Підтримай своїх. Як допомогти українському малому бізнесу під час пандемії
Малий бізнес насправді має гігантську важливість, тому його варто підтримувати — своїми покупками, увагою та емоціями
Світлана Чирва,
За впливом у масштабах країни малий бізнес можна вважати гігантським. 60 % валового внутрішнього продукту, 40 % податкових надходжень і 7 млн робочих місць в Україні забезпечує малий і середній бізнес. Саме ці компанії найчастіше тестують нові сервіси, нішеві товари й послуги. Вони не бояться експериментувати, бути ближчими до клієнта і дізнаватися про його смаки й потреби із власних спостережень.
Навряд чи хтось хотів би жити у світі, де немає того розмаїття, що приносить малий бізнес на вулиці наших міст. Пандемія COVID-19 показала, наскільки важливо, щоб працювала улюблена кав’ярня в сусідньому будинку, перукарня через дорогу чи ремонт взуття, де вам точно допоможуть швидко та якісно.
У 2020 році, буквально з перших місяців пандемії, Visa ініціювала кампанію Підтримай своїх, закликаючи робити покупки в локальних брендів і місцевого малого бізнесу. Чому для нас це було так важливо? Порівняно з великими компаніями, малий бізнес прив’язаний до місця, де живе його власник. Підприємці малого бізнесу — активні члени своєї громади і популяризатори місцевих продуктів. Вони сплачують податки до місцевого бюджету, інвестують, створюють робочі місця. Вони висаджують квіти біля кав’ярень, дбають про безпеку і чистоту своєї ділянки, покращують освітлення, ремонтують занедбані приміщення і віталізують промислові райони.
Хоча ринкова економіка в Україні досить молода, ми бачимо, що підприємці малого бізнесу вже багато чого навчилися. У рамках кампанії Підтримай своїх та проєктів Visa зі сприяння жіночому підприємництву She’s Next ми встигли познайомитися з десятками тисяч українських підприємців. Ми захоплені їхньою енергією, креативністю і стійкістю. Але також не раз чули про їхні труднощі, виклики та потреби.
Обставини спонукають малий бізнес до змін. Підприємці мусять постійно адаптуватися до нових умов. Коли карантинні обмеження зачинили двері фізичних точок продажу та обслуговування, малий бізнес в Україні почав стрімко опановувати цифровий світ. Онлайн-торгівля злетіла за лічені тижні і досі залишається на піку. За даними Національного банку України, сума операцій у мережі інтернет у 2020 році зросла на 31 % порівняно з попереднім роком.
Тренд на диджиталізацію робить малий бізнес стійкішим до форсмажорів і відкриває нові горизонти. Як технологічний лідер Visa продовжує підтримувати малий бізнес у сфері інновацій, адже саме він є рушієм економіки та її відновлення після карантину.
Наприклад, після впровадження рішення на базі технології Tap To Phone разом із ПриватБанком, Ощадбанком і Portmone ми бачимо, що малий бізнес відкритий до інновацій, які роблять оплату безпечною та простою і при цьому не ускладнюють роботу торговців. Тепер в Україні абсолютно реально приймати оплату картою просто на смартфон — без додаткового обладнання та витрат на термінал. Це також наш внесок у розвиток малого підприємництва.

Водночас ми розвиваємо і проєкти, покликані привернути увагу до невеликого бізнесу, відзначити успішні приклади та збільшити потік клієнтів у локальні заклади. Такі ініціативи, як 100 найпомітніших малих підприємців України, мають великий розголос і роблять покупки в «малих» популярним, навіть модним трендом.
Кожен із нас може зробити важливий крок на підтримку «своїх». Цим ви розвиваєте місцеву економіку, своє місто чи селище — тобто навколишній світ. Не нехтуйте покупками в маленьких магазинах та обідами в немережевих кафе. Розкажіть про свій позитивний досвід друзям, порекомендуйте місцевого виробника в соціальних мережах.
Якщо ви задоволені обслуговуванням чи радієте речі, яку придбали, — поділіться своєю радістю, залиште теплий відгук. Ви зробите власника малого бізнесу щасливим, адже його компанія — його пристрасть, його життя.
І те, як він бореться за свою ідею та команду, як протистоїть труднощам і послідовно йде до успіху, заслуговує на велику повагу.