На двох стільцях. Як Туреччина залучає російські мільярди в обхід західних санкцій

21 квітня 2022, 07:25
Сюжет
Ексклюзив NV
Зустріч диктатора Володимира Путіна та президента Туреччини Реджепа Ердогана у 2020 році в Росії (Фото:Кремль)

Зустріч диктатора Володимира Путіна та президента Туреччини Реджепа Ердогана у 2020 році в Росії (Фото:Кремль)

Автор: Артем Ільїн

Співпраця Туреччини та Росії в економічній сфері продовжується, попри західні санкції. НВ Бізнес відшукав приклади такої кооперації та спробував розібратися в причинах.

Туреччина оголосила про створення нової авіакомпанії для перевезення російських туристів на свої курорти. Вже відомо, що вона отримає назву Southwind, а її флот складатиметься з 5 літаків. Більше того, ця країна планує витратити приблизно $300 млн на підтримку турецьких туроператорів, які базуються в Росії. Мабуть — це найпомітніша частина взаємодії економік Туреччини та Росії. Минулого року майже 4,7 млн росіян відвідали турецькі курорти — це найбільший показник. Тому не дивно, що ця близькосхідна країна бажає зберегти потік. Але це дуже дивує на фоні війни, яку веде Росія в Україні, та санкцій, які увесь цивілізований світ впроваджує проти російської економіки.

Відео дня

Схоже, що Туреччина на чолі з президентом Реджепом Ердоганом хоче не просто стати містком між РФ та цивілізованим світом. Турки не приховують свого бажання отримати за рахунок Росії зиск для власної економіки, яка вже кілька років потерпає від кризових явищ.

Але деякі аналітики вже згадують історію турецько-іранського бізнесмена Рези Зарраба. У 2017 році той зізнався, що допоміг Ірану, який знаходився під санкціями, відмити десятки мільярдів доларів США. До цих оборудках було залучено турецький державний Halkbank. Тобто Туреччина має певний досвід обходу західних санкцій.

НВ Бізнес знайшов приклади того, як з початку війни в Україні, російський бізнес та росіяне рятуються від санкцій та власної економічної кризи в тихих турецьких «гаванях».

1. Авіація

Мабуть, це найбільш помітний сектор турецької економіки, який продовжує співпрацювати з кремлівською диктатурою. Після того, як майже вся Європа та США закрили свій повітряний простір для російських літаків, саме Стамбул залишається ключовим авіахабом для громадян РФ. Звідти та з інших аеропортів Туреччини літають до Росії літаки двох найбільших турецьких перевізників Turkish Airlines та Pegasus Airlines. Перші нещодавно відновили прийом платежів в російських рублях за допомогою банківської карти Мір. Другі - почали літати в Санкт-Петербург.

Російські авіакомпанії не виконують рейси до Туреччини. Вони бояться арешту та конфіскації літаків, які вони нахабно відібрали у лізингодавців.

2. Новий бізнес

Після того, як Захід почав «закручувати гайки» щодо російської економіки, багато росіян вирішили спрямувати свою бізнес-активність за межі своєї батьківщини. Серед найпопулярніших напрямків — ОАЕ, Грузія та Туреччина. На початку квітня Іззет Екмекчибаши, голова Турецько-російської ділової ради (DEIK) заявив, що протягом березня в Туреччині було відкрито понад 1000 нових компаній зі 100% російським капіталом.

Зі свого боку турецький бізнес почав приглядатися до російського ринку. Зокрема, ЗМІ повідомляли про можливість роботи турецької мережі фастфудів Chitir Chicken замість McDonalds. Також мали намір активізуватися виробники одягу з Туреччини.

Багато російських технологічних компаній вивезли своїх співробітників в цю країну. Серед них Yandex, Avito, банк Тинькофф тощо. Кількість росіян, які зробили релокацію за ініціативою роботодавця перевищує 1000.

За даними турецької газети Hurriyet загальна кількість громадян РФ, які переїхали до Туреччини за 3 тижні війни досягла 14 тис.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

3. Нерухомість

WSJ на початку квітня повідомив, що зараз 6 з 10 квартир в Стамбулі купують росіяне. Це може бути кілька квартир за один раз, а сумарна вартість перевищує $250 тис. Така інвестиція дозволяє подати заявку на отримання громадянства Туреччини. Схоже, що турки вже зрозуміли масштаб російського попиту та те, що він майже необмежений. Тому уряд країни вирішив збільшити суму такої інвестиції до $400 тис.

Примітно, що до вересня 2018 р. для оформлення заявки на громадянство потрібно було купити нерухомість на $1 млн. Але через економічну кризу в Туреччині тоді суттєво знизили вхідний поріг.

4. Фінанси

Той самий WSJ повідомляє, що банківська система Туреччини вже отримала мільярди американських доларів на депозити від громадян РФ за допомогою своп-угод. Місцеві магазини почали приймати російські платіжні карти Мір, зростають транскордонні перекази через систему KoronaPay та навіть вуличні міняли купують рублі.

5. Тиха гавань

Російські олігархи та політики почали переводити свої яхти в Туреччину. Першими серед них були Роман Абрамович (дві яхти — Eclipse та Solaris) та Дмитро Медведев, якому приписують 74-метрове судно Universe.

Вже 16 квітня в порт турецького міста Гьочек зайшла яхта Clio Олега Дерипаски.

А все тому, що майно росіян, проти яких введено санкції, почали масово вилучати в країнах Європи.

Чому так відбувається? Туреччина вже декілька років потерпає від економічної кризи, яка пов’язана з популістичними діями місцевої влади. Тому їй потрібні інвестиції.

Росія в свою чергу є давнім бізнес-партнером для турків. Це стосується постачання зерна та соняшникової олії, будівництва атомної електростанції та вже звична залежність від російських енергоносіїв. Зокрема, один з найбільших гравців на роздрібному ринку світлих нафтопродуктів — російський Лукойл.

Турецька влада відкрито заявляє про співпрацю з Росією.

«Тож якщо хтось з росіян хоче приїхати до Туреччини, він може приїхати до Туреччини, не проблема… Я якщо хтось з олігархів хоче робити бізнес у Туреччині, і якщо цей бізнес легальний та не суперечить міжнародному праву — то я це розгляну (надання права на ведення бізнесу такому громадянину РФ)», — сказав наприкінці березня Мевлют Чавушоглу, міністр закордонних справ Туреччини.

При цьому турецький бізнес побоюється потрапити під західні санкції через співпрацю з росіянами.

Чи варто Україні реагувати на це? Ми також отримуємо підтримку від Туреччини у вигляді постачань бойових безпілотників Байрактар, які вже стали легендою українсько-російської війни. Російські військові кораблі не змогли через Босфор пройти до Чорного моря. А літаки Turkish Airlines іноді є єдиною можливістю вирватися з Росії для українців, які були примусово депортовані з окупованих міст та територій. Крім того Стамбул отримав статус площадки, на якій ведуться перемовини про мир між Україною та Росією.

Але позиція цієї країни могла бути більш активною, що показує історія з громадянами Туреччини, які з початку березня просять евакуювати їх з Маріуполя. На початку квітня посол Туреччини в Україні визнав, що в місті залишається 25−30 його співгромадян.

Показати ще новини
Радіо NV
X