Як Нафтогаз відвойовуватиме у Фірташа частку ринку та що буде з цінами. Інтерв'ю з Максимом Рабіновичем

1 серпня 2020, 09:50
НВ Преміум

Директор ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України Максим Рабінович — про ринок газу для населення, функції постачальника останньої надії, ціни на газ та конкуренцію з приватними компаніями.

Сьогодні в Україні відкривається ринок газу для населення. Це означає, що споживачі зможуть легко змінювати постачальників, а постачальники — самостійно встановлювати націнку і відмовлятися від клієнтів з боргами. Поставляти газ домогосподарствам, які з тих чи інших причин залишилися без постачальників, буде ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України, яка перемогла в конкурсі на постачальника останньої надії. Останній рік її очолює Максим Рабінович, який до приходу в Нафтогаз був заступником гендиректора Укрпошти, працював в Новій Пошті, ДТЕК Енерго та Київенерго.

Відео дня

Рабінович запевняє, що ПОН — пасивний учасник ринку, який не конкуруватиме з іншими постачальниками. Для них така заява навряд чи прозвучить переконливо, оскільки в Нафтогазі не приховують, що збираються агресивно боротися за долю ринку поставок газу населенню. Газопостачальна компанія Нафтогаз України хоче відвоювати у газзбутів, більшість з яких входить в групу РГК Дмитра Фірташа, не менше 20% ринку. Інертність великої частини населення та відсутність у компанії розвиненої мережі центрів обслуговування клієнтів навряд чи дозволять досягти цієї цілі швидко. Поки що серед клієнтів ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України лише близько 250 тисяч домогосподарств в Кіровоградській області з 10−12 мільйонів загалом в країні.

В інтерв'ю НВ Бізнес Максим Рабінович розповів, як компанія планує боротися за клієнтів, коли на ринку з’являться нові гравці, скільки українців можуть змінити постачальника та чи варто боятися різкого зростання цін.

— Чи бачите ви готовність споживачів і постачальників до відкриття ринку?

Звісно, бачимо. Ми вважаємо, що і постачальники, і споживачі, і регулятор, і суспільство в цілому готові.

— Коли і за яких умов можлива активна міграція споживачів між постачальниками?

Я не вважаю, що перехід споживачів є ознакою того, що ринок працює. Навіть якщо 99% з них не будуть переходити до нових постачальників, це теж буде абсолютно нормальним маркером того, що ринок функціонує, але споживачі задоволені.

Проте я вважаю, що на першому етапі міграція буде. По-перше, тому що раніше по суті не було такої можливості, а зараз вона з’явилася. Споживачі спробують нею скористатися, навіть якщо ціна чи сервіс іншого постачальника не будуть суттєво кращими. Думаю, що далі більшість споживачів не будуть переходити, тому що навряд чи буде якась велика різниця в цінах.

— Скільки відсотків споживачів захоче змінити постачальника? Це 1−2% чи 10−15%?

Європейська практика показує, що приблизно 15−20% споживачів змінюють постачальника на якомусь етапі. Цей досвід може бути не дуже релевантним для України, тому що в нас люди більш активні. Вони обирають сервіс та ціну, яка їм краще підходить. Тому на першому етапі цей відсоток може бути й більшим, ніж 15−20%. Може бути й 30% клієнтів, тому що витрати на газ у тих, хто має приватний будинок, достатньо суттєві. Думаю, вони спробують змінити постачальника, якщо хтось запропонує кращі умови, ніж існуючий газзбут.

— Нафтогаз хоче зайняти як мінімум 20%-ву долю на ринку. У вас є розуміння, коли це може статися?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X