Чорний ринок рулить. Що думає бізнес про тотальну заборону на публічне згадування електронних сигарет, тютюну й алкоголю — п’ять точок зору

15 червня 2021, 08:40
НВ Преміум

Комітет Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики готується розглянути нові заборони щодо тютюнових і алкогольних компаній. По суті, йдеться про ліквідацію рекламних бюджетів гравців, які працюють по-білому

До початку літніх канікул Верховна Рада не встигне розглянути законопроєкт № 4212, що вводить практично повну заборону на будь-яку згадку торгових марок сигарет, зокрема електронних, і алкоголю в медіа, в меню на сайтах ресторанів і в інтернет-магазинах. Про це заявив голова Комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв. У депутатів, за словами парламентаря, багато інших нагальних питань.

Відео дня

Законопроєкт № 4212 зареєстрували у Верховній Раді в жовтні минулого року. Документ вносив зміни в ст. 22 закону Про рекламу і стосувався просування електронних сигарет і рідин до них. Депутати запропонували заборонити їх рекламу так само, як і звичайних сигарет.

Верховна Рада проголосувала за ці зміни в першому читанні, про що раніше писав НВ Бізнес. Але перед другим читанням до законопроєкту було внесено близько 300 правок, які фактично забороняють будь-яке згадування про алкоголь і будь-якої продукції тютюнових компаній. Наприклад, виробникам можуть заборонити розсилати інформацію споживачам електронною поштою або за допомогою смс-повідомлень. Якщо документ буде ухвалено, то, за оцінками Всеукраїнської рекламної коаліції, це призведе до зниження обсягів рекламного ринку на 10−15%. До того ж основний удар приймуть великі легальні гравці і незалежні медіа, які фінансуються за рахунок реклами, а не з кишені олігархів. Правки до законопроєкту критикує вся бізнес-спільнота.

НВ Бізнес попросив п’ятьох експертів прокоментувати ситуацію і наслідки нових обмежень, закладених у законопроєкт № 4212.

Денис Хренов

в.о. генерального директора AB InBev Efes Україна

Денис Хренов (Фото: AB InBev Efes Україна)
Денис Хренов / Фото: AB InBev Efes Україна

Законопроєкт передбачає регулювання рекламної діяльності компаній, які виробляють електронні сигарети: тому для всіх учасників ринку алкоголю стало несподіваною поява пропонованих депутатами норм щодо регулювання реклами алкоголю вже після того, як проєкт ухвалили в першому читанні. Жодних консультацій з ринком не проводили, як і не оцінювали вплив пропонованої норми.

Нашої сфери стосується поправка щодо заборони компаній розміщувати будь-яку інформацію в мережі Інтернет, соцмережах або на інших цифрових платформах. Ця жорстка норма не тільки призведе до різко негативних наслідків, а й фактично суперечить чинному законодавству України.

Така заборона унеможливить розміщення будь-якої інформації про алкогольні напої на інтернет-сайтах, що обмежить у правах повнолітніх споживачів — у них не буде можливості ні дізнатися більше про товар для інформованого і свідомого вибору під час купівлі, ні, власне, замовити цей товар через інтернет-ресурси.

Водночас ми розуміємо, що частка тіньового ринку істотно зросте: навіть сьогодні в інтернеті можна купити спиртне за ціною, набагато нижчою від мінімально можливої у легального виробника.

У кожній країні Європи вже впровадили певну форму регулювання маркетингу алкогольних напоїв. Українське законодавство застосовує жорсткіші заходи, ніж деякі інші країни, оскільки забороняє рекламу алкоголю на телебаченні з 6 ранку до 11 вечора, а також вимагає включення попередження про шкоду для здоров’я в рекламних матеріалах.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Індустрія не вважає посилення правил для ринку алкогольної продукції за необхідне і раціональним рішенням взагалі. Для пошуку компромісного рішення ми б хотіли чітко розуміти, які цілі переслідує запропонована норма, наскільки оцінюється ефективність такого механізму і як очікується компенсувати негативні зовнішні ефекти. Ми завжди готові до відкритого і конструктивного діалогу.

Наталія Бондаренко

директорка з корпоративних зв’язків Філіп Морріс Україна

Наталія Бондаренко (Фото: Філіп Морріс Україна)
Наталія Бондаренко / Фото: Філіп Морріс Україна

Впевнені, що правки до другого читання в законопроєкт № 4212 стали несподіванкою для всіх. Спочатку сам законопроєкт містився на 4 сторінках і передбачав зміни до законодавства щодо регулювання реклами електронних сигарет. Але після правок до другого читання він перетворився на «монстра» з таблицею на 250 поправок на більш ніж 200 сторінках. Водночас правки до другого читання законопроєкту № 4212 через одну статтю закону «Про рекламу» виходять за межі предмета правового регулювання цього закону і по суті передбачають регулювання реалізації тютюнових виробів в Україні, діяльності медіа та громадських організацій.

Практично всі з поданих до другого читання пропозицій від народних депутатів є необґрунтованими і недоцільними. Йдеться про пропозицію заборонити тютюновим виробникам і «пов'язаним з ними особам» співпрацювати і фінансувати будь-які громадські організації, бізнес-асоціації: займатися благодійністю, реалізовувати будь-які соціальні проєкти. Крім цього, законопроєкт забороняє ЗМІ надавати будь-які послуги виробникам тютюнових виробів, а також підприємствам торгівлі, що реалізують тютюн: демонструвати покупцеві асортимент нашої продукції в магазинах, згадувати про неї в інтернеті.

Заборона всіх форм, за допомогою яких дорослі курці можуть отримувати інформацію про товари, не є розумною, і, ймовірно, буде порушенням зобов’язань щодо захисту споживачів і їхнього права бути інформованими про товари, які вони купують.

Чому ці правки здаються нам жорсткими? Тому що в разі їх реалізації вони ставлять під загрозу подальше нормальне функціонування нашої індустрії, а також бізнесів, які так чи інакше співпрацюють з ними.

Негативні соціально-економічні наслідки від реалізації пропонованих народними депутатами поправок досить легко позначити — загроза подальшої роботи тютюнових і пов’язаних з ними компаній, закриття великої кількості дрібних торгових точок. Також це спровокує істотну стагнацію медійного ринку. Все це в комплексі стимулюватиме додаткове зростання обсягу нелегальної торгівлі тютюновими виробами на більш ніж 5%, що означає зменшення потенційних податкових надходжень акцизного збору на 4,7 млрд гривень. Ми вважаємо, що пропозиції депутатів жодним чином не сприятимуть досягненню цілей законопроєкту № 4212, а тому повинні бути відхилені.

Показати ще новини
Радіо НВ
X