Чи зможе Україна обійтися без підтримки МВФ — головне зі звіту Goldman Saсhs

14 вересня 2020, 10:02
НВ Преміум

У Goldman Sachs аналітики вирішили відповісти на питання: чи зможе Україна жити без підтримки МВФ? Зможе, але за це доведеться заплатити курсом гривні і уповільненням економічного зростання

У розпорядженні НВ Бізнес опинився звіт одного з найбільших інвестиційних банків США — Goldman Sachs. Звіт був розісланий банком клієнтам-інвесторам. У цьому документі аналітики інвестбанку намагаються відповісти на основне запитання — чи зможе Україна бути економічно стабільною без співпраці з МВФ?

Відео дня

Україна перебувала в чотирьох програмах МВФ з 2014 року, і ще кількох за попереднє десятиліття.

«З поліпшенням макроекономічних показників, великими буферами і низькою вразливістю, Україна тепер, ймовірно, менше потребує підтримки МВФ, ніж раніше», йдеться звіті. У Goldman Saсhs відзначають, що умови співпраці з МВФ все частіше починають наштовхуватися на політичний опір, тоді як президент Зеленський зіткнувся зі зниженням рейтингів і дезертирством у його партії. «Це піднімає питання про те, як і за яких умов економіка України могла б працювати без МВФ», — піднімають запитання в Goldman.

Незважаючи на те, що Україна брала участь у програмах МВФ шість років поспіль, сукупний чистий приплив офіційного сектора (МВФ, Світовий банк, ЄС та інші кредитори; кредити мінус виплати за боргами) був близький до нуля з 2016 року — це означає що гроші МВФ значною мірою служили політичним якорем, а не джерелом фінансування. «Завдяки поліпшенню макроекономічних показників і зниженню зовнішньої і фінансової уразливості протягом останніх шести років Україна досить добре витримала нинішній економічний шок», — вважають в GS.

МВФ став менш критично ставитися до України з економічної точки зору, але пов’язані з цим політичні труднощі участі в програмі збільшилися, вважають в Goldman. Це особливо актуально в зв’язку з тим, що президент Зеленський і його партія, схоже, переживають тиск на їхні рейтинги напередодні місцевих виборів. «У цьому контексті ми дивимося на ступінь, в якому зовнішні та фіскальні обмеження вимагають того, щоб Україна залишалася в програмі МВФ. В цілому, ми вважаємо, що обмеження ліквідності не є особливо критичними в наступні 12−18 місяців, але в міркуваннях зовнішньої і фінансової стійкості за відсутності програми МВФ будуть потрібні значуще посилення податково-бюджетної політики і знецінення національної валюти, — попереджають аналітики Goldman. — Наша оцінка в цьому політичному розрахунку нині не сприяє виходу України з програми МВФ, навіть якщо чаша терезів поступово починає більше схилятися в цьому напрямі».

НВ Бізнес наводить основні тези звіту Goldman Sachs.

Стале макроекономічне поліпшення на основі чотирьох послідовних програм МВФ

Україна бере участь у чотирьох безперервних програмах МВФ з моменту фінансової та геополітичної криз 2013−2015 років, а також кризи платіжного балансу. Україна зазнала успішної структурної перебудови і дуже істотно змінила свою макроекономічну політику. Дві найбільш помітні зміни — чистка банківського сектора, грошово-кредитна і валютна політика з переходом на плаваючий обмінний курс і таргетинг інфляції. Крім того, бюджетні коригування, зокрема обмеження дефіциту газового сектора на його піку, що становить 6% ВВП, і пенсійна реформа поряд з реальним підвищенням курсу гривні в період з 2017 до 2020 року сприяли значному скороченню обсягу державного боргу та поліпшенню його динаміки.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Україна домоглася певного прогресу в інституційній реформі, зокрема в сфері земельної політики і боротьби з корупцією, хоча реалізація була вибірковою і неповною, і в багатьох сферах (особливо в правоохоронних органах, службах безпеки і судовій системі) ще не було проведено значущих реформ», — вказують аналітики.

У сукупності це призвело за останні кілька років до зниження фінансової та зовнішньої уразливості України, навіть якщо вони ще не призвели до значного збільшення зростання економіки (яке в 2016−19 рр. становило в середньому 2,9% на рік, після падіння майже на 20% в 2014−15 роках.).

Також Україна накопичила валютні резерви з мінімальної позначки в $6 млрд до приблизно $29 млрд зараз (від 1 до приблизно 5 місяців імпорту товарів і послуг на 12-місячній основі).

Що стосується бюджету, то державний борг впав з 90% ВВП до мінімуму, що становить близько 50% ВВП, за станом на 1 кв. 2020 року (хоча відтоді він знову виріс приблизно до 60% ВВП).

Підтримка МВФ змінила політику і знизила вартість позик

Пояснюючи стабільне поліпшення кредитоспроможності за останні чотири роки, аналітики уточнюють, що Україна увійшла в поточний шок, пов’язаний з COVID на відносно стабільнішій фінансовій та макроекономічній основі, ніж попередня криза, оскільки у країни з’явився значний фіскальний і зовнішній буфер.

Показати ще новини
Радіо НВ
X