Аудит Рахункової палати. На що цікаво звернути увагу
Днями Рахункова палата на своєму офіційному сайті опублікувала результати так званого аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби, Державної податкової служби та Державної митної служби.
У зв’язку з аудитом, хотів би звернути увагу на кілька важливих моментів у цьому, без перебільшення, тенденційному документі, метою якого є інформаційний супровід репресій проти реформаторів, керівників вищого корпусу держслужби, призначених у демократичний спосіб через відкриті та прозорі конкурсні відбори. На жаль, мушу констатувати, що цей конституційний орган фінансово-бюджетного контролю при Верховній Раді перетворився на ще один засіб маніпуляції та державної пропаганди. Можновладці використовують його у інформаційних війнах проти своїх політичних опонентів, що само по собі є неприпустимим та обурливим.
Передусім, варто звернути увагу на період, який охоплює звіт, а саме увесь 2019 рік, а також січень-квітень 2020 року. Нагадаю, що я був головою Державної податкової служби з 8 травня 2019 по 24 квітня 2020 року, коли мене разом з Максимом Нефьодовим з політичних мотивів було звільнено. Тому мета подібної періодизації проста: фактично на ім'я та прізвище назвати тих, проти кого спрямований подібний «звіт». Напевно, це перший випадок в історії України, коли звіт Рахункової палати охоплює не місяць, не квартал, не пів року, не рік, а штучний період в рік і чотири місяці.
Зокрема, у цьому документі Рахункової палати говориться наступне: «ДПС (ДФС) виконала план надходжень до держбюджету на 100,7% (надійшло 466,9 млрд грн), однак перевиконання на 3,3 млрд грн зумовлене переплатами станом на 1 січня 2020 року на 16 млрд гривень».
Очевидно, що завдання цього твердження — заперечити досягнення «попередників». Його інакше, як абсолютною нісенітницею, назвати не можна з кількох причин.
Нагадаю, що переплати як такі — це переплати, які були сформовані ще за часів Клименка-Януковича внаслідок авансових платежів з податку на прибуток. Починаючи з 2016 року ця сума поступово скорочувалась. Не став виключенням і 2019 рік: на початку року переплат було 17,5 мільярдів гривень, а у кінці року уже 16 млрд, як підкреслює Рахункова, тобто на півтора мільярда менше, ніж на початку (чого у відомстві не підкреслюють). Що там забули нагадати, так це те, що податкова, яка реформувалася з нуля у 2019 році, вперше з 2010 року виконала і навіть перевиконала план з надходжень на 3,3 млрд грн при різкому падінні економіки, починаючи з II півріччя 2019 і незважаючи на дефляцію, що спостерігалася у грудні 2019 році. Це є факти.
Тому теза про виконання плану в 2019 році за рахунок переплат не витримує критики і свідчить або про повну професійну невідповідність аудиторів, або (більш імовірно) про їх заангажованість та виконання політичного замовлення. Чесно кажучи, я здивований, що під таким документом підписуються держчиновники і його публікують як офіційну позицію конституційного органу. Очевидно, що подібні дії ідуть у розріз з кодексом етики держслужбовця і свідчать про деградацію державної служби в Україні.
Але команда аудиторів Рахункової палати на цьому не зупиняється: «Отже, у разі відсутності цих переплат виконання індикативних показників надходжень до державного бюджету за 2019 рік становило б 97,3%».

Якщо використовувати подібний рівень аргументації, то можна стверджувати, що якби Верховна Рада нинішнього скликання не прийняла Закон 466 (який зарахував дивіденди держкомпаній до податкових платежів), а також якби податковій не «зрізали» майже на третину план з надходжень до держбюджету у 2020 році, то ДПС б нічого не виконала від слова «ніколи». Зважаючи на це, хотілося б прочитати у звіті Рахункової палати за наступний рік подібне порівняння.
Отож, висловлюючись ще простіше, за логікою Рахункової палати можна також стверджувати, що якщо не рахувати два голи Манчестер Юнайтед на останніх хвилинах легендарного фіналу Ліги чемпіонів-99, де мало грати Динамо (Київ) замість Баварії (Мюнхен), то англійці - невдахи, а німці - молодці. Це що, на сьогоднішній день така офіційна методологія аудиту? Сміх та й годі.
І наостанок. «Неточність прогнозування Мінфіном зумовлена неякісним прогнозуванням макроекономічних показників економічного і соціального розвитку України з боку Мінекономіки. Крім того, неналежно координували свою діяльність щодо забезпечення надходжень ДФС, ДПС і Держмитслужба».
Не забули згадати нікого з реформаторів: Маркарова, Милованов, Верланов, Нефьодов — що чітко підкреслює, які сили є замовниками цього звіту.
Якщо вже Рахункова палата замість мови цифр та наукового підходу обрала мову оцінок, вигадок та спекуляцій задам запитання на уяву: ви розумієте, що таке реорганізація, що таке створення окремого органу центральної влади «з нуля»? Тим більше настільки проблемного? Ми, якщо використати військову аналогію, вступили в бій прямо з залізничної платформи. І перемогли, виконавши план та зменшивши переплати з боку бізнесу.
А у «міцних господарників» з чинного уряду я хотів би запитати: а на якій стадії перебуває, приміром, створення Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості або Міністерства аграрної промисловості і політики? Нагадаю, що податкова та митниця були створені у межах одного бюджетного року.
Таким чином, публікація подібного звіту виглядає як неприкрита атака на реформаторів та на мене зокрема. Це — ще один доказ того, як система у цілковито єзуїтській манері може зводити рахунки з тими, хто її критикує. І це не має нічого спільного з парламентським контролем.