОСЦВ або КАСКО в 2−3 рази дешевше? Згодом, у міру зростання професіоналізму ринку, коли розкид цін буде 20−30%, а не 2−3 рази, телематичні продукти набудуть значно більшої популярності.
Що стосується потенціалу ринку автострахування в Україні, він досить великий, і пов’язаний насамперед із зростанням кількості автомобілів, яка, як і раніше, невелика порівняно з іншими країнами у перерахунку на кількість населення. Так, у Польщі втричі більше автомобілів, ніж в Україні (а населення там менше).
Значний вплив на ринок автострахування в майбутньому чинитиме поступовий перехід до використання електротранспорту, а також car sharing та self driving cars (автономні авто). Тому страховикам є над чим працювати, щоби підготуватися до цих викликів у майбутньому.