Покоління Z змінило все. Що важливо зробити бізнесу, щоб швидко адаптуватися?

2 лютого, 08:14
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Покоління Z послідовно та впевнено задають якісно інший ритм та створюють нові тренди в усіх сферах життя.

Покоління Z — це ті, хто народився в період 1997−2012, одразу після так званих міленіалів, і це перше покоління, яке з народження з діджитал «на ти». Зараз вони «підросли» — вже стали або стають фінансово незалежними й відповідно дуже цікавими для бізнесу.

Відео дня

За ними уважно стежать бізнес-аналітики та соціологи останні роки вже три — що логічно, бо покоління Z вносить суттєві корективи в усі звичні патерни поведінки та життєдіяльності в принципі. А ковідна криза лише посилила цю тенденцію — період карантину випав саме на період працевлаштування зетів й відповідно це також сильно вплинуло на формат й форму організації робочого процесу в умовах локдауну.

Що ми знаємо про покоління Z зараз?

По-перше, те, що вони повністю диджиталізоване покоління — в більшості з них перший смартфон з’явився вже в дитинстві й відповідно комунікувати вони звикли онлайн — лаконічно та оперативно. І там де цей процес можна пришвидшити й оптимізувати, вони точно це зроблять. Наприклад, емоджі та стікери, коли один віжуал транслює підтекст, або ті ж голосові повідомлення (мені, до речі, цей формат не заходить від слова «зовсім»). Вони живуть практично в онлайні — чатики, соцмережі — тут комунікують, розважаються, заробляють кошти, навчаються.

По-друге, те, як і що вони комунікують відображає так само й те, як вони звикли діяти — зокрема як вони приймають рішення (і фінансові також), заробляють та витрачають кошти. В питаннях, що стосуються їхніх інтересів, вони прагматичні — прагнуть чітко управляти власними фінансами та заощаджувати (тут таки сильно вплинула ковідна криза і попередній досвід їхніх батьків). Про цю рису, до речі, класно розповідають автори Zconomy — писала про це вже раніше тут: Zconomy: How Gen Z Will Change the Future of Business and What to Do About It. Водночас більшість з них не готові обирати офісний формат роботи, натомість при виборі роботодавця звертають увагу на цінність проєкту — амбітність ідеї та бренду, на команду — наскільки цікаві й відкриті люди, з якими доведеться проводити чимало часу, на формат організації робочого процесу і гнучкість графіку.

По-третє, вони хочуть персоналізацію в усьому — продукт чи сервіс, підхід, комунікація — все має враховувати їхній фокус. Так, швидкість і зручність — в пріоритеті для них і витрачати свій час на додаткові (а в їхньому розумінні «зайві») рухи вони точно не готові.

Знати та розуміти патерн поведінки і фінансові звички покоління Z, на мою думку, сьогодні «must» для бізнесу, особливо, якщо ти фінтех. Це важливо з двох аспектів — по-перше, бізнесового, щоб знати, що саме їм потрібно запропонувати (продукт/сервіс) та влучити в їх потребу й запит, і по-друге, з аспекту бренду, щоб розуміти, як їм це прокомунікувати і достукатися до них, подолавши весь фоновий інформаційний шум.

Якщо говорити про те, які тренди формуватимуть представники покоління Z в 2022 році і як це вплине на сферу банкінгу та фінтех, то виділити варто такі.

  • Персоналізація продуктів і сервісів — і надалі буде на першому місці для них. Банк для них — це персональний фінансовий помічник у власному смартфоні, взаємодіяти з яким має бути легко і приємно — комунікація швидка і без зайвих зусиль, 100% онлайн і зрозумілою мовою «на ти». В мобільному застосунку вони найбільше цінують зручний UX/UI — кожен крок має бути інтуїтивним і за мінімум кліків. Онбординг є одним з перших кроків, за яким можна оцінити мобільний застосунок і чим більш він швидкий і простий, тим більша ймовірність, що користувач його завершить успішно, а значить стане клієнтом. В izibank, до речі, онбординг в 35 кроків і для мобільного банку це швидко (в більшості закордонних необанків цей етап займає більше ніж 40 кроків, у Monzo, наприклад).
  • Доступність і зручність сервісів — критично важливо для зетів, щоб в одному застосунку було все необхідне: від швидких p2p переказів до можливості сплатити комуналку собі або бабусі, або розподілити чек з друзями.
  • Здійснення покупок онлайн — ця звичка, згідно прогнозів аналітиків, також лише укріплюватиметься в 2022. Відверто кажучи, локдаун всіх нас привчив до онлайн-сервісів (особисто в мене онлайн займає 60−70% всіх покупок). Тож фінтеху варто розвиватись в напрямку цікавих колаборації з іншими брендами — і для покоління Z тут важливим є не лише аспект вигідності пропозиції, але й аспект привабливості і кореляції з точки зору бренду. Так, вони дуже прискіпливо ставляться до власного вибору — покупка для них це не лише придбати товар чи послугу, але й повзаємодіяти з брендом, а будь-яка взаємодія для них має бути цінною і взаємною — тут враховується соціальна відповідальність бренду та рекомендація друзів. Отже, якщо хочеш завоювати їх довіру, роби колаборації з брендами, які точно є на їх радарі інтересів (і тут не стільки важливим є те, в якому бізнесі бренд, скільки те, як цей бренд близько до очей/серця/голови покоління Z).
  • Надійність і сек’юрність фінансової установи — запит, який за останній рік все частіше озвучують представники покоління Z, як необхідний критерій при прийнятті рішення про вибір банку. І це логічно, бо криза і всі пов’язані з Covid-19 обмеження, що для більшості з них співпали з етапом становлення фінансово незалежними, навчили, що ніколи не варто недооцінювати ймовірність форсмажору. Згідно досліджень, представники покоління Z пристосовані й звикли діяти за умов стресу — і тут йдеться про вплив не лише Covid, але й шалений ритм життя, що в принципі пришвидшується (наприклад, Deloitte в своєму щорічному звіті чималу увагу приділяють аспекту ментального здоров’я покоління Z). Хоча, на мою думку, вони й самі достатньо розумні і просунуті, щоб недооцінювати фактор надійності, обираючи банкінг для себе. Тому ідеальне рішення для них — мобільний банк з легким й зручним застосунком й водночас стабільний і надійний з точки зору фінансового обслуговування. І гарантією тут може бути лише те, на ліцензії якого банку функціонує необанк — нагадаю, в Україні всі необанки працюють на ліцензії традиційних банків, і обирати, звісно ж, варто банк, який вже зарекомендував себе на ринку як надійний та стабільний.

Вже ясно, що за поколінням Z прискіпливо стежать бізнеси і налаштовують свої продукти й сервіси під них. Щоб знати про них більше і краще, раджу почитати Zconomy: How Gen Z Will Change the Future of Business—and What to Do About It (вже згадувала про цю книгу вище і вона є в українському перекладі), Marketing to Gen Z: The Rules for Reaching This Vast--and Very Different--Generation of Influencers, Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age, і ще цей класний текст на The Economist Generation Z is stressed, depressed and exam-obsessed.

І щоб зрозуміти їх краще (принаймні спробувати) заведіть нарешті Tik Tok.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X