Україні знадобиться 170 років на ремонт доріг, незважаючи на проривний 2016-й рік

26 листопада 2016, 09:00
На вирішення проблем більш ніж 170 тис. доріг державного значення в Україні піде мінімум 170 років, навіть незважаючи на прискорений темпи і солідне фінансування, пише в новому номері журнал Новое Время

Як сказано у публікації, 2016 рік дійсно став для київських і в цілому для українських автомобілістів знаменним. Вперше за два десятиліття разом відремонтували у десятки разів більше міських вулиць як у столиці, так і в обласних центрах.

Відео дня

За словами експертів, це стало можливим завдяки децентралізації, яка розгорнула грошові потоки в місцеві бюджети, і надходженню акцизів - 5 % з продажів АЗС. У результаті скарбниця населених пунктів наповнилася, і кошти пішли на масштабні дорожні роботи. Так, якщо в Києві в 2013 році виділили на ремонт вулиць 171 млн грн, то в 2016-му - 1,5 млрд грн.

Збільшилися і бюджетні фонди Укравтодору, який обслуговує траси між населеними пунктами і дороги загального користування. Підсумок - за 2016-й відремонтовано 700 км шосе держзначення. Роком раніше модернізували лише 300 км.

Далі - ще оптимістичніше: 16 листопада Верховна Рада прийняла закон про створення Дорожнього фонду (ДФ), який дозволить акумулювати на ремонтні роботи надходження з акцизних зборів на паливо та автомобільні запчастини. Щорічно в Україні збирається за цими статтями близько 50 млрд грн, але лише десята їх частина йшла на новий асфальт. З ДФ на нього піде все.

Подібного рішення країна чекала давно. Сергій Вовк, директор центру транспортних стратегій, запевняє: на сьогодні якість вітчизняних доріг - одна з найгірших у світі. У щорічному рейтингу міжнародної організації Світовий економічний форум за цим показником Україна посідає 134 місце із 138 можливих. Гірша ситуація лише в Мавританії, Парагваї, Конго і на Мадагаскарі.

Тому вітчизняним дорогам гроші потрібні давно і терміново. Поляк Славомір Новак, новий голова Укравтодору, порівнює господарство, яке йому дісталося, з тим, що було на його батьківщині 20 років тому.

"Тому створення Дорожнього фонду - це грандіозний прорив, який може кардинально змінити ситуацію з дорогами",- каже Вовк.

Однак, за оцінкою Олександра Кави, радника міністра інфраструктури, 97% доріг у країні мають прострочення по поточному та капітальному ремонту. І навіть фінансовий потік, який збільшився у 2016-му, на цьому тлі здається скромним струмочком, нездатним швидко переламати ситуацію.

За 11 місяців у Києві відремонтували та реконструювали рекордні 2,1 млн кв. м дорожнього покриття, причому половину - капітально. Чиновник уточнює: це рекорд. Навіть у благополучному 2013-му цифри були скромніше - всього 257,4 тис. кв. м.

За оцінкою Романа Хміля, колишнього директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства Мінінфраструктури, в 2016-му завдяки децентралізації в місцеві бюджети надійшло додатково близько 10 млрд грн. Це і дозволило регіональним адміністраціям спрямувати значні суми на латання вулиць.

А Укравтодор відрапортував, що на поточний середній ремонт міських автошляхів загального користування в корпорації витратили ще 4,5 млрд грн з 27 мільярдного бюджету - на 1,1 млрд грн більше, ніж роком раніше.

Грошима у вигляді кредитів Укравтодору допомогли і міжнародні фінансові організації. Капітальний ремонт траси Київ-Одеса на ділянці від столиці до Білої Церкви та відрізку від Києва до Обухова (Київ-Знам'янка) фінансується за кошти Європейського банку реконструкції і розвитку і Європейського інвестиційного банку.

Деякі роботи стали можливі завдяки нововведенню - відрахуванням з митниці. Так було на Одещині, за словами Георгія Зубко, екс-куратора Одеської ОДА щодо реконструкції траси Одеса-Рені. Він розповідає: від митників вони отримали 92 млн грн та витратили половину цієї суми.

Матеріал про українські дороги читайте у свіжому номері журналу Новое Время - №44 від 25 листопада 2016 року

НВ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X