Втрачено зв’язок із реальністю. Що не так з вартістю оскарження тендерів в АМКУ

13 серпня 2019, 13:15
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Для того, щоб призупинити проведення закупівель дизеля на 2 мільярди гривень, потрібно заплатити 30 тисяч гривень

Нещодавно заголовки новин містили інформацію про те, що знову Укрзалізниця може залишитись без дизелю, оскільки проведення закупівель оскаржили в АМКУ і тендери призупинені. 

Відео дня

Чергова закупівля дизелю – це лакмус того, що відбувається в закупівлях. Що це – погана організація процедури, зловживання учасників чи недосконало вибудований процес оскарження? 

Давайте розберемось.

30 травня 2019 року УЗ оголосила 6 тендерів на закупівлю дизельного пального, загальною очікуваною вартістю 2 091 220 800,00 гривень. 

По п’яти тендерам подали свої пропозиції чотири учасника:

ТОВ «АВІНТРЕЙД», ТОВ «Торговий дім Сокар Україна», ТОВ «ТОРУМ», ПП «ОККО Контракт».

І по шостому тендеру було подано п’ять пропозицій: ті ж самі і ще  ТОВ «ГАЗТРИМ».

Всі ці тендери були оскаржені двома учасниками, які подали свої скарги 30 липня 2019 року: ТОВ «Торговий дім Сокар Україна» та ТОВ «ТОРУМ». Вартість подання однієї скарги для кожного учасника становила 5 тисяч гривень, загалом по 30 тисяч гривень з кожного скаржника. Отже, для того, щоб призупинити проведення закупівель дизелю на 2 мільярди гривень, зараз потрібно 30 тисяч гривень.

Чи мають право суб’єкти на оскарження за законом? Так.

Що буде робити УЗ? Як було оголошено керівником - проводити переговорну процедуру і терміново купувати дизель. Чи може вона також бути оскаржена? Так.

А що тоді буде далі? Це риторичне питання, на мій погляд.

Потрібно знайти баланс між інтересами держави і представниками бізнесу в частині вартості оскарження тендерів і відповідальністю замовників, і це потрібно робити якомога швидше.   

Отже, оплата за розгляд скарг.

На сьогодні розмір оплати за розгляд скарг, який надходить до Державного бюджету України, становить 5 та 15 тисяч гривень, за товари/послуги та роботи відповідно.

Зазначений розмір оплати встановлювався ще у 2010 році і вже давно втратив зв’язок із реальністю хоча б на рівень інфляції. На прикладі, який я навела вище, вважаю, що потрібно проаналізувати доцільність встановлення розміру оплати за розгляд скарги в прив’язці до очікуваної вартості закупівлі для великих тендерів. 

Для розуміння як це відображається на кількості скарг щорічно, які надходять до АМКУ як органу оскарження, навожу статистику.

До АМКУ надійшло: у 2017 році - 5706 скарг, у 2018 – 7786. За 6 місяців 2019 року – близько 7000 скарг. Що буде на кінець року?

До Антимонопольного комітету України надійшло:

У 2017 році - 5706 скарг.

У 2018 році – 7786 скарг.

За 6 місяців 2019 року – близько 7000 скарг. Що буде на кінець року?

Звісно ми можемо говорити тільки про зростання довіри до органу оскарження – колегії АМКУ, але, на мою думку, це загальний збій в процесах у вигляді втраченого балансу між інтересами держави та бізнесу. Поряд зі зміною підходу до встановлення оплати за розгляд скарги обов’язково потрібно передбачати можливість повернення сплачених коштів за розгляд скарги у випадку її задоволення.

Велика частина скарг – це неуважність учасників підчас готування ними своїх пропозицій – забуті сторінки паспорту, договору, додатків або, наприклад, помилки в гарантії. Ця помилковість зараз не може бути віднесена до формальності, а отже, призводить до оскарження та негативних наслідків для тендеру (наприклад, відміни процедури закупівлі). У випадку встановлення можливості це замінити на законодавчому рівні – це прибере половину скарг, на мій погляд. Для цього необхідно вносити зміни в Закон України «Про публічні закупівлі», яким передбачити такий самий принцип можливості усунення недоліків в тендерних пропозиціях учасників протягом 24 годин, як це встановлено для закупівель для потреб оборони, із вдосконаленням зазначеної процедури. Досвід застосування принципу «усунення помилок протягом 24-х годин» вже давно успішно застосовується в закупівлях для потреб оборони, його можна вдосконалити (виокремити що можна виправляти в пропозиції, а що ні) і транслювати на всі закупівлі. 

Ці дії дозволять навести порядок в публічних закупівлях та розпорядженні державними коштами і збалансувати інтереси учасників тендерів і держави. 

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів  у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X