5 головних проблем, через які руйнується бізнес
Однак, основна причина кризи компаній криється не зовні, а всередині. У цій статті розглянемо п'ять найбільш популярних проблем, з якими стикаються власники бізнесу і їх компанії, а також поговоримо про причини і способи їх вирішення.
Проблема №1: падають продажі
Три головні питання, які визначають успіх вашого бізнесу: "Що ви продаєте, кому і як?". Часто причина низьких або падаючих продажів криється в неефективності відповідей на ці питання. Тут мова йде про бізнес-модель — основу успішного бізнесу. Більш докладно бізнес-модель можна визначити за допомогою наступних питань:
- Хто є цільовими клієнтами компанії?
- Що являє собою концепція ідеального продукту компанії?
- Що являє собою конкурентне середовище (між ким буде вибирати потенційний клієнт)?
- Чому потенційний клієнт вибере саме нас?
- Які канали просування ми використовуємо?
Саме у відповідях на ці питання криється потенціал успіху компанії. Важливо розуміти, що бізнес — вкрай мінливе середовище. Якщо ви не удосконалюєте і не переглядаєте бізнес-модель, то ризикуєте опинитися в ситуації, коли намагаєтеся неефективно продавати непотрібний товар на ринку, що падає з високою конкуренцією. В результаті — низький рівень продажу.
Бізнес-модель можна і потрібно змінювати. Будь-яка компанія повинна переглядати її не рідше одного разу на рік, адаптуючи під актуальні ринкові умови.
Проблема №2: співробітники неефективні
Існує важливе правило: хочеш забезпечити якість результату — забезпеч якість процесу. Це означає, що якщо ви хочете побудувати ефективну команду, вам потрібно:
- Розуміти, які ключові центри відповідальності повинні існувати у вашій компанії;
- Мати детально уявлення про те, як вони повинні функціонувати;
- Відбудувати роботу кожного з цих центрів, позначивши чіткі очікувані результати.
Для того, щоб було можливо якісно відбудувати роботу, під кожну посаду в організаційній структурі повинні бути набрані правильні співробітники. Причому, в першу чергу при підборі важливо враховувати особистісні якості та відповідність людини корпоративній культурі компанії. У нинішніх умовах ринку праці, щоб знайти одного цінного співробітника, доводиться просіювати величезну кількість кандидатів. Щоб наймати дійсно сильних співробітників, процес перегляду кандидатів на ринку повинен бути безперервним. А для цього потрібна ізольована функція підбору персоналу в структурі компанії — окремий рекрутер або навіть цілий підрозділ.
Існує багато корисних рекомендацій щодо управління командою, але головне питання, яке треба поставити собі, працюючи з колективом: "Якби я заново будував компанію, і мені потрібно було наймати людей з нуля, кого з поточної команди я взяв би знову?". Якщо в колективі виявився співробітник, який не відповідає вам по особистісним якостям, то вкрай бажано обговорити з ним "вузькі місця" і дати шанс виправитися. У разі відсутності позитивного зрушення, потрібно з ним попрощатися. Чим більше концентрація "не ваших" співробітників в компанії, тим складніше буде досягти успіху. Працюйте з вашими людьми, а для цього навчитеся їх правильно шукати.

Проблема №3: компанія стоїть на місці
Рік проходить за роком, в компанії ті ж обороти, клієнти, географія діяльності та асортимент. Це погана тенденція, оскільки один з важливих критеріїв здоров'я бізнесу — безперервне зростання.
Для того, щоб зрушити з мертвої точки, в компанії потрібно проводити щорічну стратегічну сесію, на якій формується бачення майбутнього на майбутні 12 місяців, ставляться цілі, які в подальшому декомпозуються на проміжні етапи — місяць або квартал. Всі стратегічні плани необхідно формалізувати у вигляді списку проектів, від яких залежить розвиток компанії. Далі ефективність бізнесу залежить від якості внутрішнього project-менеджменту. Мова про здатність компанії закріпити відповідальних за проектами і дисципліновано реалізувати кожен з них. Таким чином, компанія живе в певному ритмі заходів зі стратегічного планування і контролю реалізації стратегічних планів.
Проблема №4: надмірна залежність бізнесу від власника
Підприємець — важлива і необхідна людина на старті бізнесу, однак з ростом компанії, він часто починає заважати. Намагаючись контролювати і вникати в усі процеси в компанії, він часто руйнує свою організацію. Адже власник — це нікому не підконтрольна людина, якій дозволено міняти все, що завгодно в компанії, при цьому людина далеко не завжди структурована і послідовна у своїх діях. До того ж власник бізнесу зазвичай любить замикати багато процесів на собі, тим самим привчаючи співробітників, що прагнути до самостійності і відповідальності немає сенсу — все одно власник страхує. А при цьому падає якість життя власника і бізнес рано чи пізно починає руйнуватися.
Пройшовши період стартапу, важливо навчити компанію працювати самостійно. Це схоже на роль стартера в двигуні — ви заводите двигун стартером від акумулятора і в якийсь момент двигун повинен завестися. Але якщо він не заведеться, то стартер посадить акумулятор і машина нікуди не поїде. Власник бізнесу — хороший стартер, який заводить всю машину. Але далі потрібно дати можливість компанії ефективно рости і розвиватися при мінімальній його включеності.
Для цих цілей в компанії важливо вибудувати ефективну функцію операційного управління. Бажано, щоб операційним керуючим був не саме власник. Щоб людина ефективно керувала компанією, у неї повинна бути сувора підзвітність і розуміння "якщо я не впораюся — з мене запитають". Власник бізнесу, що самостійно керує своєю компанією, не має такої підзвітності, тому що він наданий сам собі. До того ж, підприємець - особистість творча, яка генерує ідеї і також є "стартером" для багатьох спонтанних рішень, що ще більше ускладнює процес операційного управління.
Проблема №5: не вистачає фінансів
Одне з улюблених питань багатьох власників бізнесу: "Де взяти гроші?". Воно викликане найчастіше касовими розривами в компанії, коли компанія не здатна платити по своїх рахунках. Відповідь на це питання варто шукати в тому, як компанія будує управління своїми фінансами.
Для забезпечення фінансового здоров'я бізнесу, у компанії повинен бути впроваджений ефективний управлінський облік, що включає в себе три ключових звіту: баланс, звіт про прибутки і збитки (P&L), звіт про рух грошових коштів (Cashflow). Крім цього вкрай важливо впровадити фінансове планування.
Планування і прогнозування є важливими складовими здоров'я бізнесу, оскільки вони дозволяють запобігати майбутнім проблемам вже сьогодні. Прогноз руху грошових коштів дозволяє компанії побачити наближається касовий розрив завчасно і прийняти своєчасні дії для його усунення.
Компаніям важливо приймати фінансові рішення не "сьогодні на сьогодні", а "сьогодні на післязавтра". У той час як сьогоднішній день — це не крапка прийняття фінансових рішень, а точка реалізації дій, які були сплановані раніше.
Говорячи про ефективний бізнесі, можна виділити велику кількість компонентів, які повинні бути збудовані в компанії, щоб вона була здоровою і розвивалася. У даній статті ми розглянули найбільш критичні моменти, які впливають на стан бізнесу.
Практика роботи з підприємцями, а також досвід Школи системного бізнесу Бізнес-Конструктор показує, що вирішуючи тільки ці п'ять проблем, компанії починають стрімко розвиватися, не дивлячись на кризові ситуації. Грошей і потенційних клієнтів на ринку досить. Питання в тому, щоб створити сильний конкурентний продукт і побудувати грамотну систему управління компанією.